הפסקת מסחר בביוליין: חתמה שת"פ אסטרטגי עם נוברטיס

‎‎ענקית התרופות תשקיע בביוליין 10 מיליון דולר, ותחפש איתה פרויקטים בישראל‏

‎‎חברת פיתוח התרופות ביוליין חתמה היום (ג') על עסקת שיתוף פעולה אסטרטגי עם תאגיד התרופות נוברטיס. על פי ההסכם תשקיע נוברטיס 10 מיליון דולר בביוליין לפי מחיר של 2 דולר למניה, בפרמיה של 22% על מחיר השוק אתמול, ושתי החברות יחפשו יחד פרויקטים בישראל לפיתוח משותף.‏

על פי התוכנית, שלושה פרויקטים ייבחרו ויפותחו על-ידי ביוליין, ובהמשך תוכל נוברטיס לבחור לעבור לפיתוח משותף יחד עם ביוליין. תמורת זה יהיה עליה לשלם 5 מיליון דולר דמי אופציה, ועוד מחצית מעלות הפיתוח של הפרויקט, שתינתן כהשקעה בביוליין, גם כן בפרמיה על מחיר השוק.

‏‏‏סמנכ"ל הפיתוח העסקי של ביוליין, דיוויד מאלק, מסביר כי בסוף תהליך הפיתוח המשותף תוכל נוברטיס לרכוש את הזכויות לפרויקטים הללו, בתנאים שטרם נקבעו מראש. החיפוש לא מוגבל לתחומים מסוימים בתוך עולם התרופות.

‏כנרת סוויצקי, מנכ"לית ביוליין, מסבירה כי: "כבר תקופה די ארוכה שאנחנו בוחנים הכנסת שותף אסטרטגי לביוליין. דיברנו לעומק עם כמה חברות מובילות, ולבסוף נבחרה נוברטיס. הכנסת שותף בסדר גודל כזה יוצרת ולידציה למודל העסקי שלנו: לעובדה שישראל היא מקור מוביל לחדשנות רפואית, לכך שאנחנו יודעים לבחור את הפרויקטים הנכונים ולכך שאנחנו יודעים לפתח אותם".

‏היא מדגישה כי נוברטיס לא תיחשף למידע מיוחד לגבי פרויקטים אחרים בצנרת של ביוליין, ולכן לדעת ביוליין לא תהיה מניעה למסחר את הפרויקטים האחרים לחברות נוספות - או לנוברטיס אם היא תרצה בכך - אך לא במסגרת ההסכם הנוכחי.

‏‏נוברטיס בוחנת כבר כמה שנים השקעה אסטרטגית בישראל, למשל בצורת השקעה בחממה טכנולוגית. אחת התרופות המובילות שלה, אקסלון לאלצהיימר, מקורה באוניברסיטה העברית. לאחרונה השקיעה נוברטיס בחברת גמידה סל.

‏‏ההסכם ייחודי במבנהו. תאגידים בינלאומיים אחרים כבר השקיעו בקרנות הון סיכון ישראליות, או בחברות סטארט אפ בעלות מוצר יחיד, או בשיתופי פעולה עם חברות המסחור של האוניברסיטאות, אולם זו הפעם הראשונה שחברה בינלאומית משקיעה בחברת פרויקטים כמו ביוליין. (ההסכם הדומה ביותר לכך הוא ההשקעה של טבע בכלל תעשיות ביוטכנולוגיה).

‏ביוליין היא חברת פיתוח תרופות משלב האקדמיה עד שלב הניסויים הקליניים. המוצרים המובילים שלה היום (שאין להם, כאמור, קשר להסכם הנוכחי כאמור), הם: מוצר לטיפול בהתקפי לב שמפותח כעת על-ידי חברת ‏Bellerophon‏, והניסוי העיקרי בו אמור להסתיים עד מחצית 2015, מוצר לסרטן הדם הנמצא בשלב ‏II‏ של הניסויים, ותרופה לטיפול בצליאק, בשלב ‏‏‎1/2‎‏ של הניסויים הקליניים. ‏‎‎‏