חמשושלים: 15 תערוכות אמנות מתארחות בבתי-מלון בבירה

15 תערוכות אמנות מתארחות בבתי-מלון בירושלים במסגרת אירועי חמשושלים המתקיימים בסופי השבוע של חודש דצמבר

יצירותיהם של 15 אמנים מתארחות ב-15 בתי-מלון בירושלים, במהלך אירועי "חמשושלים", המתקיימים בסופי השבוע של חודש דצמבר. "בכל חופשה בעיר רחוקה אפשר לגלות אותה אחרת, באמצעות האמנות שבה. בביקור הנוכחי שלי בירושלים גיליתי עוד ירושלים", כותב אוצר הפרויקט, עדי יקותיאלי, שהגה דרך מקורית לקרב אמנות לקהל ולמצוא חללים להצגת אמנות ברחבי העיר.

יקותיאלי עצמו הוא ירושלמי לשעבר ש"חוזר" לעיר במסגרת העבודה על הפרויקט, שזכה לכותרת "תארוחה". האמנים המשתתפים בתערוכה רבת-המוקדים הם ירושלמים, ותיקים וצעירים, חלקם ילידי העיר ואחרים "היגרו אליה" בלימודיהם או בעבודה. בתי-המלון מגוונים - מפוארים וגדולים או ביתיים ובוטיקיים.

יופיו של הפרויקט נובע בין היתר מהמפגש החי והפתאומי בין אורחי המלון ואנשיו לאמנות. אירועי חמשושלים נועדו לעודד את התיירות לעיר בימי ראשית החורף. השנה (כמו בשנים רבות אחרות), מצטרף לרתיעה הישראלית מהקור גם החשש הביטחוני, בעקבות המתח הפוליטי השורר בעיר בשבועות האחרונים. אך בעירייה וברשות לפיתוח ירושלים, בגופי התרבות הפעילים בעיר ובאיגוד המלונות, נחושים להרגיע את האווירה ולהאיר פנים לתיירות הפנים.

ואכן, לא מעט ישראלים רואים נסיעה לירושלים כקפיצה למקום זר ומוזר. "שהות בעיר זרה כוללת ביקור בשלל אתרים, המציגים אספקטים שונים של העיר - היסטוריה ומורשת, תרבות ואמנות, קולינריה, חיי לילה ואנשים. בתום יום גדוש פעילויות ואטרקציות, שב האורח אל מעונו הזמני בעיר - בית-המלון. האמנים המשתתפים בפרויקט התבקשו להתייחס למלון כאורחים, ולדמיין כי הוא משמש ביתם-לרגע. הם בחרו לארוז במזוודה הדמיונית עבודות שיתאימו באופן מדויק לעיצובו ולאופיו של בית זמני זה - חלל לא שיגרתי, שאינו דומה לגלריה בעלת ארבעה קירות לבנים", כותב יקותיאלי.

סביבה אנושית אורגנית

יקותיאלי הוא אוצר ויזם אמנות מקורי, שהיה מאוצרי שנת האמנות בתל-אביב ומראשי התוכנית ללימודי אמנות בקהילה באקדמיה שנקר. הגישה שלו, המשלבת אמנות בחוויית היומיום האורבנית, משתלבת גם במיזם זה. "בית-המלון הוא בעצמו יצירה מן המוכן (רדי מייד), והאופי הדומיננטי של המקום כיוון את האמנים ליצירת מיצגים תלויי מקום. אפשרויות התצוגה מגוונות - במבואה, בחדר האוכל, במסדרון או בחדרים - חלקן בולטות וחלקן נסתרות, יצרו מפגש מחודש בין האמנים והקהל".

בבית-מלון, שלא כמו בגלריה, האמנות מוצגת בתוך סביבה אנושית-אורגנית, כפי שהיא תהיה בעצם חלק אינטגרלי מהבית ומעיצובו. "נכנסתי לפרויקט עם רשימת המלונות המשתתפים והזמנתי אמנים בקול קורא. הייתה היענות מרשימה. לא היה קל לבחור את האמנים המשתתפים. משם ניגשתי למלאכת השיבוץ וההתאמה, לא באופן אקראי, בין האמן למלון".

כך למשל, בחר להציע למלון הדגל הירושלמי "קינג דיוויד" עבודה שנעשתה בהשראת המלון עצמו. האמנית יעל סלומה התגנבה לפני מספר שנים לחדרים במלון, ויצרה בהשראתם עבודות שמדמות חלקי עמודים מעוטרים או שטיחים. כעת היא שבה למלון כאורחת לגיטימית, ומציגה בו את אותן עבודות.

עוז ברק הוא אמן צעיר שלמד צילום ב"דארק רום" בפירנצה ובסטודיו גברא בתל-אביב. בעבודותיו יש שתי סדרות - האחת אוטוביוגרפית ומשקפת תחושת דחיפות ו"חיים על הקצה" והאחרת מציגה תמונות מחיי יומיום, עליה אומר יקותיאלי "שהמפגש בין השגרתי לייחודי הוא החיים עצמם".

רשת התערוכות מעניקה מבט רוחבי על עבודות של אמנים ירושלמים, הפועלים בסגנונות ובתחומים אמנותיים שונים: ציור, צילום, פיסול, וידיאו, מיצבים ואיור. ניתן לעבור בין המלונות המלונות המשתתפים - וולדורף אסטוריה, ממילא, אלדן, אברהם הוסטל, הרמוני ועוד - במסלול סיור אמנותי-תיירותי, המלווה בקטלוג-מפה, שבו מוצגים בתי-המלון והאמנים, וכן פרטי התקשרות לרכישת העבודות מהאמנים.

hamshushalayim.co.il