כיל בוחנת השקעת ענק בפרויקט של לבייב בנמיביה

ענקית הדשנים, שבשליטת החברה לישראל, בוחנת השקעה של מאות מיליוני דולרים בפיתוח ובהפעלה של הפרויקט, שעיקרו כריית פוספטים מול חופי המדינה האפריקאית

ענקית הדשנים כיל פנתה לאחרונה ללב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל, כדי לבחון אפשרות השקעה בפרויקט כריית הפוספטים הענקי שהוא מקדם בנמיביה שבאפריקה, כך נודע ל"גלובס". ככל הידוע בוחנת כיל, הנמצאת בשליטת החברה לישראל, השקעה של מאות מיליוני דולרים בפיתוח הפרויקט ובהפעלתו. לא ניתן היה לקבל את תגובתו של לבייב לידיעה. מכיל נמסר כי "כיל בוחנת מעת לעת הזדמנויות ואפשרויות לגיוון מקורות חומרי הגלם שלה. אם וכאשר יהיה לחברה על מה לדווח, היא תעשה זאת כמקובל".

ממשלת נמיביה עשויה להפשיר בקרוב איסור זמני על כריית פוספטים בים, שהוטל למשך שנה וחצי ואשר גרם להקפאת פרויקט הכרייה המתוכנן של לבייב מול חופי המדינה. במידה שאיסור הכרייה יבוטל ויינתן היתר לפרויקט, צופה קבוצת לבייב תחילת הפקה מסחרית בסוף 2017 או ב-2018.

בכוונת החברה הפרטית של לבייב, LLNP (LL Namibia Phosphat), להשקיע 800 מיליון דולר בהקמת מתקן כרייה שיפיק כ-2 מיליון טון בשנה, מתוך מרבץ פוספטים בהיקף המוערך ב-2 מיליארד טון המצוי בעומק של 300 מטרים.

על איסור הכרייה הזמני הורה אשתקד משרד הדיג והמשאבים הימיים של נמיביה, שהטיל על המכון הנורבגי לחקר ימי לערוך מחקר כדי לבחון את סוגיית ההשפעות הסביבתיות של הכרייה.

עם זאת, לפני כחצי שנה קיבלה LLNP אור ירוק להמשך תוכניתה להקמת מפעל בנמל העיר לודריץ בנמיביה, שידמה את טכנולוגיית הכרייה המיוחדת של הפוספט בים. עלות הקמת מפעל ההדגמה נאמדת ב-20 מיליון דולר, ואישור הקמתו נתפס כצעד עוקף הקפאה.

"אנחנו מעורבים בקידוחים ימיים זה 13 שנה, והשקענו יותר מ-100 מיליון דולר בטכנולוגיות ופיתוח מומחיות בנושא", אמר לאחרונה ארז מישאל, סגן נשיא לפיתוח עסקים בקבוצת לבייב. הוא הוסיף כי הקבוצה החלה לפתח את הפרויקט הנמיבי ב-2007, ותכננה טכנולוגיות לכריית הפוספטים בהתבסס על הידע שרכשה במשך שנים רבות בעסקי כריית יהלומים.

שחיקה ברווחיות

כיל, הנסחרת בת"א ובוול סטריט בשווי של כ-36 מיליארד שקל, עוסקת בהפקת אשלג, כימיקלים, פוספטים ודשנים. בדוחות הכספיים שפרסמה החברה בחודש שעבר היא הציגה שיפור במכירות, לצד המשך שחיקת הרווחיות - מגמה המאפיינת אותה ברבעונים האחרונים. רווחי כיל בנטרול השפעות חד פעמיות לרבעון (בעיקר הפרשים בתשלומי מסים) נחלשו בכ-8% ל-180 מיליון דולר. בסיכום תשעת החודשים הראשונים השנה צנחו הרווחים ב-29% ל-581 מיליון דולר.

היו אלה הדוחות הראשונים של כיל כחברה דואלית, אחרי שנרשמה בספטמבר למסחר בבורסת ניו יורק, כשברקע המלצותיה של ועדת ששינסקי 2, לבחינת תקבולי המדינה ממשאבי הטבע.

בסיכום רבעוני נהנתה כיל מעלייה בכמויות המכירה, בין היתר מאיחוד חברות שנרכשו על ידה, כך שהכנסותיה עלו בכ-8% ל-1.56 מיליארד דולר. גם ברבעון השלישי המשיך האשלג להיות מקור ההכנסות העיקרי של כיל, ומכירותיו עלו בכ-13% ל-450 מיליון דולר. בכיל מציינים כי כמות האשלג שנמכרה ללקוחות חיצוניים ברבעון השלישי עלתה ב-316 אלף טונות, ובסך הכול מכרה החברה 1,318 טונות אשלג - עלייה של 30% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

לאחרונה השלימה כיל גיוס ענק של 800 מיליון דולר, בהנפקת אג"ח בארץ ובחו"ל.