גרף: מניית אפריקה משלימה קריסה של 42% בגלל רוסיה

ניתוח של "אקונומיסט" על אפשרות של משבר כלכלי ברוסיה מכה היום במניית ובאג"ח אפריקה ■ שווי החברה בשפל של יותר משנה, שער המניה בשפל היסטורי ■ תשואות האג"ח קרובות לרמה של "אגח זבל"

לב לבייב / צלם: תמר מצפי
לב לבייב / צלם: תמר מצפי

מניית אפריקה ישראל ממשיכה לדמם וצונחת גם היום בבורסה, בגלל ניתוח שפורסם ב"אקונומיסט" על כלכלת רוסיה שעלולה להיקלע למשבר חריף. לב לבייב הוא בעל השליטה באפריקה ישראל, שמנוהלת ע"י אברהם נובוגרוצקי. בעקבות הירידה היום, יורדת אפריקה מתחת לשווי של מיליארד שקל לראשונה מאז אוקטובר 2013 ושער המניה בשפל היסטורי תוך שהיא מרכזת את מחזור המסחר השישי בהיקפו בבורסה היום.

כידוע, אפריקה ישראל חשופה מאוד לכלכלת רוסיה בשל פעילותה הרחבה של אפי פיתוח, החברה הבת של אפריקה ישראל שמרכזת את כל הפעילות במזרח אירופה. הנכס המרכזי של אפריקה הוא הקניון של אפי במוסקבה.

הניתוח ב"אקונומיסט" העלה מספר גורמים שיכולים להביא למשבר כלכלי חמור ברוסיה: המשך הידרדרות מחיר הנפט, סנקציות נוספות שיוטלו עליה ע"י המערב בגלל המשבר באוקראינה, וכן חובות אדירים שצריכות חברות רוסיות להחזיר (חוב כולל של 500 מיליארד דולר, מתוכו עליהן לפרוע 130 מיליארד ד' כבר בשנה הבאה).

המתיחות באוקראינה החלה בשלהי פברואר, ומאז צנחה מניית אפריקה ישראל בכ-42%. היום המניה שוב נופלת, וכך גם אגרות החוב (אפריקה אגח כו , אפריקה אגח כז , אפריקה אגח כח ) שנסחרות בתשואות של כמעט 10%, העונה לקטגוריה "אג"ח זבל".

אפריקה ישראל
 אפריקה ישראל

מניית אפריקה בשנה האחרונה (מקור: Trade 1)