רוזנטל לבג"ץ: לבטל את החלטת היועמ"ש בפרשת ביביטורס

לחילופין מתבקש היועמ"ש להורות כבר עתה למשטרה לפתוח בחקירה פלילית נגד נתניהו בפרשה ■ בנוסף מבקש ח"כ רוזנטל להימנע מלהשתמש בהליך "הבדיקה המקדימה" בבדיקת חשדות פליליים נגד נבחרי ציבור

מיקי רוזנטל / צילום: איל יצהר
מיקי רוזנטל / צילום: איל יצהר

חבר הכנסת מיקי רוזנטל (העבודה) עתר היום (ג') לבג"ץ, בבקשה כי יורה ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ולפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, להימנע מלהשתמש בהליך "הבדיקה המקדימה" בבדיקת חשדות פליליים נגד נבחרי ציבור ונושאי משרות בכירות בשירות הציבורי. זאת, עד לגיבוש הנחיות וקריטריונים לעניין אופן הפעלת הליך זה.

בעתירה שהוגשה בעקבות החלטתו של וינשטיין שלא לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשת "ביביטורס", מבקש רוזנטל מוינשטיין לבטל את ההחלטה, ולבחון את החלטתו מחדש לאחר גיבוש ההנחיות והקריטריונים להפעלת הליך ה"בדיקה המקדימה".

לחילופין מתבקש היועץ המשפטי להורות כבר עתה למשטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית נגד נתניהו - "שרק על בסיסה ניתן יהיה להגיע למסקנות ראויות, אם לגנוז את התיק או להעמיד לדין".

באמצעות עורכי הדין יובל יועז ואלעד מן טוען רוזנטל כי כיום ננקט הליך "הבדיקה המקדימה" באופן שרירותי, ללא אמות-מידה מחייבות, באופן הפוגע בעיקרון השוויון בפני החוק.

עוד דורש רוזנטל לקבוע כי הכלל לבדיקת חשדות פליליים הוא באמצעות חקירה פלילית, והליך "הבדיקה המקדימה" יינקט במקרים חריגים בלבד.

בעתירה מפורטת רשימה ארוכה של תיקים, שבהם בחרו היועץ המשפטי ופרקליט המדינה לקיים "בדיקה מקדימה", שבחלק מהמקרים היוותה "בדיקה מחליפה" ולא "מקדימה", וזאת בין היתר בפרשות בעניינם של גדעון סער, גיל שפר, ניצב מנשה ארביב, סילבן שלום, מאיר שטרית, רובי ריבלין, אהוד ברק ואחרים.

"בשנים האחרונות נראה כי היועץ המשפטי לממשלה אימץ דפוס פעולה בעייתי וגדוש מכשלות וכשלים בעניין חשדות פליליים המתעוררים כנגד חשודים מיוחסים", נכתב בעתירה. "דומה כי מעת שנבחר מסלול זה, יש בו למעשה כדי לסכל ברוב המקרים את האפשרות לקיים חקירה פלילית".