גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הטבע צריך להיות חלק מהתכנון האורבני וסביבת החיים"

האדריכל מסהירו הרדה, מהמובילים באדריכלי הדור החדש ביפן, קנה את פרסומו כשבנה תוכנית אב לשיקום אזור פוקושימה לאחר הצונאמי של 2011

"אבי היה מעצב ספינות וללא ספק היתה לכך השפעה מכרעת על החלטתי להיות אדריכל. כילד, צורתה של הספינה נתפסה בעיניי הצעירות כצורה עדינה ורבת חן. במבט לאחור, אני חושב שהסיבה ליופייה הרב טמונה בכך, שיש בספינה איזון מופתי בין הרציונל של מעשה ידי אדם לבין הטבע. לעומתה, העיר שבה גדלתי לא היתה יפה כלל. כך הדברים נטבעו בתודעתי: 'ספינה יפה - עיר מכוערת' - למרות ששתיהן מעשה ידי אדם. הדיסוננס הזה נראה לי מוזר ועצוב. בקיצור, רציתי לשנות את העולם שבו אני חי, שיהיה יפה כמו ספינה. שיהיה תענוג פשוט לחיות בו. פניתי לאדריכלות כי חשבתי שזו הדרך הטובה ביותר להגיע לכך".

כך אומר בראיון ל"גלובס" האדריכל היפני מסהירו הרדה, מהבולטים בדור האדריכלים החדשנים ביפן. חברת "הר פוג'י אדריכלים", שהקים הרדה בטוקיו יחד עם אשתו, מאו, לפני עשר שנים, חרתה על דגלה שילוב ערכים של טבע ושמירה על הסביבה לצד פיתוח אדריכלי מתקדם, לשיפור איכות החיים.

- כיצד ארכיטקטורה יכולה להיות חלק מ"סביבה טבעית", כאשר מרבית בני האדם עוברים לחיות בסביבה עירונית צפופה ומתרחקים מהטבע? האם אפשר לדבר על סוג חדש של טבע אורבני?

הרדה: "אפשר לומר שאנחנו מתייחסים ל'טבע חדש' בעבודתנו. אני חושב על מערכת טבעית-אוטונומית - וזה לא בהכרח חיים בחיק הטבע. דווקא הערים הן המקום שבו צריך ליצור סביבה מעורבת, של בנייה וטבע. בעבודת התכנון אני מנסה לעודד יצירת מערכות טבעיות שכאלה.

"העובדה שבניינים וערים אינם מתייחסים לטבע כחלק מסביבת המחיה היומיומית, מאוד מצערת בעיניי. הטבע צריך להיות חלק מהתכנון האורבני וחלק מהמעטפת הפיזית של סביבת החיים של כל אדם. זה הכיוון שאליו אנחנו שואפים, אבל אנחנו עדיין לא שם. מתכנני ערים מסתפקים לא פעם בפיתוח נוף סמלי, וקוראים לכך 'טבע'. אבל אני חושב שיש שינוי תפיסה ואנחנו נמצאים צעד לפני המצב שבו נוכל לדבר על 'טבע אורבני' במלוא המובן".

אחרי הצונאמי

הרדה יהיה בין הדוברים המרכזיים בוועידת INNO לחדשנות בעיצוב ואדריכלות, שתתקיים ביום ד' הקרוב (10.12) במרכז הכנסים אבניו באיירפורט סיטי, ביוזמת מגזין "בית ונוי". הוועידה עוסקת בחידושים ובטרנדים השולטים בעיצוב ואדריכלות, ביניהם בנייה בטכנולוגיית הדפסת תלת ממד (שעשויה להיות ציון דרך בחיפוש אחר פתרונות כלכליים לבעיית הדיור העולמית); כניסתם של חומרים חדשניים לתחום הבנייה והבית, כמו בטון שקוף-למחצה, חומרים קלים וידידותיים לסביבה ועוד. אחד הנושאים הפופולריים בתחום זה הוא התבוננות בטבע כמקור לימוד והשראה לשימוש האדם. זהו ענף עולה הנקרא "ביומימקרי".

בעולם שבו המגמה השלטת היא דווקא עיור מואץ, יש משהו אופטימי, גם אם מעט תמים, בתפיסה היפנית של התקרבות לטבע כדי לשפר את חיי החברה האורבנית.

את חובת ההוכחה - וגם את פרסומו הרב - השיג משרד הר פוג'י אדריכלים, כשלקח חלק במאמצי השיקום והתכנון מחדש של אזור פוקושימה, שנפגע באסון הצונאמי ב-2011.

"פרט לפרויקט אדריכלי ספציפי (שכעת נמצא בשלבי בנייה), הצענו חזון של תכנון אורבני, שהפך למעין מסמך יסוד למנהיגי הכפרים והקהילות באזורים שנמחו באסון", מספר הרדה.

"למרבה הצער, את תכנון הערים ביפן מובילים שיקולי ההנדסה האזרחית - המתמקדים ביעילות המקסימלית של שטח בתכנון הכבישים למשל. אזור הפגיעה לא היה יוצא מהכלל מבחינה זו. לא היתה מטרת-על, מוצהרת או נסתרת, להשקיע ב'סביבת חיים מיטיבה' לתושבים.

"אני חשבתי אחרת. חשתי שהתכנון מחדש הוא חלק משמעותי בשיקום וביציאה מהמשבר העמוק שבו שרויים האנשים באזור מוכה האסון. מבחינה חברתית ותרבותית, על מנת להחזיר את החיים לסדרם דרושה יותר מסתם קורת גג יעילה. הגישה הזו זכתה להד חיובי ולפרסום בתקשורת, וכך הגיעה גם לידיעת הקהל הרחב והצליחה לחלחל ולהשפיע. למרבה המזל, ההשפעה הזו נתנה דחיפה בכיוון החיובי לכמה מהפרויקטים הגדולים של תכנון ובנייה-מחדש באזורים שנפגעו.

סמל לברכה ולמזל

"יחד עם זאת, אני חייב לציין שהיתה לנו גם תחושה של אי-שקט. באופן מסורתי האדריכלות ביפן נמנעת מפוליטיקה, מתוך רצון לשמור על השדה האדריכלי 'נקי' משיקולים זרים. כאן הרגשנו שדרוש שינוי בגישה, והמעורבות של אדריכלים במערכת יחסים חכמה עם הפוליטיקה מאפשרת להשפיע על קבלת ההחלטות".

לא במקרה קראו מסהירו ומאו הרדה למשרד שהקימו "הר פוג'י". השניים הם מטפסי הרים חובבים וההר - הר געש כבוי, הגבוה ביותר ביפן (3,776 מ' גובהו) - הוא נקודת ציון מרכזית, תרבותית ונופית במדינה.

"המרכז החברתי כלכלי של יפן אמנם נמצא בטוקיו אבל המרכז הגיאוגרפי, הטבעי ואפילו המדעי של הארץ נמצא בפוג'י", מסביר הרדה. "אנחנו רוצים להדגיש את המקום הזה של גישה לטבע ולדרכי הטבע - רציונליות טבעית - כבסיס לעיצוב אדריכלי, שיש לו קשר גם לחברה ולאדם. בנוסף, הר פוג'י הוא סמל לברכה ולמזל ביפן, ואסור לזלזל בכך", הוא צוחק.

- האם אדריכלות משפיעה על סגנון החיים העכשווי או ממלאת אחר דרישותיו?

"הסגנון והצורניות מסתתרים תמיד ברוח התקופה, וצריך לגלות אותם, לחשוף ולממש את הצרכים והשאיפות של בני זמננו, באמצעות עיצוב ואדריכלות טובים. זו השפעתה של האדריכלות אבל היא גם משמשת ככלי הגדרת סגנון חיים".

בין הערכים שמשרדו אמון עליהם הוא מונה את הגישה המחקרית והשימוש בחומרים עמידים, שיאריכו ימים ו"יזדקנו" בכבוד עם הבית ועם בעליו.

- מה הדבר החשוב לך ביותר כשאתה ניגש לפרויקט חדש?

"קשה לומר, כי אני לא חושב במודע על המתודולוגיה שלי. אני חושב שהתשובה היא חיפוש אחר הרמוניה בין אלמנטים שונים, שיובילו את העיצוב. אני משתדל להימנע משימוש ב'סגנון מן המוכן', שבעיניי רק יוצר עכבות ואינו מאפשר לפרויקט להתגבש בהרמוניה משלו. אני משתדל לשמור מרחק ממודלים סגנוניים שנפוצים בעולם והופכים לאופנתיים".

כשאני שואלת מהו "פרויקט החלומות" שלו, הוא צוחק ואומר שהיה שמח להגיע להישג אדריכלי מושלם כמו יצירת הטבע שמתבטאת בהר פוג'י. "משהו נצחי ומוצלח מכל היבט, שנתפס בעיני אנשים כסמל למזל וברכה - אלה דברים שתמיד אמשיך לחפש כל חיי כאדריכל".

"מבנים אייקוניים הם לא סמל אורגני של העיר שבה הם מוקמים"

- מה דעתך על אדריכלות הכוכבים, והמרדף אחרי מבנים איקוניים שיפארו את הערים ויתנו להן "אופי" וייחוד (מה שמכונה "אפקט בילבאו")?

"תמיד נדמה לי שהיחס למבנים איקוניים מתחלק בין טובים (5%) ורעים (%95). ל'טובים' אנחנו מייחסים ערכים של איכות אדריכלית, והם נחשבים לבעלי תרומה חברתית ותרבותית לחברה ולכלכלה, לזהות ולכוח המשיכה של המקום. לעומתם, האייקונים 'רעים' הם בדרך כלל פשוט תעלולים קוסמטיים, שיש להם אפקט זמני על החברה והכלכלה. בהמשך חייהם הם מתגלים יותר כנזק מאשר תועלת והם משפיעים דווקא לרעה על רוח האנשים, כמו הבטחה שהוחמצה. גם מבחינה כלכלית רב הנזק בטווח הארוך על התועלת של הרגע.

"בנוסף, יש בעיה עם 'אייקונים' של האדריכלים, שהם לא סמל אורגני של העיר או של המקום שבו הם מוצבים. הדבר מתבטא בתפוצה רחבה ושכפול של אייקונים דומים זה לזה ברחבי העולם (הוא מצביע על תופעות אופנתיות כמו גשרי קלטרווה ובנייני פרנק גרי וזהה חדיד המזוהים כל כך). אני בספק אם זה עושה חסד עם הערים שמזמינות את המבנים, וחושבות שיהיה להם אייקון-אינסטנט".

- כיצד אפשר להפוך מבנים נחשבים לפנינים אדריכליות לידידותיים יותר לעוברי האורח ולמשתמשים בהם?

"הדבר החשוב ביותר הוא שהמבנה עצמו יהיה אטרקטיבי ויעביר מסרים לאדם הפשוט, ברמת השימושיות והנינוחות - מבלי צורך בידע ובהתעמקות בטקסט של האדריכל או בכוונותיו, או במורשת התרבותית של האדריכלות. בנינים שאינם כאלה הם פשוט 'לא טובים'".

עוד כתבות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-7%, טסלה ב-2.5%

נאסד"ק עולה ב-0.1% ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר נוספים בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?