28 מ-40 קבוצות הכדורגל הבכירות בברזיל מתקשות לשלם משכורות

משבר כלכלי חריף מכה במדינת הכדורגל הבכירה של דרום אמריקה, שמחלחל אפילו למועדונים הבכירים ביותר

ג'וליו באפטיסטה שחקן קרוזיירו חוגג זכייה באליפות ברזיל 2014 / צלם: רויטרס
ג'וליו באפטיסטה שחקן קרוזיירו חוגג זכייה באליפות ברזיל 2014 / צלם: רויטרס

ארבעה חודשים בלבד לאחר שהתקיים במדינה אירוע הספורט הגדול עלי אדמות, המונדיאל - הכדורגל בברזיל במשבר כלכלי חריף, כשכ-50% מהשחקנים, אנשי הצוותים המקצועיים והרפואיים ועובדי המינהלה בליגות המקצועניות לא מקבלים את שכרם באופן שוטף. כך מפרסם אתר insideworldfootball.

נכון לסוף אוקטובר 2014, לפחות 28 מתוך 40 המועדונים המרכיבים את שתי הליגות הבכירות במדינה הדרום אמריקאית איחרו בתשלומי השכר. הבעיות מגיעות אפילו אל הקבוצות הגדולות ביותר: קרוזיירו, שהבטיחה השבוע את הזכייה באליפות הליגה העליונה - לא שילמה בזמן בחודשים מארס ואפריל, ועל מנת לחזור למיטב, היא נאלצה למכור שניים משחקניה הבכירים; קורינתיאנס, אחת הקבוצות הכי פופולריות בדרום אמריקה - הודתה כי באוגוסט וספטמבר האחרונים היו לה בעיות בתשלומים לשחקנים ולספקים; אתלטיקו מיניירו, גם לאחר שמכרה את כוכבה רונאלדיניו למקסיקו - נמצאת כרגע אחרי ארבעה חודשים ללא תשלומי שכר; בפלומיננזה האיחור עומד על שלושה חודשים, וכו' וכו'.

במהלך העשור האחרון זינקו הבטחות השכר בברזיל, והתקרבו בצעדי ענק לסכומים המקובלים באירופה. מאמנים בליגה הראשונה מרוויחים שכר שיכול להמריא עד 300 אלף אירו בחודש. מאמני כושר עומדים על 75 אלף אירו בחודש, ואפילו שחקנים צעירים ומבטיחים בני 19 יכולים בקלות להשיג לעצמם חוזים בסך 100 אלף אירו בחודש. אך להבטחות הללו לא תמיד יש כיסוי.

על-פי הניתוח של insideworldfootball, הסיבה העיקרית לאי-העמידה בתשלומים קשורה למבנה הרישום החוקי של מועדוני כדורגל: אלו רשומים כארגונים ללא מטרות רווח. הדבר מאפשר לאוהדים להשתלט בקלות יחסית על הקבוצות שלהם - וגם אם מדובר בדרך כלל על אוהדים עשירים ומוכרים - הרי שבמקרים רבים הם אינם מפעילים חשיבה עסקית-מסחרית סביב הקבוצה, ונסחפים להתחייבויות כספיות מוגזמות.