שאלה לפרובוקטור נתניהו

אתה מאמין שחוק הלאום באמת ישנה את ההתנגדות הפלסטינית?

דגל פלסטין / צלם: רויטרס
דגל פלסטין / צלם: רויטרס

ראש הממשלה הטיח לאחרונה באבו מאזן כי דברים שאמר משמשים השראה לטרור. אולי. אבל אם כך, הרי שנתניהו עצמו עושה את אותו הדבר.

כל מה שאומר אבו מאזן ואחרים לא מסעיר את הרוחות בעולם הפלסטיני כמו היוזמה לאשר את חוק הלאום. במובן הזה ובמבחן התוצאה, נתניהו הוא פרובוקטור המסית ומלבה את אש הטרור.

איפה יש כרסום?

כמובן שהדברים היו שונים לו עסקנו בהצעת חוק שיש בה צורך מעשי. אבל מכל זווית אפשרית, החוק הזה הוא כל כך מיותר עד שבא לבכות. האם ביבי מאמין שאם החוק יתקבל זה ישנה במשהו את ההתנגדות הפלסטינית והערבית להכיר ביהדותה הבלעדית של ישראל? הרי צריך להיות שוטה מושלם כדי להאמין בזאת.

בא השר אורי אריאל ואומר שהחוק נחוץ כי יש כרסום בהכרה ביהדותה של המדינה. איזה כרסום? איפה? הפלסטינים אף פעם לא קיבלו את זה, כך שלא יכול להיות "כרסום"; ובעולם לא שמענו מאף גורם אחראי ערעור על כך. אלה בדיות שנועדו לכסות על היעדר סיבות אמיתיות.

אפילו האו"ם מכיר

אפילו מבחינה פורמלית עניין הלאום היהודי מכוסה. זה קיים במגילת העצמאות של המדינה; וזה קיים בהחלטה 181 של האו"ם, הידועה כהחלטת החלוקה של ארץ ישראל (כ"ט בנובמבר).

ההחלטה קובעת קטיגורית שבארץ ישראל יוקמו "שתי מדינות עצמאיות, יהודית וערבית". הערבים לא הכירו בהחלטה, ובמקום להקים מדינה משלהם קמו על המדינה היהודית להשמידה. הם לא הצליחו. המדינה היהודית קמה ושגשגה. אותה מדינה שארגון האו"ם הגדיר כ"יהודית". מה לכל הרוחות צריך יותר מזה?

דם תמורת קולות

אני שומע רבות שזה הכל עניין של פריימריז ובחירות. לי קצת קשה עם זה, כי לאותם נבחרי ציבור המקדמים יוזמה זו ברור שמדובר במהלך מתסיס ומסית. ברור להם שזה לא יעבור בשקט. ברור להם שיש כאן פוטנציאל למהומות שבהם אנשים ייפגעו.

והכל בשביל לקנות תמיכה פוליטית? אני לא ילד, ראיתי בחיי כבר דברים כאלה, אבל בכל פעם קשה לי להאמין שאנשים בעמדות מנהיגות מעמידים את עצמם לפני טובת המדינה וטובת הציבור; שהם מוכנים שיישפך דם - לא למען המדינה, אלא למען אינטרסים פוליטיים אישיים ומפלגתיים.

הבלתי מאמינים

בדרך כלל אני מתקומם כאשר מנסים להאשים אותנו במצב של "אין הסדר, יש טרור". אני משוכנע ויודע שלפלסטינים והערבים יש חלק גדול, אולי מכריע, ביצירת מצב זה. אבל בפעם הזאת אין מנוס מהקביעה כי ראש ממשלת ישראל ותומכיו מקדמים פרובוקציה והסתה על עניין לא נחוץ. מי שלא מאמין בכך שישראל היא מדינת הלאום היהודי, מי שחושב שכדי שתהיה כזאת צריך חוק - אדם כזה אינו ראוי להיות ראש הממשלה של מדינת הלאום היהודי.