רוסיה מטלטלת שוק המט"ח: הדולר היציג טיפס ל-3.935 ש'

האירו היציג זינק בכ-1% ל-4.923 שקלים ■ רוסיה הקפיצה ריבית מ-10.5% ל-17% בניסיון למנוע קריסת הרובל ■ מודי'ס הזהירה מפגיעה בדירוג האשראי של ישראל כתוצאה מהקדמת הבחירות ■ מדד המחירים לצרכן לנובמבר ירד ב-0.2%

דולר / צילום: thinkstock
דולר / צילום: thinkstock

יום אחרי האזהרה של מודי'ס וירידת מדד המחירים, כמו גם המשבר ברוסיה היום שמטלטל את השווקים, השקל נחלש בחדות מול הדולר והאירו בשוק המט"ח המקומי. הדולר היציג התחזק בכ-0.4% ונקבע על רמה של 3.935 שקלים. האירו זינק בכ-1% ל-4.923 שקלים.

אתמול, נזכיר, הדולר היציג עלה בכ-0.4% ל-3.919 שקלים והאירו טיפס בכ-0.3% לשער יציג של 4.87 שקלים. בעולם הדולר נחלש מול המטבעות המרכזיים: ב-0.6% מול האירו וב-0.3% מול הליש"ט ל-1.2514 ו-1.569 דולר בהתאמה, ומול הין היפני הדולר נחלש כ-1.2% ל-117.33 ין. מול הרובל הדולר נסחר בתנודתיות חריפה: מוקדם יותר הרובל זינק ב-11% מול הדולר, וכעת הוא נחלש ב-14% ל-72 רובל לדולר.

המשבר הכלכלי ברוסיה הולך ומחריף ובניסיון לבלום את קריסת הרובל, הבנק המרכזי הרוסי הקפיץ היום (ג') את שיעור הריבית מ-10.5% ל-17% - העלאת הריבית החדה ביותר מאז משבר הרובל ב-1998. הדולר התחזק בכ-100% מרמה של 32.7 רובלים לדולר מתחילת השנה.

כלכלני מריל לינץ' פירסמו סקירה עדכנית על כלכלות העולם ובתוכן ישראל, והם מציינים כי חשוב שבנק ישראל ישמור על העדפתו לשקל חלש, כדי להגיב לחששות הדפלציה. לדברי הכלכלנים, ההרחבה הכמותית הצפויה בגוש האירו "קונה זמן" עבור בנק ישראל אבל מציינים כי הוא יעלה ריבית בתחילת 2015.

מודי'ס הזהירה אתמול מפגיעה בדירוג האשראי של ישראל כתוצאה מהקדמת הבחירות, שתערער לדברי הכלכלנים את האמון הכלכלי בישראל, תדחה את יישומן של רפורמות כלכליות שנועדו להאיץ את הצמיחה ותקשה על תכנון פיסקלי לשנתיים הבאות. הכלכלנים כותבים מפורשות שהטלטלה הפוליטית "תפגע בהשקעות במשק ובפעילות הכלכלית". כזכור, לאחרונה הורידו כלכלני פיץ' את תחזית הדירוג של ישראל מ"חיובי" ל"יציב", עוד לפני הקדמת הבחירות.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה אתמול כי מדד המחירים לצרכן ירד בנובמבר ב-0.2% והעלה את חששות הדפלציה, וזאת למרות היחלשות השקל מול הדולר והורדת הריבית לשפל חסר תקדים. מתחילת השנה ירד המדד ב-0.2% כאשר ללא סעיף הדיור מדובר בירידה חריפה יחסית של 1.3%.

מחירי הנפט ממשיכים לרדת עד לרמה של כ-55 דולר לחבית ומשפיעים על שוק המט"ח העולמי. היום תחל פגישת חברי ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב ומחרתפורסם החלטת הריבית וההודעה המוניטרית שלהם, שתהיה מעניינת במיוחד על רקע התרסקות מחירי הנפט בכ-46% בכמה חודשים והתגברות ההערכות כי הפד עשוי לדחות את מועד העלאת הריבית בשל כך.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל סבורים, כי "מוקדם לומר שהתיקון היורד בדולר הסתיים ובהחלט ייתכן שנראה את המשך הירידה כלפי מטה בשבועות הקרובים. הצניחה הדרמטית של מחיר הנפט, שאיש לא חזה אותה מראש, מתחילה לאיים על היציבות בשווקים הפיננסיים ועלולה לגרור מטה גם את המניות".

לדבריהם, "לפי שעה, הדולר בעולם יוצא ניזוק משנאת הסיכון שמתחילה להתפשט בשוק. המטבע הופך לפתע לנכס 'מסוכן' והמשקיעים מעדיפים למצוא מפלט בנכסים סולידיים יותר כמו אג"ח ממשלתי. גם הנטייה של המשקיעים לממש רווחים ולהקטין חשיפה לקראת סוף השנה משפיעה על המגמה של הדולר בעולם, ולמול השקל. אם נראה את הדולר-שקל מטפס מעל 3.95 ש', הדבר עשוי לעודד ספקולנטים נוספים להצטרף לעלייה, אם כי קשה להאמין שהצמד יוכל לאתגר את רמת המפתח של 4 ש' לפני תום השנה. מנגד, ירידה חזרה מתחת ל-3.9 ש' רק תאיץ שוב את הירידה ותאותת על המשך התיקון".