האוצר: המוסדיים אחראיים למציאת כספים לא פעילים בפנסיה

כך עולה מטיוטת חוזר "הצטרפות לקרן פנסיה או לקופת גמל" ■ בכך מתייחסים באוצר לאחת הבעיות הגדולות בשוק הפנסיוני: ההיקף הגדול של החוסכים והכספים הפנסיוניים ששוכבים במעמד לא פעיל (מוקפא)

דורית סלינגר / צילום: לע"מ
דורית סלינגר / צילום: לע"מ

האוצר מוביל שינוי משמעותי באופן צירוף עמיתים לקרנות הפנסיה וקופות הגמל. זאת, בניסיון לצמצם את תופעת הכספים המוקפאים באמצעות הטלת האחריות על הגופים המוסדיים להעברת כספים מחסכונות קודמים של חוסך לחשבון החדש שלו, אם יבקש זאת. לפי שעה, השינוי ייכנס לתוקף באפריל 2015. כך עולה מטיוטת חוזר "הצטרפות לקרן פנסיה או לקופת גמל" שפרסם אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות דורית סלינגר.

מדובר בהנחיות חדשות שעשויות להתברר כדרמטיות ולהקטין את היקף הכספים המוקפאים הרבים בחשבונות הגופים המנהלים, מבלי שהם מסייעים לחוסכים לשפר את כרית הביטחון הביטוחית שנלווית לחיסכון (למקרי מוות או אובדן כושר עבודה).

באוצר מסבירים כי "תהליך הצטרפות עמית לקרן פנסיה או לקופת גמל מהווה בסיס לזכויות העמית... נוכח מורכבותו של המוצר הפנסיוני ובמטרה לתת לעמית את היכולת להכיר את זכויותיו, קובע החוזר הוראות לעניין המידע שעל חברה מנהלת למסור לעמית המצטרף... בנוסף, מסדיר החוזר אפשרות להעביר כספים אגב הצטרפותו של עמית, מקרן פנסיה בה העמית במעמד לא פעיל לקרן הפנסיה אליה העמית מצטרף. מטרת הסדרת התהליך היא להבטיח את שמירת רציפות זכויות הביטוח של העמית במעבר בין מקומות עבודה וריכוז חסכונותיו בקרן פנסיה אחת".

בכך מתייחסים באוצר לאחת הבעיות הגדולות בשוק הפנסיוני: ההיקף הגדול של החוסכים והכספים הפנסיוניים ששוכבים במעמד לא פעיל (מוקפא) ועליהם משולמים לרוב דמי ניהול מרביים, הגם שהם הולכים לאיבוד מבחינה ביטוחית (אך כן ממשיכים לצבור תשואה).

השלמת ההליך של צירוף עמית לקרן פנסיה או לקופת גמל תיעשה רק לאחר שיימסר לו טופס תמציתי שמפרט בין היתר את זכויותיו בחיסכון, את דמי הניהול שישלם ומעתה גם יהיה בו הסבר שיבהיר לו כי הוא רשאי להעביר לקרן או לקופה חסכונות קודמים שיש לו, על מנת לשפר את תנאי החיסכון והמחיר שיקבל על הביטוח, כמו גם הסבר קצר על כך שהפסקת הפקדות לקרן מבטלת כיסוי ביטוחי שלאחר מכן לא ניתן להשיגו באותם התנאים.

אם העמית יבחר להעביר כספים מקרן קודמת שבה חסך ושיש לו כספים בה לקרן המקבלת, תפעל החברה המנהלת של הקרן או הקופה המקבלת להעברת הכספים האמורים לחשבונו. כמו כן, גם אם העמית לא מסר לחברה המנהלת שמקבלת את כספו את שמות הגופים שמנהלים את הכספים שלו שלא במעמד חוסך פעיל, יהיה עליהם לפעול לאיתור פרטי הקרן המעבירה ולהעברת הכספים האמורים לחשבונו של העמית, אם יחפוץ בכך. מדובר בהפיכת קרנות הפנסיה וקופות הגמל לגופי איתור חסכונות ציבור, דבר חדש ומשמעותי שאינו נטול בעיות יישום.