דלק רכשה מניות וודסייד וחב' אנרגיה נוספות ב-680 מ' ש'

במהלך 2011 נהנתה דלק מרווחים של מאות מיליוני שקלים, מהשקעה במניות נובל אנרג'י ■ בידי הקבוצה יתרות נזילות של 2.5 מיליארד שקל (סולו)

יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי
יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי

קבוצת דלק של יצחק תשובה הודיעה היום (ד') על השקעה של 680 מיליון שקל ברכישת מניות של חברות בתחום האנרגיה. בקבוצה ציינו כי רכישות אלה נעשות "במסגרת אסטרטגיית המיקוד בתחום האנרגיה, בדגש על זיהוי הזדמנויות חדשות בינלאומיות", וכי המניות שנרכשו הן "מניות של חברות זרות העוסקות בתחום הגז והנפט".

עיקר סכום הרכישה עליו דיווחה דלק הוקצה לרכישת מניות חברת וודסייד האוסטרלית, שניהלה עד לאחרונה מו"מ להיכנס לשותפות במאגר הגז "לוויתן", ואשר מנייתה נפלה בכ-30% בשלושת החודשים האחרונים. נכון להיום נסחרת וודסייד בשווי של 24 מיליארד דולר. עוד הוסיפו בקבוצת דלק כי "בכוונת החברה להמשיך ולרכוש נכסים פיננסיים כאמור, באמצעות אשראי בנקאי ומקורות עצמאיים של החברה".

רכישות אלה מתבצעות אחרי ירידות חדות שרשמו בתקופה האחרונה מניות נפט רבות בעולם, בעקבות הצניחה החדה שחלה במחיר הנפט, המצטברת לעשרות אחוזים תוך חודשים ספורים. כחלק מאסטרטגיית הקבוצה, ניתן להעריך כי בדלק מתכננים להמשיך ולהגדיל החזקות באותן חברות, ולהפוך לבעלת עניין בהן.

קבוצת דלק כבר ביצעה בעבר מהלכי רכישה מוצלחים של מניות אנרגיה, ובמהלך 2011 נהנתה מרווחים של מאות מיליוני שקלים מהשקעה שביצעה בחברת האנרגיה נובל אנרג'י - שותפתה האמריקאית לפעילות הקידוחים בישראל. רווחים אלה נרשמו פחות משנתיים מהמועד בו הודיעה דלק לראשונה על רכישת מניות נובל אנרג'י, וזאת בזכות זינוק של עשרות אחוזים שרשמה המניה באותה תקופה.

במהלך הרכישות הנוכחי מנצלת דלק את יתרות המזומנים שבידיה, אחרי שגל המימושים האחרון שביצעה הניב לה תזרים מזומנים של כ-1.8 מיליארד שקל, וברבעון השלישי היו בקופתה מזומנים בהיקף של 5.2 מיליארד שקל (מאוחד) ו-2.5 מיליארד שקל בסולו.

מיקוד עסקי ורישום מתוכנן ל-LSE

בתקופה האחרונה מימשה דלק נכסים משמעותיים רבים, במסגרת שינוי המיקוד האסטרטגי שלה לטובת עסקי הליבה בתחומי האנרגיה והגז, ומכרה בין היתר את חברת שירותי הדרך בבריטניה רודשף, חברת הנוסטרו ברק קפיטל וחברת דלק אירופה. עם פרסום הדוחות הכספיים האחרונים, בסוף נובמבר, אמר מנכ"ל הקבוצה אסי ברטפלד כי "ברבעונים הקרובים נמשיך באסטרטגיית המיקוד של הקבוצה בתחום האנרגיה וחיפושי הנפט".

רכישת המניות מתבצעת לקראת רישומה המתוכנן של הקבוצה בבורסה הראשית בלונדון (LSE), בהתבסס על הדוחות השנתיים של 2014. בדלק מקווים כי מניית הקבוצה תחל להיסחר במדד הפוטסי במהלך החודשים הראשונים של 2015, ולקראת הרישום הודיעה באחרונה הקבוצה על הצטרפותו של תשובה לדירקטוריון. בשנה האחרונה איבדה מניית קבוצת דלק כ-10% משוויה, והחברה נסחרת בבורסה בשווי של כ-14 מיליארד שקל - החברה העשירית בגודלה בת"א.