מייסד שאיאומי: "סטיב ג'ובס לא היה יכול להצליח בסין"

היזם ליי ג'ון לא אוהב את ההשוואה למנכ"ל אפל המנוח, אבל קשה להתעלם מהדמיון הרב בין השניים

חברת שיאומי Xiaomi / צילום: רויטרס
חברת שיאומי Xiaomi / צילום: רויטרס

ליי ג'ון (Lei Jun), היזם שהקים לפני חמש שנים בסך הכל את שאיאומי, יצרנית הטלפונים הניידים (והטאבלטים) הרביעית בגודלה כיום, הוא יזם סדרתי בן 44, נשוי ואב לשניים, שמתגורר בבייג'ין. המגזין "פורבס" העריך את שוויו באוקטובר השנה ב-9.1 מיליארד דולר, סכום שהפך אותו למיליארדר מספר שמונה בסין (מקום 23 ב-2013), אבל הנתון הזה כבר אינו נכון - אם השמועות על תוכנית הנפקת חלק ממניות שאיאומי לפי שווי של 40 מיליארד דולר בארה"ב נכונות. ההנפקה הזו אמורה להפוך את החברה לחברת הטכנולוגיה הפרטית הגדולה בעולם.

מקור הונו של ליי ג'ון הוא הטלפונים החכמים. הוא בוגר לימודי הנדסה באוניברסיטת ווהאן בסין. ליי הוא גם יו"ר חברת ההימורים המקוונים קינגסופט. חברה בת שלה, צ'יטה מובייל, שמספקת לה יישומי תוכנה למכשירים ניידים, נרשמה למסחר בניו יורק במאי השנה. חברה נוספת בגיבוי של ליי, שאנליי, שמספקת שירותי אינטרנט, הונפקה לנאסד"ק ביוני.

"ליי ג'ון הוא מייסד בעל חזון שמתמקד בחדשנות המתקדמת ביותר", אמר עליו יורי מילנר, מנכ"ל חברת DST Global, ל"פורבס". "הוא מוקף בצוות בלתי רגיל עם מומחיות ייחודית של מוצרים". החברה של מילר היא אחת מקומץ החברות שהשקיעו בשאיאומי, כמו טמאסק מסינגפור, קימינג וונצ'ר פרטנרס ומורנינגסייד וונצ'רס.

כמו גוגל או אמזון

בסין נתפס ליי ג'ון כבר זמן רב כתשובה הסינית לסטיב ג'ובס המנוח, מייסד אפל המהולל שהלך לעולמו ב-2011, למרות שליי כבר הפסיק לחקות את ג'ובס ואת אפל, ושאיאומי כבר מוכרת יותר טלפונים חכמים מאפל בשוק הבית הסיני שלה. "אילו ג'ובס היה חי בסין, הוא לא יכול היה להצליח", אמר ליי ל"פורבס" לפני יותר משנתיים. "ג'ובס היה פרפקציוניסט חסר תקנה, ואילו התרבות הסינית מדגישה את דרך האמצע".

אל עף דבריו, ליי נוהג להציג את המוצרים החדשים של החברה באירועי השקה מיוחדים, כשהוא לבוש בחולצת גולף או טי-שירט שחורה ומטייל לרוחב הבמה, כשתמונות ענק של המוצר מוקרנות ברקע. נשמע מוכר? לא בכדי. גם אם הוא מתכחש לכך, ליי נתפס כ"סטיב ג'ובס הסיני", והוא מחקה את ההצלחה האמריקאית. במוצרים של שאיאומי גם מושקעים מאמצים וכספים רבים בעיצוב המוצר, בדומה לאפל.

ליי, כאמור, אינו מרוצה מההשוואה לאפל, ומעדיף להשוות את שאיאומי דווקא לגוגל או לאמזון. בראיון לאתר "ביזנס אינסיידר", אמר ליי כי "אני מאוד לא אוהב לענות על השאלה 'האם שאיאומי היא אפל הסינית'. שאיאומי ואפל הם שתי חברות שונות לחלוטין. ההבדל העיקרי הוא האינטרנט, שעשה את שאיאומי. בנוסף, העיצוב של אפל מאוד פשוט, ולא משנה מי הלקוח - יש עבורו רק פתרון אחד. המערכות של שאיאומי, לעומת זאת, משתנות בהתאם לצרכן, כשאלפי מעצבים מייצרים פונקציות, פתרונות ועיצוב שונים".

"אפל היא כמובן חברה מצליחה בצורה יוצאת דופן", המשיך ליי. "אני לא מנסה להשוות את שאיאומי עם אפל. אבל אם רוצים להשוות בין שאיאומי לחברות זרות, עדיף להשוות אותה לאמזון, וגם יש לה אלמנטים דומים לאלה של גוגל. מכירות הסמארטפונים של שאיאומי מזכירות את מכירות הקינדל של אמזון, לדוגמה. רק הסתכלות על שלוש החברות האלה יחד מבהירה איזה מין חברה היא שאיאומי".

שאיאומי ואפל: העתקה או השראה?

מעטים יטענו שהמוצרים של שאיאומי אינם מושפעים על ידי אפל. אפילו השקות המוצר שלה מחקות את אלה של סטיב ג'ובס, כשליין ג'ון, משקיע האיינג'ל הראשון וממייסדי החברה, מציג את הגאדג'טים האחרונים כשהוא לבוש במכנסי טריינינג וחולצת טי שחורה, תוך שימוש בסיסמה בסגנון ג'ובס "עוד דבר אחד".

חנויות הדגל של החברה, Mi Home, נראות כמו חנויות של אפל משולחנות העץ הגדולים ועד לתצוגת המוצרים. אנליסטים בתחום הטכנולוגיה אומרים כי אחת הסיבות ששאיאומי מתמקדת בשווקים מתפתחים כמו הודו במקום בשווקים בשלים כמו ארה"ב ואירופה היא האיום של תביעות על הפרות פטנטים.

נשיא שאיאומי, לין בין, אומר כי החברה מפתחת את נכסי הפטנטים שלה בחו"ל ומתמקדת בשווקים שבהם ספקי השירות אינם מסבסדים את מחיר המכשירים. "בארה"ב אפשר לקנות כל טלפון שאתה רוצה כמעט בלי תשלום מראש. קשה להתחרות שם מבחינת מחיר", הוא אומר.

אפל הגיבה להצלחתה של שאיאומי עם מה שמתפרש בדרך כלל כאזהרה. ג'ונתן אייב, המעצב הראשי של אפל, נשאל לא מזמן על שאיאומי בכנס, ומבלי להזכיר את שמה של החברה, האשים אותה בהעתקה של מוצרי אפל. הוא אמר: "אני חושב שמדובר בגניבה". תגובתו של לין הייתה להציע לאייב לנסות טלפון חכם מדגם Mi4.

שאיאומי דוחה מכל וכל את ההאשמה שהיא מעתיקה ממישהו, וכעת מעתיקים ממנה. חברת Oppo הסינית השיקה את Oneplus, מכשיר הדומה להפליא לטלפון מדגם Mi4. גם השיווק והאתר של החברה דומה להפליא לאלה של שאיאומי.

ואנג ינהוי, מזכ"ל איגוד הטלפונים הניידים, אומר כי כל יצרני הטלפונים החכמים מעתיקים מאפל. אי אפשר להצביע רק על חברה אחת". לין, לעומת זאת, טוען, כי "מעולם לא ניסינו להעתיק מאף אחד. כל המו"פ נעשה בתוך החברה, על ידי המהנדסים ומעצבי המוצר שלנו. אנחנו משקיעים מאמצעים רבים בפיתוח פטנטים משלנו".

ליי ג'ון

נולד: 16.12.1969 בשיאנטאו, הוביי, סין

לימודים: החל ללמוד באוניברסיטת ווהאן ב-1987, וסיים כבוגר מדעי הנדסה.

קריירה: בדצמבר 2007 פרש "מסיבות רפואיות" מכהונת נשיא ומנכ"ל חברת ההימורים קינגסופט. כעבור שנה התמנה ליו"ר UCWeb. ב-6 באפריל 2010 הקים את שאיאומי טק. באוגוסט 2011 הפך לדירקטור בקינגסופט.

עוד משהו: ב-18 באוגוסט 2014 שפך ליי דלי קרח על עצמו במסגרת קידום המודעות לניוון שרירים, לאחר שהומלץ על ידי המשקיע יורי מילנר. ליי עצמו המליץ על מועמדותם לאתגר דלי הקרח של אנדי לאו, ידוען מהונג קונג, יו"ר פוקסקון, טרי ג'ו, ומייסד באידו, רובין לי