"החיים פה הפכו בלתי נסבלים, שומעים חזק את המואזין"

שכונות הגבול בירושלים סמוכות לכפרים הערביים שמעבר לקו הירוק ומשקיפות עליהם ■ למתיחות הקבועה הנובעת מכך נוספו אירועי השבועות החולפים ■ עד כמה זה משפיע על המחיר למ"ר? תלוי את מי שואלים

המהומות בירושלים / צילום: רויטרס
המהומות בירושלים / צילום: רויטרס

לפני המהומות שיווקתי פרויקט שחציו פנה לכפר ערבי וחציו לחלק הישראלי. החצי שפנה לחלק הישראלי נמכר יפה והשני נמכר בעצלתיים", מספר איציק לוי, מנכ"ל חברת אמבסדור הפעילה במכירות נדל"ן בירושלים ויו"ר לשכת המתווכים של העיר.

ואז החל גל המהומות האחרון. לוי סבור שבמצב המתיחות הנוכחי, גם אם מוכרים יורידו מחירים זה לא יהפוך את המכירה לאפשרית, "יש תקופות שמחיר הדירה פשוט אינו גורם משפיע".

אז עד כמה באמת משפיעה המתיחות הביטחונית בירושלים על שוק הנדל"ן ועל מחירי הדירות? לדברי לוי, בפסגת זאב למשל, אין כל התעניינות. אפילו לא מגיעים לראות דירות. "המוכרים מחכים לימים טובים יותר כי הם יודעים שגם אם יורידו מחירים זה לא יעזור". עם זאת, הוא מספר שגם לפני שעלה המתח הנוכחי, הייתה לקרבה לכפרים ערביים השפעה על השוק. לדבריו, "בגבעה הצרפתית (השכונה הצפונית הסמוכה למקום שבו עבר הגבול לפני 1967), היחידים שקונים הם ערבים ישראלים. מי שגר בשכונות אלה כבר ספג בעבר לא פעם חוסר התעניינות וירידת מחירים, כך בפסגת זאב וגם בארמון הנציב".

בנוסף לקושי הישיר, תושבי השכונות פסגת זאב, נווה יעקב, הגבעה הצרפתית ושכונות נוספות שסמוכות לאזורים רגישים כמו מחנה הפליטים שועאפת, סובלים גם מהפסקות חוזרות ונשנות של פעילות הרכבת הקלה כתוצאה מהמצב הביטחוני. "אתמול עברתי להתגורר בפסגת זאב", מספר עמי מתיווך תפז, שעובד כבר שנים רבות כמתווך בשכונה זו, אך קנה דירה להתגורר בה רק לאחרונה.

פיצוצים מהכפרים הסמוכים

"כל יום, כל היום, נשמעים פיצוצים מהכפרים הסמוכים, וזה הופך פה את החיים בלתי נסבלים. היום אני כבר חושב לעזוב". לדבריו, לא מדובר דווקא בתוצאה של המתיחות העכשווית, אלא בתופעה ממושכת: "גם קול המואזין בשנה-שנתיים האחרונות התחזק מאוד, אי אפשר לישון פה בצהריים".

מנגד, משה אהרון, העוסק גם הוא בשיווק דירות בפסגת זאב, סבור כי ההשפעה זמנית בלבד: "בפסגת זאב רוב הקונים באים מתוכה, ומעט אנשים באים מבחוץ. לכן המצב הביטחוני לא משפיע על השכונה כולה. ישנם שני רחובות בפסגת זאב מזרח, אליהו מרידור וגיורא יוספטל, שנמצאים ממש בקו אווירי של מאות מטרים מהכפרים הערביים, שומעים בהם חזק את המואזין, ואם יש שריפות מריחים אותן ולכן שם מורגשת השפעה. גם בעבר אנשים אמרו שרוצים לגור בשכונה, אבל לא ברחובות אלה".

ראייה לטווח ארוך

גם עליזה פרידלנד, זכיינית רימקס/חזון בירושלים סבורה שההשפעה אינה מהותית: "התושבים בירושלים ואלה שרוצים לקנות נכס בעיר יודעים שלמהומות כאלה צריך להתייחס לטווח ארוך, כיוון שבטווח קצר תמיד היו ויהיו הפרות סדר בעיר.

"ירושלים אמנם עומדת במוקד המהומות, אבל זה אירוע קצר טווח יחסית, ולא מורגשת עדיין השפעה משמעותית שלו על הנדל"ן בעיר. הניסיון מלמד שגם אם האירועים יימשכו ויהפכו לאינתיפאדה של ממש, ההשפעה על שוק הנדל"ן תהיה לא משמעותית. אולי אז תהיה האטה מסוימת בשוק, יהיו פחות עסקאות, אבל לא תהיה ירידת מחירים, משום שפשוט אין בעיר קרקעות פנויות לבנייה. בירושלים תמיד הביקוש יהיה גדול מההיצע.

"בשכונות הסמוכות לאזורים שבהם היו הפיגועים, כמו הגבעה הצרפתית, בית ישראל או רמת אשכול, אנשים קצת חוששים ועומדים על הגדר, ואולי יהיו פחות עסקאות. בפריפריה של ירושלים - פסגת זאב, מעלה אדומים וישובי הסביבה - שם יש קרקעות פנויות - תהיה אולי ירידת מחירים. אבל לא בתוך העיר".

אפקט המואזין נגד אפקט מע"מ אפס

אחד הפרויקטים החדשים שהוקמו בקצה פסגת זאב, הוא "ברזאני בפסגה", פרויקט ברחוב אליהו מרידור, שמרבית הדירות בו כבר נמכרו. "הירושלמים מכירים היטב את המקומות האלה, הם לא סמוכים לכפר ערבי אלא צופים עליו", מסביר יוסי ברזאני, מבעלי חברת י.ד ברזאני, שבנתה את הדירות בפרויקט. "שומעים את המואזין, אבל בין הדירות לבין הכפר ניצבת גדר ההפרדה. עובדה שנותרו לנו בפרויקט בסך הכל ארבע דירות ואנחנו לא מוכרים אותן בכוונה בגלל ההמתנה ליישום תוכנית מע"מ אפס. אנחנו מציעים דירות 4 חדרים ב-1.25 מיליון שקל, שזה מחיר נמוך בהרבה ממקומות אחרים בעיר. אין היצע דירות בירושלים".