מחטף בוועדת הכספים: 5.7 מיליארד ש' הועברו לביטחון

עיקר הכסף יועבר לכיסוי עלויות צוק איתן ולפינוי שדה דב ■ 2.1 מיליארד שקל יועברו מעודפי הסיוע האמריקאי ■ ח"כ שלח: "זו פארסה"

ניסן סלומינסקי / צילום: אוריה תדמור
ניסן סלומינסקי / צילום: אוריה תדמור

בתום דיון סוער אישרה היום (ב') ועדת הכספים של הכנסת העברה של 3.6 מיליארד שקל למשרד הביטחון במסגרת ההבנות שהושגו בינו לבין האוצר על כיסוי ההוצאות במבצע צוק איתן ועל הקצאה של כמיליארד שקל על הפינוי העתידי של בסיס חיל האוויר בשדה דב. על פי אותן הבנות, עד סוף השנה הנוכחית האוצר יעביר לביטחון כ-8 מיליארד שקל. כעת ממתינים במערכת הביטחון להשלמת הסכום שעליו הוסכם, עוד 4.4 מיליארד שקל.

נציג אגף התקציבים באוצר, שהופיע לפני ועדת הכספים, הסביר כי 1.1 מיליארד שקל מהסכום שאושר היום יובאו מעודפי תקציב של שנת 2013 ועוד 2.5 מיליארד שקל מרזרבה לעמידה ביעד ההוצאה והרזרבה להתייקרות.

"מאז צוק איתן עברנו על כל סעיף וסעיף בתקציב המדינה, בדקנו ביצוע ב-2014, וסכומים שלא יעשה בהם שימוש ולא יהיו מנוצלים נלקחו לביטחון", אמר.

אלא שזאת לא העברת הכסף היחידה שאושרה למערכת הביטחון: מלבד הסכום שאמור לכסות חלק מעלויות המבצע בעזה, ועדת הכספים אשרה גם העברה של 2.1 מיליארד שקל מעודפים של כספי הסיוע האמריקאי משנת 2013 לשנת 2014. לדברי נציג אגף התקציבים, מדובר בהעברה טכנית, שכן מדובר בסכום המיועד לרכש ביטחוני בארה"ב בלבד וממילא לא ניתן לעשות בו שימוש אחר.

חרך העובדה שוועדת הכספים אישרה הסכמים מוכרים בין משרדי האוצר והביטחון, חלק מחבריה הגיבו על העברת המיליארדים בזעם והתעקשו להציגה כמחטף של הרגע האחרון בתקופת בחירות. דבריו של יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי, ולפיהם מדובר בהעברות שנועדו לאפשר את המשך הניהול התקין של המדינה בחודשים הבאים, לא הועילו. ח"כ סתיו שפיר (העבודה) התרעמה ואמרה כי "להעביר עכשיו עוד כסף לביטחון בשם המסחרה הפוליטית במקום להעביר את הכספים לדרום - זו שערורייה".

עמיתה לסיעה, ח"כ אראל מרגלית, טען כי "מבצעים כאן שינוי עדיפויות מוחלט ברגעים האחרונים ממש". ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר כי הדיון בוועדה הוא "לעג לכנסת, מצב שמייתר את דיוני התקציב בתחילת השנה, אם ממילא מעבירים אחריהם תוספות מכל הבא ליד. בתקופת ממשלת מעבר, כשהכנסת מתפזרת מדובר במצב שאינו ראוי ואינו חוקי".

ח"כ עפר שלח (יש עתיד) אמר בדיון כי "אני מצביע בעד הכסף שצריך לעבור לביטחון, אך השיטה שלכם, שבה אתם בונים על תת-ביצוע של משרדים והרזרבות שאתם שמים בהם כדי להעביר אחר כך לביטחון, בין אם יש מבצע או אין מבצע - בעייתית. אם כך, בשביל מה קובעים את תקציב הביטחון? זה הופך את הדיון בנושא לפארסה ותקציב הביטחון הוא פארסה".

מערכת הביטחון משוועת לסכומים שעל העברתם הוסכם עם האוצר זמן קצר לאחר המבצע בעזה: לאורך כל תקופת המבצע, משרדי הביטחון והאוצר שיתפו ביניהם פעולה, תוך מסירת עדכונים יומיים מצד מערכת הביטחון לגורמים באגף התקציבים על היקף השימוש בנשק ובאמצעים במסגרת הלחימה. הידוק היחסים בין שני המשרדים בתקופה זו, לצד השקיפות היחסית שליוותה אותם, מנעה לא מעט מחלוקות בהתחשבנות שהתקיימה ביניהם לגבי כיסוי עלויות המבצע.

המיליארדים שעתידים להתקבל במערכת הביטחון אמורים לאפשר לה להמשיך ולחדש מלאים ולסגור פערים בהצטיידות מאז המבצע ולפרוע חובות לחלק מהתעשיות הביטחוניות, שהיקפם הוערך בכ-2.2-2.5 מיליארד שקל.