"אנחנו בעיצומה של מתקפת טרור שממוקדת בירושלים", אמר השבוע (ג') ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעקבות הפיגוע בבית הכנסת בשכונת הר נוף בו נרצחו 4 מתפללים יהודים ושוטר דרוזי.

בחודש האחרון נרצחו 9 ישראלים בפיגועי דריסה/דקירה בירושלים, ודברי ראש הממשלה, לצד הסיקור העולמי הנרחב לטבח בבית הכנסת וריענון אזהרות המסע לבירה - הכניסו לכוננות ספיגה את תיירני העיר, שבעונה זו של השנה מתבססים בעיקר על תיירות נכנסת.

"ההסלמה במצב הביטחוני בעיר נתנה לתיירות עוד מכה, אחרי המכה שכבר קיבלה מ'צוק איתן'", כך אומר אלפרד אקירוב, הבעלים של מלונות מצודת דוד וממילא בירושלים מקבוצת אלרוב.

לדבריו, מאז פרוץ "צוק איתן" בחודש יולי האחרון ועד היום, התפוסה בשני המלונות שבבעלותו מתקשה להתאושש ועומדת כיום על כ-35%-40%, לעומת כ-65%-70% בימים כתיקונם בעונה זו של השנה.

ביד ושם, הנחשב לאחד האתרים המתוירים ביותר בירושלים, מדווחים על ירידה במספר המבקרים מהחודש בעקבות המצב הביטחוני המתוח בעיר, וזאת לאחר שנרשמה דווקא התאוששות מהירידה שחלה במספר המבקרים באתר על רקע "צוק איתן".

מן הצד השני, עיריית ירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים וגורמי התיירות בעיר, לא מוותרים על כל מאמץ לדרבן את הישראלים ואת התיירים להגיע לעיר דווקא עכשיו, ומשווקים במרץ את אירועי "חמשושלים 2014", החוגגים השנה עשור. הפרויקט מציע בארבעת סופי השבוע של דצמבר סיורים, הנחות במסעדות ומוסדות תרבות והנחה של 50% ללילה שני או ארוחת ערב חינם בבתי-מלון בעיר.

הכניסה לכמחצית מהאירועים חינם, או בתשלום סמלי של 15-5 שקלים. כדי להרגיע את המבקרים הפוטנציאליים, מדגישים המארגנים שכמעט כל האירועים יתקיימו בחללים סגורים: באולמות, בתיאטראות, במוזיאונים, במבנים סגורים ומאובטחים, שבהם תחושת הביטחון גבוהה. המטרה: למשוך ישראלים ולהזרים חמצן לעסקים בעיר. אשתקד כ-18 אלף ישראלים עלו לבירה.

התיירנים למודי הניסיון חוששים מצדם שגם תשעת קבין היופי שירושלים נטלה מתוך העשרה שירדו לעולם - לא יצילו את המצב. אחדים מתארים תמונת מצב קודרת, אחרים פחות.

"טרור ותיירות לא הולכים יחד. יש פחות תיירים בעיר, והתפוסה בבתי-המלון צנחה בכמעט חצי", מעיד אריה זומר, מנכ"ל התאחדות המלונות בירושלים (נתוני למ"ס על כניסות תיירים לעיר בחודש אוקטובר צפויים להתפרסם רק בעוד כמה ימים).

"30% מלקוחותינו, ישראלים וזרים שכבר נמצאים בארץ, התקשרו בעקבות פיגועי הדריסה וביקשו להעתיק את מסלול הסיור ממרכז ירושלים לגן החיות התנכ"י, כי הוא מגודר ועם מאבטח בכניסה או לתל-אביב", מוסיף יוסי גרייבר, מבעלי "זוזו - תיירות מוטוריקס" המוציאה סיורי סגוויי ואופניים בירושלים תמורת 170-195 שקל לאדם.

מורי הדרך חשים ירידה בעיקר במספר הישראלים המטיילים בבירה, ופחות במספר התיירים מחו"ל: "יש ירידה דרמטית של 80%-90% במספר התיירים הישראלים המבקרים בירושלים. את היית עולה עם הילדים שלך לטייל כאן עכשיו? ואם היו מזמינים אותך לבר-מצווה בכותל - היית באה? לא בטוח. חלק גדול ממורי הדרך שמדריכים בעיר מובטלים בשל המצב המתמשך מ'צוק איתן'", אומר רון פלד, מדריך טיולים בירושלים. באשר לתיירות הנכנסת, הוא אומר, "חלה ירידה מתונה יותר. עדיין רואים בעיר תיירים".

ובכל זאת, יש ביקוש

בניגוד לאקירוב, גיא קליימן, מנכ"ל מלון וולדורף אסטוריה, שנפתח באחרונה בשכנות למצודת דוד וממילא, מצייר תמונת מצב אופטימית. "אם אתה נותן שירות טוב ומוצר טוב, אנשים ימשיכו לבוא אליך גם אם אנשים נדרסים ונדקרים ברחובות. תיירים מתייחסים היום אחרת לדברים האלה. הם מבינים שאין אף מקום בטוח בעולם, ושחלק מהחיים היום זה לקחת רמת סיכון מסוימת. גם בלונדון לא בטוח היום.

"כשעבדתי שם התמודדנו עם פיצוצי תופת. גם להיות יהודי באנטוורפן זה לא בדיוק בטוח היום". לדבריו, "עם עובדות אי-אפשר להתווכח. הפיגועים בירושלים לא משפיעים על צבר ההזמנות שלנו".

מאידך, אומר קליימן, נזקי "צוק איתן" מורגשים, והיטב. "בגלל 'צוק איתן' התפוסה שלנו עומדת כרגע על 45% במקום 60%. זאת תפוסה סבירה יחסית לממוצע בעיר, אך מאלצת אותנו לנהל נכון יותר את ההוצאות".

- למשל פיטורי עובדים?

קליימן: "אנחנו לא מפטרים וגם לא מוציאים לחופשה, אלא מנצלים את הזמן הזה להכשרת עובדים".

- ומה באשר להורדת מחירי לינה הגבוהים כדי למשוך את הקהל הישראלי?

"אנחנו לא מורידים מחירים, למעט הנחה של 10% במסגרת ה'ווינטר סייל' - מבצע רשתי של הילטון העולמית. המדיניות שלנו היא לא להגיע ל-60% תפוסה ב-200 דולר ללילה. אנחנו שומרים על רמת מחירים שממנה לא יורדים. אנחנו לא מלון של ווליום. אנשים משלמים אצלנו החל מ-550 ועד 750 דולר ללילה. כרגע יש לנו ביקוש בעיקר מצד יהודים מארה"ב, מצרפת ומרוסיה".

בדיקת רשימת בתי-המלון המשתתפים בפסטיבל "חמשושלים", שיחל בסוף השבוע הראשון של דצמבר, מגלה כי וולדורף אסטוריה נוטל חלק בפסטיבל, ונותן ארוחת ערב חינם לשוהים במלון שני לילות.

אופטימי אחר הוא אלי גונן, נשיא התאחדות המלונות בישראל: "כמי שמסתובב לא מעט בירושלים ורואה בימים האחרונים את התנועה בעיר: ברחובות, בבתי העסק, את המסעדות הפעילות, ואפילו אמש, את אולם היכל הפיס - ארנה, שהיה מלא באוהדים במשחק בין הפועל ירושלים בכדורסל לבין באנביט הטורקית במסגרת גביע יורוקאפ - אני משוכנע שאין שום סיבה לא להגיע כעת לירושלים. דווקא עכשיו זהו זמן טוב לקחת חופשה בירושלים וליהנות מכל ההיצע הנפלא שלה".

רפי בארי - סמנכ"ל השיווק של רשת מלונות דן, המפעילה בירושלים 4 בתי-מלון: קינג דיוויד (237 חדרים) ההיסטורי הנחשב ליוקרתי ורווחי ביותר של הרשת; דן ירושלים; דן פנורמה; ודן בוטיק - אומר דברים דומים. "יש הרגשה שהעיר מתרוקנת ושכולם בורחים ממנה. זה לא המצב".

מצד שני, הוא מחדד, "עדיין לא ידוע מה יגרום הפיגוע בבית הכנסת, שסוקר בהרחבה ובשונה מפיגועים אחרים, נרצחו בו בעלי אזרחות אמריקאית ובריטית. עובדה שיש לה השפעה חזקה יותר שעלולה לגרום ליותר ביטולים או לעצירה מוחלטת בצבר הזמנות עתידיות. אני מניח שנדע בקרוב. אני רק מקווה שלא ניכנס לאינתיפאדה. לאחרונה פתחנו מלונות בעיר עם 85-100 עובדים על 15-20 אורחים. אני מקווה שלא נגיע לשם".

- וכשהעתיד לא ממש ברור, איך אתם מתכוונים לנהוג?

בארי: "ברור לנו שאנחנו צריכים להיערך לחורף קשה יותר, לחסוך בהוצאות כמו צמצום במשמרות ולפנות לשווקים אלטרנטיביים, כלומר לישראלים שמבינים ומכירים את המצב".

- איך לפנות? להוריד את מחירי הלינה הגבוהים גם בהשוואה לבירות מתוירות ופחות מאוימות באירופה?

"כשיש ירידה בביקוש, גם המחיר יורד. הורדנו את המחירים בכ-10%-20% ממחירי החורף הרגילים. כך, למשל, אנחנו גובים 990 שקל ללילה לזוג על בסיס ארוחת בוקר במלון דן פנורמה בסוף שבוע; בדן בוטיק - 735 שקל; בדן ירושלים - 720 שקל; ובמלון קינג דיוויד - 1,860 שקל לזוג בסוף שבוע. בנוסף, המלונות ישתתפו ב'חמשושלים', במסגרתו ניתן הנחה נוספת של 50% על לילה שני ובקינג דיוויד ארוחת ערב חינם לשוהים שני לילות".

- 700-1,860 שקל ללילה לזוג לא נשמע מחיר אטרקטיבי.

"לצערי, ישראל היא לא מדינה זולה. אני לא יכול לייצר מחירים נמוכים בהרבה מאלה בשל ההוצאות המאוד גבוהות".

כדי לסייע לתיירנים להתאושש מנזקי "צוק איתן", הקצתה המדינה 491 מילון שקל לסיוע לתעשיית התיירות, לפי הפילוח הבא: 50 מיליון שקל - הגדלת תקציב השיווק בחו"ל; 180 מילון שקל - הקמת קרן שיפוצים למלונות; 110 מיליון שקל - תקצוב הכשרות מקצועיות לעובדים בכלל ענפי התיירות; 60 מיליון שקל - סיוע בארנונה; 40 מיליון שקל - הקמת תשתיות תיירותיות באשקלון ובמצפה רמון; 20 מיליון שקל - סיוע בסיורים למורי דרך; 12 מיליון שקל - הקלות ללווים בקרן לעסקים קטנים הנזקקים לערבות ממשלתית.

בנוסף, השבוע הזמין משרד התיירות מלונות להגיש בקשות לשיפוי עבור תשלומי ארנונה לחצי שנה. 50% מתשלומי מסי הארנונה שישלמו מפרוץ "צוק איתן" בחודש יולי ועד סוף חודש דצמבר.

"המלון היחיד שמאתגר אותי הוא קינג דיוויד"

בימים אלה, חרף המצב הביטחוני, עובר מלון מצודת דוד שבבעלותו של אלפרד אקירוב שיפוץ נרחב בהיקף של 150 מיליון שקל. "המילה 'שיפוץ' לא נשמעת טוב. 'שדרוג' או 'התחדשות' הן המילים היותר מתאימות למה שאנחנו עושים בימים אלה במלון", אומר אקירוב.

"אנחנו לא עוצרים את ההתחדשות הזאת למרות הירידות על רקע המצב הביטחוני, משום שזה חלק מהתוכנית השנתית שלנו". כל 4 הקומות הראשונות במלון בן ה-16 שודרגו, בהן חדרי שינה, חדרי ישיבות, אולם אירועים, בית כנסת, טרקלין עסקים ומשחקייה.

"כדי שהמלון עדיין יוכל לעבוד ולהרוויח כסף, כל פעם אנחנו משדרגים ומחדשים 50 חדרים מתוך 420 הקיימים. ואגב, לא אומרים חדרים אלא מפתחות", אומר אקירוב.

האם יש קשר בין השיפוץ היקר לבין השקתו של השכן החדש מעבר לכביש - מלון וולדורף אסטוריה, במיוחד על רקע ההיסטוריה הטעונה עם רשת הילטון, המנהלת את וולדורף בירושלים? "המלון היחיד באזור שאני רואה בו אתגר, הוא מלון קינג דיוויד הסמוך", עונה אקירוב נחרצות.

למי שאינו מצוי בפרטי העימות בין אקירוב והילטון, הנה סיפור המעשה בקצרה: רשת הילטון ניהלה את "מצודת דוד" מיום הקמתו בשנת 1998 תחת השם הילטון ירושלים, עד שביום בהיר אחד, אקירוב, הבעלים, שלא היה מרוצה לדבריו מרמת הניהול והתחזוקה הכושלת של המלון שהסבה נזק למלון - ביקש להפסיק ההתקשרות ולהפר חוזה. אלא שהילטון סירבה, והסיפור התגלגל לבית המשפט ומשם לבוררות. "הבורר פסק שעליי לשלם להילטון 20 מיליון דולר, ובשנת 2002 נפרדו דרכנו".

גיא קליימן, מנכ"ל וולדורף אסטוריה, משיב: "ברגע שאקירוב ישים את המטענים האישיים שלו בצד, הוא יראה גם בנו מלון מתחרה. גם הוא מבין שמאז שפתחנו השוק השתנה".

עיר ללא הפסקה: אתרים ירושלמיים שלא כדאי להחמיץ

שדרות ממילא

1. השאנז אליזה של ירושלים. קניון רחוב פתוח שמושך אליו אלפי מבקרים ביום ובלילה. במקום חנויות, מסעדות, בתי-קפה, תערוכות מתחלפות ומופעי תיאטרון רחוב, שירה וריקודים. מחיר: חינם.

גן החיות התנכ"י

2. גן החיות המפורסם, שנפתח במשכנו הנוכחי בשנת 1992, משתרע על שטח של 250 דונם וכולל אוסף זואולוגי חי מרשים. מחיר: 38 שקל לילד (בגילאי 3-18); 49 שקל למבוגר.

שוק מחנה יהודה

3. השוק המיתולוגי של ירושלים חי לא רק ביום, אלא מציע חיי לילה תוססים. האתר, הזוכה לעדנה רבה כשפוליטיקאים מגיעים להצטלם, הפך בשנים האחרונות לאתר תיירותי לכל דבר. לצד באסטות של ירקות ופירות נפתחו בוטיקים, מסעדות ובתי-קפה שיקיים. מחיר כניסה: חינם.

מתחם התחנה

4. תחנת הרכבת הישנה של ירושלים, מסמליה ההיסטוריים של העיר, התעוררה לחיים והפכה ללב הפועם של העיר, המשלב אוכל, תרבות וקניות. מחיר כניסה: חינם.

עין-כרם

5. אחת השכונות היפות ביותר בארץ, אם לא היפה שבהן, מציעה סמטאות צרות, צריחי כנסיות, מעיין נובע בכיכר המרכזית, מסעדות, חנויות מזכרות קטנטנות, בתי-הארחה בסיסיים במנזרים וגם את מלון הבוטיק "אלגרה".

אקירוב: "שהמדינה תדאג שלא ייסגרו מפעלים בדרום, לא למלונות"

"מי שהביא את המצב הזה הוא השלטון, חברי כנסת ושרים שמתלהמים ומלהיטים עוד יותר את האווירה. זורקים נפט לאש, וזו התוצאה", אומר אלפרד אקירוב, הבעלים של המלונות "מצודת דוד" ו"ממילא" בירושלים.

- כיצד היית מצפה מהם לנהוג?

"אין לי ציפיות' למי שיש ציפיות, יש לו אכזבות. כך שאני לא מאוכזב".

- איך בכל זאת אתה סבור שיש לנהוג במצב נפיץ כל-כך?

"צריך להגיע להסדרים. לבקש מהעולם שיתערב בינינו לבין השכנים, אבל אני לא אדם פוליטי ולא יכול להשפיע".

- נשמע כאילו נמאס לך מהמדינה. יש לך כוונה למכור את המלונות?

"אני אוהב את המדינה, ואין לי כוונה להגר או למכור את המלונות. מצד שני, אין לי כוונה לפתח כאן עסקים חדשים בגלל הרגולציה הקשה, אלא רק לשמור על הקיים".

- התאחדות המלונות דרשה והשיגה פיצוי למלונאים בעקבות "צוק איתן", כך שהמדינה לא זונחת את המלונאים.

"אנחנו חיים במדינה בפשיטת-רגל. אני לא חושב שצריך לתת למלון עוד מיליון שקל, כי זה לא יעזור לו ממילא. זה לא נכון לעשות. אנחנו לא חיים במדינה עם עושר. אנחנו לא שוויצריה. אנחנו מדינה ענייה עם הרבה הוצאות שנמצאת על סף פשיטת רגל כלכלית, אז מה היא צריכה לעזור לבתי-מלון? שקודם תדאג שלא ייסגרו מפעלים בדרום הארץ מאשר בתי-מלון. העוני יותר חשוב. המדינה צריכה לדאוג למקומות אחרים, לתעסוקה".

- אז תסרב לקבל סיוע מהמדינה, כמו הנחה בארנונה בעקבות "צוק איתן"?

"לא אסרב, אבל עדיף שהמדינה תפעל להפחית רגולציה ותמנע ממשקיעים לברוח מפה. היא זורקת כל משקיע שרוצה להשקיע פה, ולא רק אני אומר את זה, גם ששינסקי. שיעודדו אנשים להשקיע בארץ, שיעודדו תעשייה. זה יותר חשוב מאשר לסבסד עוד מלון במיליון שקל".

- איך מתמודדים עם תפוסה נמוכה לאורך זמן, מיולי?

אקירוב: "למרות המצב אנחנו ממשיכים להחזיק את העובדים - מעסיקים למעלה מ-1,000 בשני בתי-המלון - וסופגים את הירידה. אני שומע שבמלונות אחרים מפטרים עובדים. כנראה שלהם אין את העורף הכספי והחוזק שיש לנו כדי לשרוד תקופות כאלה.

"לשמחתי, 'מצודת דוד' ו'ממילא' הם בשוליים ולא בצד המהותי של קבוצת אלרוב. יש לנו עסקים ובתי-מלון בחו"ל, כך שאנחנו פועלים גם במקומות שפויים. מה שכן, אנחנו מוציאים עובדים לחופשות יזומות. אנחנו לא מפטרים עובדים, כי אנחנו מאמינים ומקווים שהמצב זמני ויחלוף מהר. זאת לא פעם ראשונה. אנחנו חיים במדינת ישראל, ומי שחי פה יודע את הסיכונים ולוקח את הסיכונים".

- האם ריבוי אטרקציות תיירותיות כמו מרוץ הפורמולה 1 שהתקיים באחרונה בעיר - ייטיב עם ענף התיירות בעיר?

"מרוץ הפורמולה 1 עשה נזק לתיירות, כי סגרו כבישים, ותיירים לא יכלו להגיע למרכז העיר. תיירים שהיו אמורים להגיע אלינו, חזרו לתל-אביב. אם ראש העיר, ניר ברקת, רוצה להיטיב עם העיר - שיעשה מרוץ מסביב לירושלים ולא בתוכה. פסטיבל 'חמשושלים' כן יכול להיטיב".

ברקת סירב להתראיין לכתבה זו, לדבריו "מפאת לו"ז צפוף".

ירושלים

הסלמה

תיירות