השוק השחור במט"ח באוקראינה מאותת: המדינה על סף משבר

חלפני השוק השחור נראו באזור בפעם האחרונה בימי קריסת ברה"מ ■ המטבע האוקראיני - גריבנה - איבד השנה 50% מערכו, ויתרות המט"ח של המדינה מכסות רק 6 שבועות של יבוא

אוקראינים עומדים בתור לבנק / צילום: רויטרס
אוקראינים עומדים בתור לבנק / צילום: רויטרס

במרחק קצר מאוד מהנרות שהודלקו במרכז קייב בסוף השבוע לציון יום השנה הראשון להפגנות שמוטטו את שלטונו של הנשיא דאז ויקטור ינוקוביץ', נראה ברחובות גם סוג אחר של אוקראינים - סוחרי השוק השחור במט"ח.

"מוכר דולרים? אני אתן לך יותר, אתן לך 18", אמר אחד מהם קרוב לתא של חלפן מט"ח שהציע 15.50 גריבנות לדולר אמריקאי.

הופעתם המחודשת של חלפני השוק השחור שנראו בפעם האחרונה בימי קריסת ברית המועצות היא סימן לכך ששנה אחרי ההפגנות שבהן נהרגו 100 בני אדם בתקווה להבטיח למדינה עתיד מערבי משגשג יותר, המדינה שסועת המלחמה גולשת שוב למשבר פיננסי.

הגריבנה איבדה השנה 50% מערכה. יתרות המט"ח מצויות בשפל שמכסה רק שישה שבועות של יבוא, מחצית מהמינימום שנחשב לחיוני. התוצר הכלכלי צפוי לסגת השנה ב-7%. התמהיל הרעיל הזה מלבה את החששות מפני חדלות פירעון ריבונית, מעלה את תשואות האג"ח הבינלאומיות של אוקראינה לשיא חדש, ומגביר את הקריאות לחבילת חילוץ בינלאומית חדשה.

במאי נמנעה התמוססות על ידי חבילת סיוע בסך 17 מיליארד דולר של קרן המטבע הבינלאומית, בתוספת עוד 10 מיליארד דולר מתורמים נוספים - אך העסקה הזו הוסכמה לפני שהבדלנים הפרו-רוסים ליבו מלחמה במזרח המדינה המתועש, שגבתה עד כה 4,000 הרוגים. עם קריסת הייצור וההפקה במכרות הפחם ובמפעלי הפלדה במזרח, הקיטון הדו ספרתי ביצוא יצר מחסור במט"ח והחניק את ההלוואות הבנקאיות.

בניית נוכחות צבאית רוסית מחודשת במזרח וסימנים ששני חודשי הפסקת האש קרובים לקיצם, בתוספת עיכובים בהקמת ממשלת קואליציה מאז הבחירות לפרלמנט ב-26 באוקטובר, שחקו עוד יותר את אמון המשקיעים.

אנדרס אסלונד, מומחה מערבי לכלכלה האוקראינית, הזהיר בשבוע שעבר במפורש שהמדינה מצויה ב"משבר פיננסי אכזרי". "האיום המתמיד בתוקפנות צבאית רוסית מביא לכך שהמדינה ניצבת בפני התמוססות פיננסית בארבעת החודשים הבאים", הוא כתב בבלוג, וקרא למנהיגי אוקראינה "להתעורר".

ביום שישי נרשמה התפתחות חיובית כאשר שתי מפלגות פרו-מערביות חתמו על הסכם קואליציוני. כך קיבלה אוקראינה לראשונה רוב של שני שלישים של חברי הפרלמנט הפרו-מערביים, שיכול להספיק לשנות את החוקה לטובת השתלבות רחבה יותר באירופה.

בפגישה עם עיתונאים זמן קצר לפני החתימה, ראש הממשלה ארסני יצניוק עמד על כך שהשמועות על יריבות בינו לבין הנשיא פטרו פורושנקו הן כוזבות. "אני רוצה לשגר לכם מסר חזק מאוד של אחדות בין הנשיא לראש הממשלה", הוא אמר. יצניוק הודה שהכלכלה "מושפעת מאוד מן המלחמה", אך אמר שהממשלה הגדילה השנה את הכנסותיה ממסים ב-5% ביחס ל-2013 למרות שהתפוקה התעשייתית צנחה ב-9.4%.

יצניוק אמר שהממשלה החדשה, שאמורה להיחשף השבוע, מחויבת להאצת רפורמות שנחוצות כבר מזמן לריסון השחיתות ולמודרניזציה של הכלכלה.

אבל הזמן שעומד לרשותה קצר. אוקראינה קיבלה השנה 8.2 מיליארד דולר מקרן המטבע ומתורמים נוספים. אלכסנדר שלפק, שר האוצר, אמר בשבוע שעבר שהמדינה לא צפויה לקבל עוד כספים מקרן המטבע עד תום השנה בגלל העיכוב בהקמת הממשלה, שמעכב את אישור התקציב לשנת 2015.

אוקראינה חייבת לשלם לרוסיה כספי פיגורים בסך 3.1 מיליארד דולר על גז טבעי כדי לסיים את הפסקת הזרמת הגז על ידי מוסקבה, ולשלם מראש על משלוחים עתידיים. אולנה בילאן, הכלכלנית הראשית בבנק ההשקעות דרגון קפיטל בקייב, מזהירה שיתרות המט"ח, שצנחו באוקטובר ל-12.6 מיליארד דולר, עלולות לרדת מתחת ל-10 מיליארד דולר בסוף השנה.

אי הוודאות מחלישה את הגריבנה, ומלבה בכך את האינפלציה, כעת 19%, יחד עם לחצים על הבנקים. בסימן לבעיות המערכתיות של הבנקאות, הבנק המרכזי הודיע ביום שישי שהוא מינה כונסי נכסים לשני בנקים גדולים, VAB וסיטיקומרס. החשש הוא מפני אפקט דומינו שיוביל לקריסת בנקים נוספים.

אך אנליסטים אומרים שפעולה מהירה ומוגבלת של הנושים הבינלאומיים עשויה לייצב את המצב. בילאן מעריכה את צורכי המימון החיצוני של אוקראינה בשנה הבאה בכ-12 מיליארד דולר, בהנחה שבמזרח המדינה לא תתחדש לחימה בקנה מידה רחב.

היא אומרת שאפילו חבילת חילוץ מצומצמת יותר עשויה להספיק, מפני שהיא תשפר את הסנטימנט של משקיעים פרטיים שיחזרו לשוק ותבלום בריחה של הון. גם ביחד עם 27 מיליארדי הדולרים שכבר הובטחו לאוקראינה, החילוץ הכולל יהיה קטן ביחס לחבילות שהאיחוד האירופי וקרן המטבע ארגנו למדינות כמו יוון.

"למדינות המערב קל הרבה יותר לתמוך באוקראינה כעת מאשר לטפל בהשלכות השליליות ובאפקט הגלישה שיהיה להתמוססות באוקראינה על מדינות אחרות, ועל הסנטימנט העולמי", אומרת בילאן.