"האינפלציה אוכלת אותנו. המצב לא יכול להיות גרוע יותר"

אנליסטים מעריכים כי המצב הכלכלי של ונצואלה יחמיר עוד יותר לאחר שאופ"ק דחה את דרישתה לצמצם את תפוקת הנפט כדי להעלות את מחירו

תור לסופרמרקט ממשלתי בקרקאס / צילום: רויטרס
תור לסופרמרקט ממשלתי בקרקאס / צילום: רויטרס

הירידה במחירי הנפט פגעה באופן אישי בגמלאית אלנה גונזלס.

היא מספרת כי איבדה 10 ק"ג ממשקלה בשל המחסור במוצרים שונים ו"העמידה האינסופית בתורים" בסופרמרקטים הממשלתיים בונצואלה.

"זה לא רק המזון, אלא גם התרופות", אומרת גונזלס בעודה ממתינה בתור המשתרך מחוץ לאחת החנויות בבירת המדינה, קרקאס. "עכשיו כשמחירי הנפט נמוכים, אני מחשלת את עצמי למה שעוד צפוי לי בעתיד".

תורים ארוכים של קונים מתוסכלים החליפו את העצרות הסוציאליסטיות, והפוסטרים שעליהם מתנוסס דיוקנו של הוגו צ'אבס הפכו לאחד המראות הנפוצים ביותר במדינה הדרום אמריקאית. אנליסטים מעריכים כי המצב יחמיר עוד יותר לאחר שבשבוע שעבר דחה אופ"ק את דרישתה של ונצואלה לצמצם את תפוקת הנפט כדי להעלות את מחירו. 96% מהכנסות הייצוא של ונצואלה באות מהנפט.

ונצואלה מפסידה 700 מיליון דולר מכל ירידה של 1 דולר במחיר הנפט. עקב הצניחה בת 30% במחיר הנפט הגולמי מאז הקיץ האחרון, יתכווצו השנה סך הכנסות הייצוא של ונצואלה ל-43 מיליארד דולר בלבד, לעומת 77 מיליארד דולר לפני שנתיים, להערכת חברת הייעוץ הונצואלית אקונליטיקה. זה יחריף עוד יותר את המחסור במוצרים בכלכלתה מוכת-האינפלציה של ונצואלה, הצפויה להתכווץ השנה ב-3%.

מאדורו מפגין ביטחון

"מחירי הנפט ירדו בעיתוי הגרוע ביותר בתולדות הצ'אביזם", אומר לואיס ויסנטה לאון, אנליסט מוערך בקראקס, בהתייחסו לאידיאולוגיה השלטת, פרי המצאתו של צ'אבס, המנהיג המנוח שנפטר אשתקד.

ניקולס מאדורו, שהחליף את צ'אבס בתפקיד הנשיא, מנסה להפגין ביטחון למרות המצב החמור שיצרה הירידה במחירי הנפט. "אני לא לוקח קשה את הירידה במחירי הנפט", אמר מאדורו בנאום טלוויזיוני ביום ו' שעבר. "אני מתייחס לזה כאל הזדמנות לשים קץ למותרות מיותרות ולהוצאות בלתי נחוצות". הוא הורה לקצץ בהוצאות הממשלה ואף בשכרו האישי - אך לא, כפי שטרח להדגיש, בתוכניות הרווחה החברתית.

אנליסטים מציינים כי קיצוץ בתוכניות אלה ישחק עוד יותר את בסיס התמיכה של מאדורו לקראת הבחירות לקונגרס השנה הבאה. שיעור התמיכה במאדורו צנח ל-25%, לעומת 55% לפני יותר משנה.

מאדורו הרחיק לכת עד כדי הפעלת סורקי טביעות אצבעות בסופרמרקטים כדי למנוע מאזרחי המדינה לרכוש כמויות גדולות מדי של מצרכים זולים. הוא גם מפעיל 27 אלף פקחים ממשלתיים כדי לוודא שהמחירים בחנויות הוגנים ושהצרכנים אינם צוברים מלאים.

מאדורו הורה גם על קיצוצים עמוקים במחירם של מוצרי צריכה זולים - כגון בובות ברבי - לכבוד חג המולד, וזאת בעקבות ההצלחה שנחלה אסטרטגיה זו אשתקד. הקיצוץ שאכפה הממשלה במחירי מוצרי החשמל שיפר את ביצועיה של המפלגה הסוציאליסטית השלטת בבחירות המקומיות ב-2013, אך עדיין אין ודאות שהאסטרטגיה הזו תצליח שוב.

"אנשים כבר איבדו את הסבלנות. האלימות עלולה להתלקח מניצוץ אחד ויחיד", אומר מנהל בכיר שביקש לשמוע על עילום שם באחת מחנויות המזון הממשלתיות בקראקס.

עשרות בני אדם נהרגו בפעולות המחאה שפרצו השנה כשמחיר הנפט עדיין היה גבוה מ-100 דולר לחבית, לעומת 70 דולר אתמול. "בתרחיש של קיפאון או ירידה נוספת במחירי הנפט, יגברו הסיכויים לאי-יציבות ממשלתית, פעולות מחאה והתפרעויות בונצואלה", אומר דייגו מויה-אוקמפוס, אנליסט לענייני אמריקה הלטינית בחברת שירותי הייעוץ IHS, המתמחה בהערכת סיכונים.

גם בשוקי ההון שוררים חששות. התשואה של האג"ח נקובת-הדולר לפדיון ב-2017, המשמשת כאג"ח ייחוס, העפילה אתמול ל-19.5%.

קראקס טוענת בתוקף כי לא תשתמט מפירעון חובותיה, ואף עשתה מאמצים להגביר את השקיפות הפיננסית לקראת סבב גיוס המשקיעים שאמור להיפתח החודש. במסגרת מאמציה לגייס הון נוסף, שלחה השבוע הממשלה את שר האוצר רודולפו מרקו טורס, לביקור בסין, שהלוותה לונצואלה 50 מיליארד דולר מאז 2006.

"הרשויות עושות מאמצים להרוויח עוד זמן ... אך אינן מתמודדות עם אף אחד מהעיוותים במדיניות הכלכלית", נאמר בעדכון למשקיעים ששלח לאחרונה הבנק הבריטי ברקליס.

תוכנית רפורמה

אנליסטים מציינים כי היחלשות מעמדו הפוליטי של מאדורו עלולה להגביל את יכולתו לבצע שינויים כלכליים כגון שינוי שיטת ריבוי שערי החליפין של המט"ח הנהוגה בונצואלה , אך חברת סקרי דעת הקהל דטנליסיס, הפועלת מקראקס, יצאה בתוכנית רפורמה בת חמש נקודות לשיפור מצבה הפיננסי של המדינה.

ההצעה כוללת קיצוץ בהוצאות הממשלה, קיצוץ במשלוחי הנפט המסובסד לבנות ברית כגון קובה, פיחות המטבע במטרה להגדיל את תקבולי הנפט נקובי הדולר, העלאת מחירי הגז הביתי המאוד מסובסדים, ומכירת נכסים בחו"ל כגון פרויקט זיקוק הנפט של ונצואלה בארה"ב, סיטגו ((Citgo.

אנליסטים טוענים כי צעדים כאלה לא יהיו פופולריים מהבחינה הפוליטית, אך המצב הנוכחי לא יוכל להימשך. הדפסת כסף למימון הגירעון התקציבי שרמתו שווה ל-20% מהתמ"ג הציתה אינפלציה של 63%. אקואנליטיקה מעריכה כי בשנה הבאה תעפיל האינפלציה ל-110%, והזעם הציבורי צפוי לגבור.

"כמו קבצנים אנחנו מבקשים מזון, כמו קבצנים אנחנו מבקשים מוצרים בסיסיים, תרופות, חיתולים לילדים שלנו. עכשיו אנחנו קבצנים של הכול", אומרת אנחלה טורס, עובדת ציבור שעומדת בתור לרכישת מקרר סיני מסובסד. "האינפלציה אוכלת אותנו בכל פה. הגענו לנקודת השפל. המצב שלנו לא יכול להיות גרוע יותר".