יועצי המס: מתנגדים להחלטה לבטל נקודות זיכוי לזרים

נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי אמר היום ל"גלובס" כי ארגונו תומך במאבקם של ההסתדרות והחקלאים: "למעסיקים לא תהיה ברירה אלא לגלגל את ההתייקרות לצרכן"

ירון גינדי / צילום: תמר מצפי
ירון גינדי / צילום: תמר מצפי

לשכת יועצי המס מצטרפת למאבק בהחלטה לבטל את נקודות הזיכוי לעובדים זרים. ההסתדרות עתרה אתמול לבג"צ נגד הביטול - שייכנס לתוקף ב-1 לינואר 2015 - בנימוק שהוא יוצר אפליה המנוגדת לעיקרון השוויון בין עובדים ישראלים לזרים. קודם לכן החלו גם החקלאים במאבק נגד המהלך וטענו כי הוא יוביל להתייקרות הפירות והירקות בענפים עתירי פועלים זרים.

נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי אמר היום ל"גלובס" כי ארגונו תומך במאבקם של ההסתדרות והחקלאים. לדבריו "למעסיקים לא תהיה ברירה אלא לגלגל את ההתייקרות לצרכן. העובדים הזרים לא יסכימו לפגיעה בהכנסתם ולמעסיקים לא עומדת אלטרנטיבה אמיתית של העסקת ישראלים. אם בבתי המלון היום עובדים זרים משתכרים 25-28 שקל לשעה האי שישראלים לא מוכנים לעבוד גם בשביל 35 שקלים".

לשכת יועצי המס החלה במגעים עם צמרת האוצר בניסיון לבטל את המהלך אך המו"מ הופסק בעקבות פיטוריו של שר האוצר יאיר לפיד. "ההתייקרות תחול בכל הענפים שנסמכים על עובדים זרים ובהם קניונים, מסעדות וגידולים חקלאיים" אומר גינדי. האוצר יזם את ביטול 2.25 נקודות הזיכוי במס הכנסה שמקבלים שכירים שהם עובדים זרים. שוויין של נקודות הזיכוי מוערך בכ-500 שקלים והוא שווה למס המשולם על משכורת חודשית של 5,000 שקלים.

מהאוצר נמסר בתגובה כי "נקודות הזיכוי במס הכנסה הן אחד מכלי המדיניות הממשלתיים להגדלת הכנסתם ולעידוד תעסוקתם של פרטים תושבי ישראל, באמצעות יצירת תמריץ חיובי להגדלת ההכנסה ברמות שכר מסוימות. מטרת הטבה זו היא להיטיב עם תושבי ישראל העובדים, והענקתה גם לעובדים זרים שוחקת את בסיס המס ופוגעת ברווחתם של אזרחי ישראל משלמי המיסים שנאלצים לממן את עלות הטבה זו. בנוסף, ההטבה מוזילה במידת מה את עלות ההעסקה של העובדים הזרים ובהתאם פוגעת במדיניות הממשלה לעידוד תעסוקת ישראלים. נוכח האמור לעיל, יש הגיון מקצועי וחברתי בביטול הטבת המס האמורה הניתנת לעובדים זרים. יש לציין כי הוחלט על השארת ההטבה על כנה עבור עובדים זרים בתחום הסיעוד, זאת נוכח צורת ההעסקה של עובדים זרים בסיעוד והעובדה שהתשלום מבוצע על ידי המעסיק עצמו".