ההתפרעות בדרבי: עונשי הפועל ומכבי ת"א הומתקו חלקית

העונש המקורי של מועדוני הכדורגל על המשחק המפוצץ ביניהן עמד על הפחתת שתי נקודות ליגה; בית הדין העליון של ההתאחדות החליט לקזז נקודה אחת

לאחר שדן בערעור של מכבי ת"א והפועל ת"א על החלטת בית הדין המשמעתי של ההתאחדות לכדורגל, בדבר מאורעות האלימות שהביאו לפיצוץ הדרבי - קבע היום (ב') בית הדין העליון המתקה מסוימת בעונשים שהוטלו על המועדונים.

במקום הפחתת שתי נקודות ליגה בפועל לכל קבוצה - קבע הדיין פרופ' מיגל דויטש כי רק נקודה אחת תופחת ממאזנן של שתי הקבוצות. עוד חתומים על פסק הדין נשיא בית הדין של ההתאחדות אורי גורן, והדיין אסף הדסי.

העונש של הפחתת שלוש נקודות על-תנאי יומר בשתי נקודות על-תנאי, במקרה של הרשעה דומה התביא להפסקת משחק. לגבי סגירת יציעי האוהדים "הבעייתים" של הפועל ומכבי ת"א באצטדיון בלומפילד, 4-5 ו-10-11, הרי שעונש זה בוטל לחלוטין - אך במקומו הוטל על הקבוצות קיום של שלושה משחקי בית באצטדיון אחר ("רדיוס"), עם נוכחות מלאה של קהל.

אגב, בית הדין העליון החליט להשאיר את תוצאת המשחק המקורית שנקבעה על-ידי בית הדין המשמעתי, 0-0 ללא נקודות (כזכור, המשחק פוצץ במצב של 1-1).

שתי הקבוצות עמדו לדין בגין עבירות המוגדרות בתקנון כ"התפרעות אוהדים בנסיבות מחמירות והתפרצות אוהדים לשדה המשחק בנסיבות מחמירות". האירוע המתגלגל החל כאשר אוהד הפועל ת"א פרץ לשדה המשחק והחל להתקוטט עם שחקן מכבי ת"א, ערן זהבי - במה שהוביל את שופט המשחק להרחקתו של כוכב הצהובים בכרטיס אדום, ויצירת מהומה גדולה על כר הדשא. לאחר מכן, עם חידוש המשחק - פרצו גם מספר אוהדים של מכבי למגרש, ובסופו של דבר המשחק הופסק בלית ברירה.

הקו המשפטי המשותף בו נקטו היועצים המשפטיים של שני המועדונים, עו"ד עמית פינס (הפועל ת"א) ועו"ד מורן מאירי (מכבי ת"א), קבע כי יש לבטל לחלוטין את העונשים, שכן מושג האחריות השילוחית כבר לא רלוונטי בזמנים בהם הקבוצות עושות ככל שביכולתן כדי להיאבק באלימות ובאוהדים הסוררים, ומקיימות את כל דרישות האבטחה שמציבה בפניהן משטרת ישראל. על כך כתב פרופ' דויטש: "נראה כי בכל מקרה, עדיף כי ריכוך העיקרון בדבר אחריות שילוחית, אם יימצא כי ראוי לעשותו,יתבצע בדרך 'חקיקתית' (תקנונית) ולא בדרך שיפוטית, תוך שההתאחדות לכדורגל מקיימת דיון סדור בסוגייה זו, בתיאום עם ההתאחדויות הבינלאומיות. עסקינן בעיקרון יסודי בשיפוט המשמעתי. מוצדק כי שינויו יתבצע, אם בכלל, רק לאחר בחינה מערכתית כוללת".

מהפועל ת"א נמסר בתגובה: "אנו לומדים את ההחלטה ושוקלים בכובד ראש פנייה להליך משפטי אזרחי".

מנכ"ל מכבי ת"א מרטין ביין, מסר: "המועדון מקבל את החלטת ההתאחדות להקל בהחלטה אותה אנו רואים כפסיקה וכעונש חמורים ביותר. אך עדיין, אין בזאת מלהסתיר את אכזבתנו מעצם ההחלטה שנתקבלה כתוצאה מהערעור. הפרשנות שנתן ביה"ד העליון בנוגע להרחקתו של ערן זהבי, בה הוא הבהיר כי אין להטיל דופי בתגובתו של השחקן שהותקף, יחד עם ההודאה כי תובע ההתאחדות טעה למעשה בגישתו הראשונית, מתקבלת גם היא בסיפוק. בשעה שזכינו לשבחים בעל-פה על הפעילות והצעדים בהם נוקט המועדון כנגד התנהגות שאינה הולמת והגישה בה אנו נוקטים בנושאי ביטחון ואבטחה במשחקי הבית שלנו, מסתבר כי מחמאות אלה לא נלקחות בחשבון בשעה שמגיעים לשלב הענישה. עובדה זו לצערנו, רק פוגמת במשאבים שלנו להתמודד עם בעיות מסוג זה.

"ההוצאה התפעולית של מכבי ת"א, כתוצאה מהעונש שהושת על המועדון מביה"ד המשמעתי מוערכת ב-500,000 שקל", המשיך ביין. "אין ספק כי מוסדות הכדורגל הרלבנטיים כמו גם שלטונות החוק, חייבים לעבוד בצמוד עם המועדונים על מנת לעזור ולהקל על המעמסה הכלכלית הכבדה כתוצאה מעלויות של שיטור ואבטחה. כל זאת יחד עם ההכרה שהיכולות של המועדונים לפעול מוגבלות וחינוך אמור להיות חלק מפתרון הבעיה. כמו כן ברור ללא כל צל של ספק כי חוליגן מהקבוצה האורחת היה אחראי לארועים שהובילו לפיצוץ המשחק. אך עם זאת, כמועדון, אנו מקבלים את העובדה ומגנים את המיעוט האלים של אוהדינו שגם תרם להרס הארוע לרובם הגדול של האוהדים.

"העונש של שלושה משחקי רדיוס, לא רק מונע מהאוהדים ובעלי המנויים שלנו לצפות במשחקים באצטדיון בלומפילד, אלא גם מונע מהקבוצה את האפשרות לשחק ולהנות מיתרון ביתיות ברור מעצם קיומו של משחק באיצטדיון הביתי שלנו ואל מול הקהל הביתי שלנו", סיכם ביין.