מינוי מנהל פרויקט הקו האדום יובא לדיון אצל החשכ"לית

החשכ"לית מיכל עבאדי בויאנג'ו דורשת מממקימת הרכבת הקלה בתל אביב לעצור התקשרות פטורה ממכרז לשירותי ייעוץ במאות מיליוני שקלים ■ נציגי נת"ע ייפגשו עם נציגי האוצר ויפרסו בפניהם את היתרונות במתן פטור ממכרז ל-PB

מיכל עבאדי - בויאנג'ו / צילום: אוריה תדמור
מיכל עבאדי - בויאנג'ו / צילום: אוריה תדמור

החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו, דורשת מממקימת הרכבת הקלה בתל אביב, חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), לעצור התקשרות פטורה ממכרז לשירותי ייעוץ במאות מיליוני שקלים.

במכתב ששלחה השבוע למנהל רשות החברות הממשלתיות ולממונה על התקציבים באוצר, הפנתה החשכ"לית אצבע מאשימה כלפי הפטור ממכרז שנת"ע ביקשה להתקשרות עם חברת PB.

לפני כמה שבועות פורסם בראשונה ב"גלובס" כי נת"ע צפויה לחתום על הסכם שבו תנהל PB את המיזם לתקופה של 10 שנים. כך, במקום המהנדסים והיועצים הפנימיים שעובדים בחברה כיום, אמורה PB - שמספקת שירותים מקצועיים בתחום התשתיות - לספק את כל שירותי הייעוץ והניהול הדרושים לנת"ע.

במכתב טוענת החשכ"לית שבעצם ההתקשרות עם PB מסירה נת"ע את אחריותה, ומטילה אותה על גורם שלישי. כמו כן, לדבריה פטור ממכרז עם חברת PB עשוי לגרום לייקור המיזם, שממילא עלותו האמירה מאוד. "מקרי העבר לימדו כי פטורים מסוגים אלה נוטים לשלש עצמם בשל משימות נוספות או אירועים חריגים", טוענת החשכ"לית.

בנוגע לטענה כי בעצם ההתקשרות עם PB מסירה מעצמה נת"ע את האחריות, טוענים אלו שחולקים על דעתה של עבאדי, כי בכל פרויקטי התשתיות בעולם כמו גם בארץ, מתבצע הניהול במיקור חוץ. בנוגע לטענה כי הפטור ממכרז ייקר את הפרויקט, קיים מסמך של כלכלנם חיצוניים אשר טוענים כי בדיוק ההפך הוא הנכון. בידיהם חישוב לפיו אם לא תעניק נת"ע פטור ממכרז יתעכב פרויקט הרכבת הקלה, מה שצפוי לעלות למשק הישראלי עוד מיליארדים. "ללא הפטור", טוען אחד מהם, "תיבחר חברה לניהול הרכבת רק עוד כשנה וחצי, ופרויקט הרכבת הקלה אשר ממילא כבר התעכב, צפוי להתעכב עוד". טען והוסיף כי "זה טוב ויפה לומר שצריך להוציא מכרז על פרויקט ניהול הרכבת, אבל כשהרכבת הקלה תתעכב עוד, הציבור הוא זה שיתלונן".

בנת"ע לא מוותרים, ובשבוע הבא ייפגשו נציגי החברה עם נציגי האוצר ויפרסו בפניהם את היתרונות במתן פטור ממכרז ל-PB.

בנת"ע מסרו בתגובה: נת"ע מכבדת את החשבת הכללית ואת פנייתה ולכן נקבעה עמה פגישה לשבוע הקרוב שבה יוסבר לה התהליך הארוך והמורכב שהוביל את נת"ע לבחירה בחברת PB, שהינה אחת החברות המובילות כיום בעולם .חברה המסוגלת לנהל פרויקטים אדירי ממדים בתחום בניית רכבות, כמו זה העומד בפני נת"ע במטרופולין ת"א. פי בי היא חברה בינלאומית הפועלת למעלה מ 100 שנה בכ 250 סניפים בכל העולם. החברה הובילה את בניית הרכבת הקלה במנצ'סטר אנגליה, בסינגפור, בניו יורק, בקטאר, במזרח לונדון, בפרת' שבאוסטרליה וזו רשימה חלקית בלבד. כדי שגם הערים תל אביב, רמת גן, בני ברק, פתח תקווה ובת ים יצטרפו לרשימת הערים הנהנות מתחבורה מתקדמת להסעת המונים , מבקשת חברת נת"ע להעמיד בראש הפרויקט את אחת החברות המובילות בעולם בעלת ניסיון ויכולת מוכחת לביצועו. בפגישה שתתקיים בהשתתפות גורמי הממשלה השונים ובהם החשבת הכללית, יציגו ראשי חברת נת"ע מדוע נבחרה חברת פי.בי לנהל את פרויקט התשתיות המורכב - מאז קום המדינה וההליך הקפדני שקדם להחלטה זו.