"בינתיים המיתון לא מגיע לצריכה; אנשים ממשיכים לקנות"

מליסרון עברה ברבעון לרווח נקי של 84 מיליון שקל; המנכ"ל: "הפדיונות עלו למרות המיתון" ■ רווחי עזריאלי זינקו פי שלושה ל-170 מיליון שקל

יובל ברונשטיין /  צילום: אלי דסה
יובל ברונשטיין / צילום: אלי דסה

למרות ההאטה בפעילות הכלכלית במשק, ומבצע "צוק איתן" שהחריף אותה בתקופת הרבעון השלישי של השנה, ממשיכות שתי אימפריות הנדל"ן המניב עזריאלי ומליסרון להציג תוצאות עסקיות נאות.

קבוצת עזריאלי נהנתה מזינוק של יותר מפי שלושה ברווח הנקי הרבעוני, שהגיע ל-170 מיליון שקל, ונהנתה גם מירידה בהוצאות המימון והמס, במקביל לשיפור בפרמטרים התפעוליים. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה קפצו הרווחים ב-22% ל-637 מיליון שקל.

בסיכום רבעוני מציגה עזריאלי שיפור ברווח התפעולי הנקי מנכסים זהים (NOI), ושיפור בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת (FFO), למרות שסך הכנסותיה נחלשו בכ-5% ל-1.9 מיליארד שקל.

בעזריאלי מציינים כי הקבוצה ממשיכה לנצל את סביבת הריבית הנוחה במשק להוזלת עלויות המימון העתידיות שלה, ופועלת למחזר כ-1.2 מיליארד שקל עד סוף 2015, אחרי מיחזור של כ-500 מיליון שקל שבוצע בחודשים האחרונים.

החברה מתייחסת להאטה בצמיחת המשק המקומי, ומציינת כי היא "לא ניכרה בסביבתה העסקית או בתוצאותיה הכספיות של החברה, אולם מעת לעת, מורגשת סביבה מאתגרת יותר במו"מ מול השוכרים בעת חתימה על הסכמי שכירות חדשים או חידוש חוזים קיימים, במיוחד באזור באר שבע ובאזור הצפון".

לגבי השפעת מבצע "צוק איתן", מציינים בעזריאלי, במהלכו "הורגשה האטה מסוימת, זמנית, בפעילות של חלק מקניוני הקבוצה, בעיקר בקניון עזריאלי הנגב בבאר שבע, אך למועד פרסום הדוח נראה כי לא ניכרת השפעה משמעותית של המבצע על תוצאות פעילות הקבוצה".

יובל ברונשטיין, מנכ"ל קבוצת עזריאלי, אמר היום כי "מסוף הרבעון השלישי נרשמת עלייה בפדיונות בקניונים, גם כתוצאה מהעובדה שעונת החורף הגיעה השנה מוקדם מהצפוי". עוד הוא הוסיף, כי לעזריאלי "אמון מלא בכלכלה הישראלית, וליבת עסקי הקבוצה מתמקדת בהשבחת הנדל"ן המניב, ייזום פרויקטים חדשים ורכישות בישראל".

מתחילת השנה, אומר ברונשטיין, השקיעה החברה כמעט מיליארד שקל בייזום פרויקטים, מתוך סך השקעה צפוי של כ-6 מיליארד שקל, "אשר צפויים להניב תרומה משמעותית נוספת ל-NOI בשנים הקרובות".

עזריאלי מחזיקה נכסים מניבים בשטח כולל של כ-807 אלף מ"ר - הכוללים 14 קניונים ומרכזים מסחריים ו-11 נכסים מניבים נוספים בישראל, בעיקר משרדים, שישה נכסים מניבים ביוסטון שבארה"ב ויש לה שמונה פרויקטים בהקמה.

נוסף על כך מחזיקה החברה בחברת הדלק סונול, בסופר גז ובחברת תשתיות המים GES, ב-4.8% ממניות בנק לאומי וכן ב-20% מחברת האשראי לאומי קארד. סונול, שכמעט נמכרה השנה לקבוצת שלמה, סבלה ברבעון השלישי מעלייה בעלות המכר, מהפסדי מלאי ומהשפעות מט"ח, והרווח התפעולי שלה צנח ב-58% ל-22 מיליון שקל.

ירידה בהוצאות גם למליסרון

ענקית הקניונים השנייה, מליסרון, הציגה בסיכום רבעוני רווח נקי של 84 מיליון שקל, אחרי הפסד של 73 מיליון שקל ברבעון המקביל, וגם היא נהנתה מירידה בהוצאות מס והוצאות מימון, במקביל לשיפור בפעילות השוטפת. בתשעת החודשים הראשונים של השנה נחלשו רווחי החברה שבשליטת ליאורה עופר ב-17%, ל-274 מיליון שקל.

מליסרון מחזיקה נכסים מניבים בהיקף של 674 אלף מ"ר, הכוללים 20 מרכזים מסחריים הממותגים כ"קניוני עופר" וארבעה מתחמי משרדים. אבי לוי, המנכ"ל, אמר היום כי "בין ינואר לספטמבר יש עלייה של קרוב ל-3% בפדיונות אצלנו - נתון גבוה בשנה שבה מדברים על מיתון, ושבמהלכה סבלנו מארבעה חודשים קשים - בגלל עונת החורף החלשה והמלחמה".

לוי הוסיף כי "יש מיתון בתחומי ההשקעות, אבל כרגע הוא לא מגיע לתחום הצריכה, שממשיך לגדול. אנשים אוהבים לקנות וממשיכים לקנות, ואוהבים את הקניונים שלנו". גם מליסרון נהנתה משיפור רבעוני בפרמטרים התפעוליים, עם עלייה של כ-8% ב-NOI בנכסים זהים, ל-249 מיליון שקל, ושל כ-5% ב-FFO ל-121 מיליון שקל.

הכנסותיה של מליסרון לרבעון השלישי התחזקו בכ-1% ל-328 מיליון שקל, והחברה מדווחת על המשך מגמת ירידה במינוף הפיננסי, שעמד בסוף הרבעון השלישי על 62%, לעומת 65% בסוף 2013. מנייתה צפויה להיכנס בעדכון המדדים הקרוב למדד המעו"ף, על חשבונן של סלקום ופרטנר.

תוצאות עזריאלי ומליסרון לרבעון השלישי
 תוצאות עזריאלי ומליסרון לרבעון השלישי