"נתניהו מפזר הבטחות על הוזלת 3 מוצרים; לעג לרש"

"ישראל יקרה לנו": "היו לנתניהו 6 שנים לטפל בבעיות השורש של הכלכלה הישראלית: לפרק מונופולים, להוזיל את הדיור ולמנוע צמיחת מונופולים חדשים כפי שקורה במשמרת שלו בנושא הגז – אך הוא לא עשה דבר"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

נמשכת הביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות נאומו בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" הבוקר (ב'), בה הבטיח לקדם פטור ממע"מ על מוצרי מזון בפיקוח ולהכפיל את המענק לחיילים משוחררים.

בעמותת "ישראל יקרה לנו" מתארים את דברי נתניהו כ"פופוליזם של תחילת עונת בחירות", ומאשימים את נתניהו כי "אינו מבין שבעיית יוקר המחיה כבר מזמן אינה רק בעייה של המוחלשים אלא גם של מעמד הביניים".

אייל עופר, דובר התנועה, אמר כי "היו לנתניהו 6 שנים לטפל בבעיות השורש של הכלכלה הישראלית: לפרק מונופולים, להוזיל את הדיור ולמנוע צמיחת מונופולים חדשים כפי שקורה במשמרת שלו בנושא הגז - אך הוא לא עשה דבר. כעת נזכר נתניהו בחלשם ומפזר הבטחות על הורדת מחירים של 15% על 3 מוצרים בלבד - זה לעג לרש שמנוגד גם לתפיסה הכלכלית של נתניהו עצמו, שאינו מאמין בפיקוח".

עופר טוען כי הפטור ממע"מ של נתניהו ישפיע על לחם לבן, חלב וביצים בלבד. לדבריו, "אם לפתע הפך נתניהו חסיד של מעורבות ממשלתית במחירי מוצרים, עליו להציב סל מורחב של מוצרים הנחוצים למחיה ולפעול להורדת מחירם בעשרות אחוזים - לא רק בשיעור המע"מ. אם לפתע תומך נתניהו בפיקוח - עליו לפקח באש ובראשונה על מחירי הגז הטבעי שמחירו משפיע על כל עלות היצור במשק: ממפעלי תעשייה, מחיר החשמל הבייתי ומחירי המים.

"כל המוצרים הנחוצים למחיה במדינת ישראל נשלטים על-ידי מונופולים, ומוטלים עליהם מסים כבדים. 'ישראל יקרה לנו' קוראת לנתניהו (ולמי שיחליף אותו בראשות הממשלה) להתחייב לבטל את המע"מ על מים, חשמל, תחבורה ציבורית ועל סל מזון בסיסי רחב ובריא, הכולל לא רק פירות וירקות אלא גם: דגנים, קטניות, טחינה, מוצרי חלב בסיסים, מוצרי סידן וחלבון תחליפים לחלב, שימורים, שמן זית, תבלינים ותרופות.

"אנו מציעים להחיל מע"מ אפס על כל המזון לתינוקות ועל 'מוצרים הכרחיים לגידול ילדים', כגון חיתולים, ספרי לימוד, מחברות. לגבי מוצרים הנדרשים למשפחות, כגון בגדי ילדים, עגלות ילדים, לולים וכו' - מציעים בתנועה לקבוע שיעור מע"מ מופחת שלא יעלה על 7%".