יעקב אילון: "ערוץ 1 צריך להיות מוביל; זה עוד יקרה"

יעקב אילון נכנס לתפקיד המגיש של "מבט" ועומד להשלים היסטוריה כמי שהגיש את מהדורות החדשות המרכזיות בכל הערוצים בישראל ■ "קל זה לא יהיה, אבל אני מרגיש שנקראתי לשירות מילואים, ואני מתייצב בשמחה"

יעקב אילון / צילום: גלובס טיוי
יעקב אילון / צילום: גלובס טיוי

נראה שבעוד כ-3 שבועות יהיה אפשר להכריז רשמית על יעקב אילון כמר טלוויזיה - אחרי שהוביל את מהדורות החדשות של ערוץ 2 וערוץ 10, ואפילו את של ערוץ 9 לתקופת מה, הוא צפוי להפוך למגיש מהדורת החדשות של השידור הציבורי, "מבט" של ערוץ 1. "זה כבוד גדול", אומר אילון על העובדה שירשום היסטוריה בשידור הציבורי.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", זה מספר חודשים שאילון מנהל מגעים מול העורך הראשי של רשות השידור, יונה ויזנטל, לכניסתו להגשת המהדורה המרכזית של הערוץ המצוי תחת פירוק.

"קל זה לא יהיה", אומר אילון בשיחה עם "גלובס". "האתגר הוא גדול. הערוץ הראשון ורשות השידור בכלל, נמצאים בתקופת מעבר, עם ציפיות שב-2015 יתרחשו מהלכים דרמטיים. לא ידוע איך זה יתרחש, אבל אני מרגיש שנקראתי לשירות מילואים, ואני מתייצב בשמחה רבה. יש לי אמון גדול בויזנטל ובאילה חסון, שהם אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה".

אילון ניהל בעצמו את המגעים מול ויזנטל, שכן מי שבדרך-כלל עושה זאת עבורו, הסוכן שי נשר, הוא בעלה של אילה חסון, תחתיה יעבוד אילון.

המגיש הוותיק, שליווה את כל האירועים הגדולים של המדינה ב-20 השנה האחרונות, יועסק כעובד פרילנס ברשות השידור ויגיש חשבונית על 30 אלף שקל ברוטו, כשעלויות העסקתו לרשות השידור יהיו 45 אלף שקל.

לשם השוואה - כשהתחיל להגיש את המהדורה המרכזית של ערוץ 10 בשנת 2003, עמדה משכורתו החודשית של אילון על כ-200 אלף שקל.

"אני לא רוצה להיכנס לזה", הוא אומר בהתייחסות לתנאי העסקתו החדשה. "אני מוכן לבוא לעבוד קשה, למען השידור הציבורי, וכמו שנהוג לומר עכשיו בתקופת הבחירות, 'למען עם ישראל'".

- מתי תעלה בדיוק לאוויר?

"אני אמנם מתחיל לעבוד בקרוב, אבל לא יודע מתי בדיוק אעלה לאוויר. לצערי, אין הרבה זמן להתכונן בגלל הבחירות, ולכן לא תהיה לי אפשרות לשנות יותר מדי דברים, כי צריך להיערך לשידורים המיוחדים, ויש משדר בחירות להכין.

"המצב אליו נקלע השידור הציבורי אינו מובן מאליו. ערוץ 1 צריך להיות מוביל, בטח בתחום החדשות. זה עוד יקרה. מתחילה פה מהפכה. לא רק אני מרגיש כך, זה התחיל עוד לפני עם שינוי ההנהלה".

- אז ברגע שתעלה על המסך, נתוני הרייטינג של המהדורה יאמירו?

"לא צריך להגזים", הוא צוחק. "רייטינג זו תוצאה של תהליכים מורכבים מאוד שקשורים בהרגלי צפייה ובתוכניות פריים-טיים, זה סיפור טקטוני ארוך-טווח, ולכן זה ייקח זמן. הפירות יהיו בעתיד. אין ספק שהשידור הציבורי צריך צופים, וזו התחסדות להגיד שלא צריך רייטינג. אין סיבה שבסוף הדרך לא יהיו יותר צופים".

- אנחנו זוכרים את עזיבתך את חדשות 10 לפני כשנתיים, בין היתר בגלל קשיים טכניים הכרוכים באולפן שהועמד לרשותך בירושלים והצורך לעלות לשם מדי יום. בערוץ 1 יהיה יותר קל?

"אין מה להשוות בין הדברים. לא זזתי מחדשות 10 בגלל קשיים טכניים, אלא בגלל מצב בלתי אפשרי שנבע מרצון לפייס את הרגולציה בצורה עקומה. נשלחתי לשדר בחדר מבודד בירושלים, רק כדי שיגידו שמשדרים מהבירה.

"זה לא המצב פה. פה יש ערוץ שנמצא בתקופת מעבר ובקשיים, ונעשה את המיטב ואת מירב המאמצים שתהיה תשתית להמשך. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו ששידור ציבורי לא יהיה במקום הראוי לו. כמובן שצריך אופציות לעיתונאים ולהעלות את המשכורות בתקשורת, ושיהיו אופציות לדור הבא, וכל מה שייעשה בכיוון הזה - שיהיו מקומות עבודה עיתונאיים ראויים - שכרנו בצדנו".

- אתה רואה את עצמך נשאר בשידור הציבורי גם אחרי בנייתו מחדש?

"אני מקווה מאוד שתהיה פה הזדמנות לטווח ארוך. הרי הכוונה של כל המהלכים היא שייווצר משהו חדש וטוב, ואני מקווה שתהיה הזדמנות".