לפיד: "די לסחטנות הפוליטית, חייבים לנהוג באחריות"

שר האוצר הגן על תקציב 2015 בוועדת הכספים ■ סלומיאנסקי: "זו שערורייה שחוק ההסדרים עדיין לא הגיע לוועדת הכספים"

ניסן סלומיאנסקי יאיר לפיד / צילום: דוברות הכנסת
ניסן סלומיאנסקי יאיר לפיד / צילום: דוברות הכנסת

"אל תתנו יד לסחטנות פוליטית. הציבור מצפה מאתנו לנהוג באחריות" - כך אמר היום (ב') שר האוצר יאיר לפיד בפתח ישיבת ועדת הכספים של הכנסת שפתחה את הדיונים בתקציב המדינה.

לדבריו, "חוק ההסדרים הוא אחד הרזים ביותר שהוגשו לכנסת אי פעם. עשינו מאמץ לא להכניס עזים כי אנחנו מאמינים בשקיפות. לא נסכים בשום אופן לזה ששינויים בתקציב יובילו לקיצוץ נוסף בתקציבים החברתיים". לפיד חזר על דבריו כי הוא "מעדיף לא להגיש את התקציב אם הוא יפגע באזרחי ישראל".

לפיד הוסיף כי "תקציב 2015 הוא קודם כל תקציב חברתי. נוכל לתת לילדים שלנו חינוך טוב יותר, נוכל לתת להורים שלנו טיפול טוב יותר, נוכל לייצר מקומות עבודה ולהבטיח ביטחון. זה תקציב שמתחיל ליישם את מסקנות ועדת אלאלוף למלחמה בעוני ו-ועדת גרמן למערכת הרפואית. זה תקציב שנותן מענה לצרכים הבטחוניים ולמנהרות של החמאס. זה תקציב שמשנה מהיסוד את מצבם של ניצולי השואה בישראל".

לפיד טען כי תקציב ל-2015 מבטא "גידול של למעלה מ-10 מיליארד שקל למשרדים החברתיים, מהם 2.1 מיליארד ש' לחינוך, 1.4 מיליארד ש' לביטחון פנים, 4 מיליארד ש' למערכת הבריאות הציבורית ו-2 מיליארד ש' לרווחה".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי), פתח את ישיבת ועדת הכספים הראשונה לדיון בתקציב המדינה במחאה על-כך שחוק ההסדרים לא הועבר לוועדה משום שטרם הסתיים המו"מ הקואליציוני לגבי העברת הדיון בחלק מהרפורמות המוצעות בחוק לוועדות כנסת אחרות במטרה לקבור אותן. הכוונה בין היתר להמלצות ועדת גרמן למסות את התיירות הרפואית שכבר הוחלט על העברתן לדיון לוועדת הרווחה בראשות ח"כ חיים כץ.

סלומיאנסקי אמר כי "זו שערורייה שחוק ההסדרים עדיין לא הגיע לוועדה למרות שהוא אושר בכנסת כי עדיין לא נגמרו הפיצולים. עם ישראל מגיע לו שגם אם יש חילוקי דעות הם ייגמרו בתוך החדר אני לא מצליח להבין את זה".

סלומיאנסקי ציין כי "עוד לא היה תקציב שהוקדש לו זמן דיונים כל-כך קצר. אפילו חודש אין לנו לנושא הזה. אם צריך נמשיל את הדיונים גם לינואר והכל במטרה שיהיה לנו תקציב הרבה יותר טוב ממה שקיבלנו. אני פונה בקריאה נרגשת לכל מי שמעורב: תגמרו היום את הדיון בפיצולים כדי שנוכל לקבל את זה (חוק ההסדרים) הערב ונוכל להתחיל לדון בנושא. זה יהיה לא לכבוד לאף אחד שלא נוכל לאשר את התקציב לקראת 2015 ונצטרך למשוך את זה לתוך שנת 2015".

בסיום דבריו של שר האוצר פרצה מהומה באולם הדיונים לאחר שחברי הכנסת מהאופוזיציה זעמו על כך שלפיד לא התייחס בדבריו לצמיחה השלילית במשק וחברי הכנסת של יש עתיד מיהרו לתקוף אותך בחזרה בניסיון להגן על מנהיג מפלגתם.

סגן שר האוצר לשעבר ח"כ יצחק כהן (ש"ס) מתח ביקורת על התרגילים שביצע האוצר על מנת להשלים את הפערים בתקציב והתייחס לחשיפת "גלובס" על פריסת התשלומים לקרנות הפנסיה. כהן אמר כי "הדבר החמור ביותר זה שלקחו הלוואות מקרנות הפנסיה היום חזרו על אותה תופעה ולוקחים מיליארד שקל מקרנות הפנסיה. זו תופעה חמורה כי קרנות הפנסיה זו קופסה שחורה שאסור לפתוח אותה. איפה ההסתדרות?".

כהן שאל מדוע האוצר לקח הלוואה מאינטל כשפרש את המענק בסך 1.1 מיליארד הדולר שהובטח לה על-פני 4 שנים תוך תשלום ריבית של 4%. הוא הטיל ספק בכך שהממשלה תצליח לגבות 500 מיליון שקל מרשות שדות התעופה כפי שהאוצר מניח בהנחות הסיוד של התקציב ולגלגל על הכוונה לגייס מיליארד שקלים בהנפקת אג"ח של הרכבת. "המדינה בעצם מנפיקה כאן סובסידיה" אמר כהן.

קרקס פוליטי / איור: טל אביב
 קרקס פוליטי / איור: טל אביב