השריף של תע"א

כולם יודעים מאיפה הפריימריז יונקים, וכן לא יאמרו מילה נגדו

ח"כ חיים כץ / צילום: איל יצהר
ח"כ חיים כץ / צילום: איל יצהר

בנימין נתניהו הוא הדמות הכלכלית היחידה שיכולה להוביל את הצעד הראשון לניקיון ציבורי בתעשיה האווירית, במערבולת האינטרסים שמריחה רע מצחנת הון-שלטון-דירקטוריון.

אבל נתניהו בחר אחרת. לפני ימים, בעיצומו של מאבק שמנהל ראש רשות החברות אורי יוגב, לעשות סדר חדש בבליל העיוותים ששווה מיליארדי שקלים של ציבור, שהוא בעל הבית האחד והיחיד של התע"א, כשהדירקטוריון מקיים דיונים ליליים ומגייס יועצים משפטיים שיגידו לו מה לעשות, התייצב נתניהו לביקור בתע"א. אמרו שהוא בא לצפות בהתקדמות הטכנולוגית ובקו ייצור מטוס ה-35-F.

חתן השמחה, שדכן הביקור, שכנראה לא סתם התקיים דווקא בימים אלה, הוא ח"כ הליכוד וראש ועד העובדים חיים כ"ץ. כמה ימים אחרי התייצב גם הנשיא ראובן ריבלין לביקור, שנשמר בלי פרסומים. בתמונת הביקור שהועלתה ליוטיוב כיכבו נתניהו ולצדו רפי מאור, יו"ר התע"א, יוסי וייס, המנכ"ל, וחיים כ"ץ.

אין ספק, כ"ץ הוא אחד מבסיסי הכוח הפוליטיים החזקים במדינה. 16 אלף עובדי תע"א ו-8,000 הגמלאים על משפחותיהם הם מנדטים בטוחים, אבל זה רק בסיס הפירמידה. בשנותיו כח"כ, חבר ועדת כספים, ועדת עבודה רווחה ובריאות, וכל הזמן ראש ועד העובדים, הקפיד כ"ץ לחזק את מעמדו בקרב יותר ויותר ציבורי עובדים מאורגנים, לא חשוב מאיזו מפלגה. הוא יותר חזק גם מיו"ר ההסתדרות, הנוכחי וגם הקודם, שהיה תלוי בקואליציה עם סיעת "עוז" בהסתדרות, שאותה הקים כ"ץ ב-1998, ומאז הוא שולט בה. בשקט. מבחוץ. בדיוק כמו שהוא שולט בניהול תע"א. בשקט. מחוץ ל"חצר" המפעל.

רשימות החיסולים וההעדפות שנותן כ"ץ בידי אנשיו בפריימריז מתייחסות למרבית המפלגות הגדולות בכנסת, בראשן הליכוד, העבודה וישראל ביתנו. לכן גם משה יעלון, שר הביטחון, אפילו לא ינסה לנקות את תע"א, כמו עוד כמה שרי ליכוד בהווה, בעבר ובעתיד. בדיוק כמו ששלי יחימוביץ', כשהיתה ראשת העבודה וראשת ועדת האתיקה בכנסת, לא העזה להחיל עליו את הוראות האתיקה.

גם חבורת בוז'י הרצוג יודעת מאיפה הפריימריז יונקים. הם לא יאמרו מילה נגדו. בטח שלא ישראל ביתנו, שכ"ץ הוביל אליה את יאיר שמיר למקום מרשים. שמיר, כידוע, היה קודם יו"ר התעשיה האווירית החביב על כ"ץ. כל מועמד, חדש או מכהן, יתן את נשמתו כדי להופיע ברשימה המועדפת של כ"ץ, וחלילה לא ברשימת החיסולים שלו. רשימה, בדרך לא דרך, מגיעה גם לאנשי תע"א וגם לראשי ארגוני העובדים. הם כבר מחלקים אותה לפי הסיעות.

הבעיה היא שככל שכ"ץ חזק יותר, כך הפוליטיקאים נראים חלשים, עלובים, נצלנים ומניפולטיביים יותר. במצב כזה אין מה לצפות מדירקטוריון תע"א להצביע נגד המשך עלילות כ"ץ . לא הם, עם כל הכבוד, יכולים להוביל צדק חברתי חדש. זה תפקידם של השרים. של ראש הממשלה.