הסינים נפתחים לעולם: איך ניתן להשקיע במדינת הענק?

הממשל הסיני נוקט באחרונה צעדים דרמטיים, שמטרתם להבריא את המשק המקומי ולגרום להגדלת הביקושים של משקיעים זרים למניות ולאג"ח של חברות מקרב הכלכלה הגדולה בעולם

טקס השקת שת"פ בין בורסות הונג קונג לשנחאי / צילום: רויטרס
טקס השקת שת"פ בין בורסות הונג קונג לשנחאי / צילום: רויטרס

תחילת החודש כיכבה בכותרות הכלכליות בעולם הידיעה, כי סין עקפה את ארה"ב והפכה לכלכלה הגדולה בתבל. למעשה, העדכון על נתון זה פורסם על ידי קרן המטבע העולמית כבר באמצע אוקטובר, אולם בחינה מדוקדקת יותר מעלה, כי במונחי תוצר לנפש ידה של כלכלת ארה"ב עדיין על העליונה עם נתון הגבוה פי 4 מזה שבסין. במציאות של ימינו, התוצר לנפש בסין נמצא כיום במקום שבו היה בארה"ב בשנת 1940.

בכל זאת, אין ספק כי מדובר בציון דרך היסטורי נוסף עבור סין, שהיא כיום היצואנית הגדולה ביותר בעולם ודרכה לפסגת התמ"ג העולמי הייתה ידועה מראש. בנקודה זו חשוב להדגיש, כי המשק הסיני ממשיך לצמוח בקצב גבוה ביחס למערב וצפוי להגדיל את הפער מיתר הכלכלות; אולם במונחים של הכלכלה המקומית מדובר בהאטה שנמשכת זה תקופה ממושכת.

הממשל הסיני צפוי לחתוך את יעד הצמיחה לשנת 2015 ב-0.5%, ל-7% - שיעור נמוך לכלכלת סין. נתוני המקרו מהחודשים האחרונים ממשיכים להיות חלשים ומשקפים את התהליך שמוביל הנשיא, שי ג'ינפינג, לצורך שינוי תמהיל הצמיחה הסיני. הייצור התעשייתי סגר בנובמבר 33 חודשים רצופים של התכווצות בפעילות, ונמצא כיום מתחת ליעד שהוגדר על ידי הממשל בתחילת השנה (9%). כמו כן, מרבית ההאטה במהלך השנה האחרונה נרשמה בשוק הנדל"ן, על רקע מגבלות חריפות שהטיל הממשל בתחום המשכנתאות.

לנהל כלכלה בסינית

נכון להיום, התחזיות קדימה מצביעות על המשך ההאטה בכלכלת סין גם בשנים הקרובות, וזאת לאור השינוי המבני הגדול שהממשל מבקש לבצע במשק המקומי: מכלכלה המבוססת על השקעות ציבוריות וייצור תעשייתי מוכוון יצוא לכלכלה מוטת שירותים. מכאן שהמבחן של הממשל המקומי הוא לעמוד ביעדים שהוא מגדיר לעצמו, באופן שירכוש את אמונם של המשקיעים הזרים בשוק ההון הסיני.

דוגמה עדכנית למחויבות למטרה זו ראינו בתגובת הממשל לפני חודש וחצי לירידה החדה בהיקף האשראי החדש במשק באוקטובר (662 מיליון יואן בלבד) ביחס לספטמבר (1.1 מיליארד יואן). הבנק המרכזי בסין (PBOC) ביצע שתי הזרמות הון לבנקים הגדולים במדינה בסכום כולל של 80 מיליארד דולר, ובסוף נובמבר הודיע במפתיע על הפחתת הריבית במשק. בנוסף, תקרת הריבית על הפיקדונות בבנקים הועלתה על מנת לשפר את התחרות של המערכת הפיננסית הרשמית בסין אל מול בנקאות הצללים. המהלכים שננקטו באחרונה אמורים לתמוך במשק הסיני, על ידי שיפור תזרימי המזומנים של משקי הבית והפירמות שלקחו הלוואות בעבר.

מעבר לצעדים המוניטריים, ממשיך הממשל המקומי ביישום תוכניותיו לפיתוח הכלכלה כלפי חוץ. בתחילת נובמבר חתמו מנהיגי ארה"ב וסין על הסכם הבנות, בדבר הורדת מכסי המגן על מוצרי טכנולוגיה סיניים, ביניהם קונסולות, תוכנות וציוד רפואי.

צעד משמעותי נוסף יצא לפועל ב-17 בנובמבר - יצירת ממשק ישיר בין בורסת שנחאי לבורסה בהונג קונג. מהלך זה פתח למעשה את המסחר במניות סיניות למשקיעים זרים, ובו בזמן הנגיש את המניות הנסחרות בהונג קונג למשקיעים מקומיים בסין.

עד לאחרונה מרבית המניות של החברות הסיניות, שנרשמו למסחר בבורסות של שנחאי ושנזן, היו חסומות בפני השקעה של זרים. מניות אלו סווגו כ-A shares ונסחרו במטבע המקומי (יואן). משקיעים מהעולם שחפצו בכל זאת להשקיע בחברות סיניות, נאלצו להסתפק בהיצע מצומצם של מניות מסוג B shares, שנסחרות בדולר.

על כן, עיקר ההשקעה במניות סיניות בקרב משקיעים גלובליים נעשתה בבורסה בהונג קונג, באמצעות רכישת מניות מסוג H shares. הפיקוח על ההון בהונג קונג נחשב לליברלי בהרבה מזה שבשאר השווקים בסין, וכמו כן כלל החברות הרשומות בה למסחר מדווחות את תוצאותיהן גם באנגלית, באופן שמגדיל את השקיפות בעיני המשקיעים הזרים.

Made in China

כיום, הודות להסכם שיתוף הפעולה בין הבורסות של שנחאי והונג קונג, למשקיעים בעולם מתאפשרת גישה למניות המהוות 90% משווי השוק של הבורסה בשנחאי ועד ל-80% מהיקף המסחר היומי. פתיחת המסחר במניות סיניות כלפי חוץ היא מהלך מבורך של הממשל, אשר צפוי להזרים ביקושים רבים לשוק המקומי.

בנקודה זו נזכיר, כי באחרונה בוצע שינוי מהותי נוסף שמיטיב עם החברות הנסחרות בסין. בספטמבר האחרון הכפילה עורכת המדדים הבינלאומית FTSE את כמות המניות במדד הדגל שלה לשוק הסיני (FTSE China 25). החלטה זו נבעה מהגידול המשמעותי בהיצע המניות הסיניות שעומדות בקריטריונים המחמירים של חברת המדדים.

בהיבט של אטרקטיביות השוק כיום, נציין כי מכפיל הרווח במדד המניות הראשי של הבורסה בשנחאי (CSI 300) עומד כיום על 13.8 - נמוך בהשוואה לממוצע ההיסטורי (16.1), כאשר השוק מציג מתחילת השנה זינוק מרשים של 37%.

השקעה במדד זה, אשר כאמור מורכב ממניות A Shares, אפשרית דרך קרן הסל db X-trackers Harvest CSI 300 (סימול: ASHR). פתרון נוסף לשוק הסיני, שממוקד בתחום הצריכה במדינה, הוא Global X China Consumer (סימול: CHIQ).

מעבר לפתרונות המנייתיים בסין, מאז יולי 2010 צומח בהונג קונג שוק חדש של איגרות חוב נקובות ביואן, המכונות "דים סאם". קרן הסל הוותיקה ביותר שמתמחה באג"ח הסיניות, היא PowerShares Chinese Yuan Dim Sum (סימול: DSUM), אשר מנהלת כיום למעלה מ-150 מיליון דולר ומגלמת תשואה שנתית לפדיון נטו של 3.7%. באחרונה גדל באופן משמעותי היצע איגרות החוב מסוג זה, ולאור זאת לא מפתיע כי מנהלי קרנות בעולם משיקים מוצרים נוספים המתמחים בשוק זה.

בתחילת החודש הונפקה קרן הסל China commercial paper (סימול: KCNY), אשר מתמקדת בניירות ערך מסחריים בדירוג השקעה של גופים ממשלתיים וקונצרניים בסין. נציין, כי מוצר זה זוכה לביקוש נאה בקרב משקיעים זרים, וגייס בשבוע הראשון לפעילותו למעלה מ-25 מיליון דולר.

לסיכום, הכלכלה הסינית ושוקי ההון במדינה חווים תמורות מהותיות, שמשנות את חוקי המשחק עבור משקיעים זרים. הצעדים שנוקט הממשל להבראת המשק המקומי ולהמשך פתיחתו למסחר, מביאים הזדמנויות חדשות למשקיעים, שמעוניינים להיחשף לשוקי הכלכלה "הגדולה" בעולם.

*** הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי וחינוך פיננסי בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

אפשרויות החשיפה למשקיעים זרים בשוק הסיני
 אפשרויות החשיפה למשקיעים זרים בשוק הסיני