ברונפמן ופישר מוכרים פעילות פאלאס בישראל לדודי עזרא

התמורה על הפעילות והציוד הנלווה לה נקבעה על כ-80 מיליון שקל, בתוספת עלות המלאי שתיקבע במועד השלמת העסקה, שכפופה לכמה תנאים

מתיו ברונפמן / צלם: איל יצהר
מתיו ברונפמן / צלם: איל יצהר

חברת פאלאס תעשיות הודיעה הבוקר על מכירת פעילותה בארץ (המהווה את עיקר פעילותה) לקבוצת המזון נטו אחזקות שבשליטת דודי עזרא. התמורה בגין מכירת הפעילות והציוד הנלווה לה נקבעה על כ-80 מיליון שקל, בתוספת עלות המלאי שתיקבע במועד השלמת העסקה.

זו כפופה לכמה תנאים, בהם קבלת אישור הממונה על ההגבלים העסקיים, אישורים מבנקים ומגורמים מממנים נוספים ועוד.

פאלאס, הנמצאת בשליטת חברת ישראלום של מתיו ברונפמן ושלום פישר, מעריכה כי העסקה תסב לה הפסד של כ-35 מיליון שקל, לפני השפעות מס. המכירה, כאמור, כוללת את כל פעילותה של פאלאס בישראל, שבמסגרתה היא מייצרת, מייבאת ומשווקת נרות, מגבונים, מוצרי אלומיניום ונייר, וכלים חד-פעמיים מפלסטיק.

עיקר לקוחותיה של פאלאס הם רשתות שיווק, חנויות גדולות וסיטונאים.

הפעילות בישראל אחראית על כ-80% ממחזור המכירות של פאלאס. עיקר הייצור של החברה מתבצעת ממפעל החברה בבאר שבע, ובדוחות 2013 ציינה פאלאס כי יש לה כ-380 לקוחות בשוק המקומי. נוסף על כך היא מוכרת בארה"ב נרות באמצעות חברת CGI ללקוחות קמעונאים וסיטונאים.

הרוכשת, נטו, עוסקת בייצור, ביבוא ובשיווק מוצרי מזון, ורכישה זו תוכל לסייע לה להרחיב את מגוון המוצרים שהיא מציעה. את שלושת הרבעונים הראשונים של 2014 סיכמה החברה עם צמיחה של 5% בהכנסות, שהגיעו ל-1.8 מיליארד שקל, ורווחיה לתקופה זו עלו ב-1.5% ל-66 מיליון שקל. נטו נסחרת בבורסה בשווי של כ-700 מיליון שקל.

פאלאס תעשיות נסחרת בבורסה לפי שווי נוכחי של כ-40 מיליון שקל בלבד, אחרי עלייה של 25% בערכה מתחילת השנה.

מרכז לוגיסטי בנמל אשדוד

במקביל להודעת המכירה, עדכנה פאלאס על אפשרות להיכנס לשותפות בתחום הלוגיסטיקה, והיא מנהלת מו"מ לשכור יחד עם שותף כ-36 אלף מ"ר בנמל אשדוד לתקופה ארוכה (כ-25 שנה) כדי להקים מרכז לוגיסטי שממנו יספקו השותפות שירותי לוגיסטיקה והפצה לגופים שונים.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה נחלשו מכירותיה של פאלאס בשיעור מתון של כ-1% ל-294 מיליון שקל.

שיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית של החברה נשחקו, והיא סיכמה תקופה זו בהפסד של 1.5 מיליון שקל, לעומת רווח דומה בתקופה המקבילה אשתקד.

בסוף הרבעון השלישי היו בקופתה של פאלאס מזומנים בהיקף של כ-8 מיליון שקל, מול סך התחייבויות של 300 מיליון שקל - עיקרן (222 מיליון שקל) התחייבויות שוטפות.

פאלאס היא ההחזקה השנייה בחשיבותה של ישראלום, המחזיקה גם ב-19% ממניות שופרסל.

ההשקעה במניות שופרסל, בהיקף של קרוב ל-1 מיליארד שקל, ששווה היום פחות מ-360 מיליון שקל, גררה אותה להפסדים כבדים ולהידרדרות מצבה הפיננסי, כך שהמשך עמידתה בהתחייבויותיה תלוי היום בהזרמת הון שמבצעים צמד בעלי השליטה בה, בסכום המצטבר עד כה לכ-400 מיליון שקל.

הפסדיה של ישראלום הגיעו ל-101 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2014, ומתקרבים לחצי מיליארד שקל מאז 2011.

בסיכום הרבעון השלישי של השנה הציגה החברה התחייבויות של 1.15 מיליארד שקל, מתוכן כ-300 מיליון שקל התחייבויות שוטפות, מול קופת מזומנים של 17 מיליון שקל. התחייבויות האג"ח של ישראלום מצטברות לכ-110 מיליון שקל.