משקיעים בשוק ההון? כך תשלמו פחות מסים בגין הרווחים

2014 מתקרבת לסיומה, וכמו בכל שנה זו העת לבדוק כיצד לתכנן באופן הנכון ביותר את תשלומי המס על השקעות בשוק ההון ■ מספר פעולות פשוטות יוכלו לחסוך לכם סכומים משמעותיים

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

מכירת ני"ע וקיזוז הפסדי הון כנגד הכנסה מדיבידנד או מריבית ששולמו בגין אותם ני"ע

המס על רווחים מני"ע מבוסס על עקרון המימוש. כל עוד לא נמכר נייר הערך, הרווח או ההפסד הטמון בו לא מוכר לצורכי מס. לפיכך, משקיעים שיש להם רווחי הון ממכירת ני"ע או הכנסות מדיבידנד ומריבית בגין ני"ע שלא קוזזו במלואם כנגד הפסדים בשוק ההון, מומלץ שיבדקו אם יש להם ני"ע שטמון בהם הפסד. במקרה של מכירת אותם ני"ע לפני תום השנה, יוכרו ההפסדים עוד השנה, וניתן יהיה לקזזם כנגד רווחי הון אחרים מני"ע, מדיבידנדים ומריביות בשוק ההון, ובדרך זו לשלם פחות מס. מדובר במכשיר שימושי ורב חשיבות לתכנון מס למשקיעים בשוק ההון. אם נוכה מס במקור שלא הוחזר, יש צורך בהגשת דוח למס הכנסה ולבקש החזר מס.

הפסדים מני"ע שנותרו לתום השנה, אינם מועברים על ידי הבנקים לשנה הבאה. לפיכך, יחידים שלא חייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה ונותרו להם הפסדים כאמור, ועשויים לאבד את החיסכון במס שיש בקיזוז הפסדים משנה קודמת, יש בידיהם שתי אפשרויות לחסוך במס: האחת, להגיש דוח למס הכנסה ולקבל את החזר המס שנוכה. אין זה פתרון מושלם, שכן הגשת דוח למס הכנסה כרוכה בעלויות ובלא מעט ביורוקרטיה. לכן מומלץ לוודא שהעלויות לא יעלו על החיסכון במס שייווצר מהגשת הדוח; אפשרות נוספת, היא שאותו נישום ימכור ני"ע אחרים שברשותו ברווח לפני סוף שנת המס, וכך יקזז את ההפסדים מהרווח ממכירת ני"ע.

קיזוז הפסדי הון מניירות ערך החייבים במס בשיעור נמוך כנגד רווח החייב במס בשיעור גבוה יותר

אחד העקרונות של מיסוי בשוק ההון מאפשר לקזז הפסדי הון כנגד רווחי הון מנכסים סחירים בבורסה והן מנכסים בלתי סחירים. הקיזוז נעשה שקל רווח כנגד שקל הפסד, ללא התחשבות בשיעור מס רווח ההון בגין כל נכס ונכס. למשל, אפשר לקזז הפסד שנבע בגין השקעה באג"ח שקלית לא צמודה (שרווח בגינה היה חייב במס של 15%), כנגד רווח הון מנכסים בלתי סחירים או מני"ע אחרים, החייבים במס בשיעורים גבוהים משמעותית. לצורך כך יש להגיש דוח למס הכנסה.

שימוש בקופת גמל ככלי לדחיית מס על רווחים בשוק ההון

לבעלי סכומים פנויים להשקעות, מומלץ לשקול שימוש בקופת גמל בניהול אישי (IRA) ככלי לדחיית מס על רווחים בשוק ההון. דחיית המס מאפשרת השאת תשואה על המס שנדחה, ולאורך שנים עשויה להביא את החוסך לגידול של עשרות אחוזים בתיק המנוהל. בקופת גמל בניהול אישי גלומים יתרונות נוספים פרט לחיסכון במס - בין היתר, דמי ניהול מופחתים ואפשרות לשלוט בהשקעות עד רמת נייר הערך הבודד.

השקעה ביחידות השתתפות סחירות בבורסה לחיפושי גז ונפט (שותפויות)

בבורסה בת"א נסחרות יחידות השתתפות לחיפושי גז ונפט. 31 בדצמבר בכל שנה הוא המועד שנקבע בחוק כזה שבו כל המחזיקים ביחידות אלו זכאים/חייבים בגין הפסדים/רווחים של אותן שותפויות באותה שנה. החזקה ביחידות השתתפות העוסקות בחיפושי גז ונפט מאפשרת למחזיקים בהן בתום השנה ליהנות ממשטר מס מיוחד, אשר לפיו ניתן ליצור למחזיק בהן הפסד עסקי שוטף לצורכי מס (ביחידות שיש בהן הפסדים מחיפושי גז ונפט); זאת תוך המרת הפסד הון שיש לאותו משקיע, להפסד עסקי היכול להתקזז כנגד הכנסות עסקיות אחרות של המשקיע.

ביצוע השקעות לפי חוק האנג'לים

החוק מאפשר הטבת מס משמעותית למשקיעים בחברות סטארט אפ, שאושרו על ידי לשכת המדען הראשי במשרד הכלכלה כ"חברות מטרה". משקיעים אלה יוכלו להפחית מהכנסותיהם החייבות במס מכלל המקורות, לרבות הכנסות המתמסות בשיעורי מס שולי, את הסכומים שהושקעו בחברות הזנק צעירות.

השקעת כספים בקרנות כספיות, במק"מ וכדומה במקום בפיקדון בבנק

רווחים בגין ריבית בשל פיקדון שקלי בבנקים אינם ניתנים לקיזוז כנגד הפסדים מני"ע בבורסה; ומאידך רווחים בגין קרנות כספיות, בגין אג"ח ובגין מק"מ כן ניתנים לקיזוז. לפיכך, יחיד שספג הפסדים בבורסה ורוצה להשקיע את הכסף שנותר לו בהשקעה סולידית, טוב יעשה אם ישקיע את כספו במק"מ או בקרנות נאמנות כספיות, ויימנע מהשקעה בפיקדון שקלי בבנק (הכל בכפוף לתשואה המתקבלת), כך שיוכל לקזז רווחים אלו כנגד ההפסדים שספג בבורסה. הדבר נכון ביתר שאת בנוגע לחברות. במקרה זה, נוסף על סוגיות קיזוז ההפסדים, השקעה בפיקדון בבנק אינה מקנה הגנה אינפלציונית, כמו ההגנה שמקנה השקעה בקרנות נאמנות, מק"מ וכדומה.

הפחתת מס יסף

מתחילת שנת המס 2013 מחויבים יחידים בעלי הכנסות גבוהות (למעלה מ-811 אלף שקל לשנת 2014) במס יסף בשיעור 2%. תחולתו היא על כלל מקורות ההכנסה, לרבות רווחים משוק ההון החייבים במס מוגבל, ולמעט הכנסות חריגות מסוימות הקבועות בפקודה. ניתן לפרוס רווח הון לאחור עד ארבע שנות מס. במקרים מסוימים ייתכן שפריסה לאחור עשויה להביא להפחתה במס היסף החל על הנישום, אם הפריסה הולכת לאחור עד לפני שנת 2013 (אז לא היה מס יסף) ובמקרה שהפריסה מפחיתה את הכנסות הנישום בחישוב שנתי אל מתחת לרף של 811 אלף שקל.

*** רו"ח צבי פרידמן הוא שותף, חטיבת המס, Deloitte; עו"ד זיו נויפלד הוא שותף מיסים במשרד נשיץ ברנדס אמיר. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם