נתניהו ולפיד הקפיצו את הדולר בכ-1% ל-3.96 שקלים

הדולר היציג התחזק ביותר מ-1% מול השקל ■ מיטב-דש: הדולר לא יעצור, בקרוב נראה עלייה במחירי מוצרים מיובאים והתחממות האינפלציה ■ התחזקות הדולר בעולם תרמה עוד יותר לפיחות השקל היום

תחזית מגדלת / צלם: thinkstock
תחזית מגדלת / צלם: thinkstock

הדולר ממשיך להתחזק מול השקל ונסחר ברמות שיא של יותר משנתיים כשהוא עולה ל-3.96 שקלים. ברקע, ההתפרקות המסתמנת של ממשלת ישראל הנוכחית וההיערכות הצפויה למערכת בחירות נוספת לאחר כשנה וחצי בלבד שבה כיהנה הממשלה הנוכחית (לסיפור המלא).

מערכת בחירות צפויה לשתק את הכלכלה הישראלית והדבר בא לידי ביטוי בשוק המט"ח. בנוסף, הדולר מתחזק היום בשוק המט"ח העולמי, מה שמספק לו רוח גבית נוספת מול השקל.

בשוק המקומי היום (ג') הדולר התחזק ב-1.1% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.958 שקלים - רמה שלא נראתה מזה למעלה משנתיים. הפעם האחרונה שהדולר נסחר ברמות כאלה היתה ב-19 בנובמבר 2012. הדולר זינק ביותר מ-15% מאז חודש יולי.

האירו היציג טיפס ב-1% ונסחר ב-4.925 שקלים.

עוד ברקע למסחר במט"ח, ההתחזקות של הדולר בעולם בהמשך להתחזקות הכלכלה האמריקנית וההיערכות להעלאת ריבית ראשונה בארה"ב לאחר כ-6 שנים. בעולם היום הדולר נסחר סביב 1.244 דולרים לאירו. הליש"ט נחלשת לכ-1.56 דולרים והצמד דולר-ין עולה מעל 119 ין לדולר.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב-דש, מציין כי "מניסיון העבר אפשר ללמוד כי לרוב במהלך חצי שנה אחרי הבחירות שוק המניות עמד ברמה גבוהה יותר מאשר לפני הבחירות. אי הוודאות הנוכחית צפויה להגביר את פיחות השקל ולגרום להתייקרות המחירים של המוצרים המיובאים ועלייה באינפלציה. לא צפויה תגובה שלילית של חברות הדירוג על רקע נסיבות כלכליות עד אשר תקום ממשלה חדשה ותכריז על כוונותיה בקשר לגירעון התקציבי".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים כי "אם אכן נלך לבחירות לפני אישור התקציב זה יהיה הרה אסון עבור הכלכלה הישראלית, ויפגע קשות באמון בשוק, המקומי והעולמי, בהנהגה הפוליטית בישראל. כל שבירה של רמת התנגדות רק מגבירה את התיאבון של הלונגיסטים, והסנטימנט כלפי השקל הוא שלילי כפי שלא היה מזה שנים. רמת המפתח הבאה היא 3.94 שקלים. ירידה חזרה מתחת ל-3.9 ש' עשויה, אולי, לדרבן חלק מהסוחרים לממש חלק מהרווחים".

במט"ח 24 סבורים כי "הפריצה ל-4 שקלים לדולר אמנם קרובה, אך עדיין צפויות האטות ובלימות ולא סחרור וזינוק כפי שנראה בימים האחרונים. נראה כי כבר לא קיים איום פסיכולוגי ממשי על נקודת ההתנגדות ב-3.95 שקלים ומעלה".