תפנית מפתיעה בעמדת אובמה במלחמה נגד דאע"ש

לפי דיווח ב-CNN, הנשיא ביקש מיועציו לבחון מחדש את מדיניות הממשל בסוריה ■ זאת, לאחר שהבין שהמדיניות שלפיה יש להכניע תחילה את הארגון בעיראק ולאחר מכן בסוריה - מבלי להפיל את נשיא סוריה - כשלה

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ביקש מיועציו לבחון מחדש את מדיניות הממשל בסוריה - כך דיווחה הלילה (ה') רשת CNN מפי בכירים אמריקניים. על פי הדיווח, בקשת הנשיא הגיעה לאחר שהגיע למסקנה שלא ניתן להביס את ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאע"ש) בלי להפיל את משטרו של הנשיא בשאר אסד. רק בשבוע שעבר, כך לפי הדיווח, קיים הצוות לביטחון לאומי ארבע פגישות בנושא זה, שבאחת מהן השתתף הנשיא אובמה ובשאר שר החוץ ג'ון קרי.

ההערכה המחודשת בנוגע להתמודדות עם המצב בסוריה מהווה למעשה הודאה בכך שהאסטרטגיה הראשונית שבה נקטה וושינגטון באזור כשלה. התכנית המקורית הייתה להכניע תחילה את דאעש בעיראק, ולאחר מכן לעבור לסוריה, אך מבלי להתמקד בהפלתו של הנשיא אסד. "למשבר המתמשך בסוריה נוסף גם המשבר עם דאעש", אמר אחד מבכירי הממשל. "אנחנו רוצים להביס את דאעש גם בסוריה ולא רק בעיראק".

עד כה התמקדו רוב התקיפות האמריקניות ותקיפות הקואליציה הבינלאומית בעיראק, בעיקר בשל לחץ שהפעילו בעלות בריתה של ארצות הברית שלא לפעול בסוריה, וזאת כדי לא להחריף את המצב הקשה ממילא במדינה בשל מלחמת האזרחים. בוושינגטון קיוו שהתמקדות בעיראק תעניק את הזמן הדרוש לאימון וחימוש של המורדים המתונים בסוריה כדי שיילחמו בעצמם ב"מדינה האיסלאמית", ולאחר מכן גם באסד.

עם זאת, המדיניות של "עיראק תחילה" לא הוכיחה את עצמה. זאת, משום שצבא סוריה החופשי נלחם במקביל בשתי חזיתות - גם בצבא אסד וגם בדאעשובארגון ג'בהת א-נוסרה - ונכשל בשתיהן. בעקבות כך, הבינו ככל הנראה בבית הלבן כי יש לשנות כיוון. "האופוזיציה בסוריה הוכיחה שהיא לא יכולה להתמודד עם דאעש", ציין הגורם הבכיר.

שתי אפשרויות ששוקלים כעת בבית הלבן היא הקמת אזור אסור לטיסה בגבול עם טורקיה ושינוי צורת התמיכה במורדים המתונים בסוריה, אשר תכלול את הגדלת הסיוע האמריקני המיועד להם. לצורך כך, ביקש הממשל בוושינגטון מהקונגרס 500 מיליון דולר כדי לאמן ולצייד 5,000 מורדים בתוך שנה.

על פי ארגון זכויות האדם הסורי שמושבו בבריטניה, 865 בני אדם נהרגו עד כה בתקיפות של הקואליציה בהובלת ארצות הברית נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" בסוריה. לטענת הארגון, לפחות 746 מבין ההרוגים הם אנשי דאעש ו-68 היו חברי ארגון ג'בהת א-נוסרה.