מני ויצמן: "המטרה היא להחזיק את הפועל ת"א מאוזנת, עד שיימצא רוכש"

האיש שמחזיק את מועדון הכדורגל מעל המים, מודה בהתבטאות נדירה: "אני לא מאחורי הקלעים, אלא עובד בגלוי לגיוס כספים לקבוצה"

חיים רמון, מני וייצמן ועידו חג'ג' / צילומים: תמר מצפי ויוסי כהן
חיים רמון, מני וייצמן ועידו חג'ג' / צילומים: תמר מצפי ויוסי כהן

"הפועל ת"א לא תגיע לפירוק השנה. המצב לא טוב, כי אין השקעה ואין אירופה, אבל בין זה לבין התמוטטות כמו במכבי נתניה, המצב רחוק". המשפט הזה חזר השבוע במהלך עבודת האיסוף לכתבה הזו. הנושא היה: מה באמת המצב הכלכלי של הפועל ת"א? הרבה חומר גלוי, מתועד, חסוי ושמועתי, אבל המסקנה היא כמעט זהה: מצב החולה אפילו לא קריטי, אבל גם לא יציב. בסוף הכתבה הלכנו לעופר אורליצקי, יו"ר הרשות לבקרת התקציבים, מי שרואה את הערבויות ואת המאזנים וגם מאשר לקבוצה לפעול. "כל זמן שהאנשים האלה עומדים מאחוריה, המצב שלה לא נורא", הוא אמר. מרגיע, אבל מחייב הסבר.

***

לפני שלוש שנים וחצי הדהים אלי טביב כשמימש את הסכם ה"במבי" עם מוני הראל. הקבוצה עברה אליו, הוא שילם 6 מיליון שקל, אבל אחרי שנה מהגיהינום, כזו שעברה הפועל ת"א איתו והוא בהפועל ת"א, נפרדו הצדדים. למערכה נכנס מני ויצמן, פוליטרוק לשעבר מנס ציונה שבכלל החל כאיש כדוריד, אבל גם אדום בנשמה. בסוף המילניום הקודם הוא עשה אקזיט מעולם הפוליטיקה (בין היתר אפילו ניסה להתמודד על ראשות עיריית נס ציונה ב-1993), נסע להולנד והתחיל לעשות מיליונים. היום יש לו, בין היתר, כמות מכובדת מאוד של מלונות בוטיק בגרמניה.

בסביבתו של ויצמן מציינים את הלחצים שהופעלו עליו כדי שיבוא לסייע כדי להוציא את טביב מהמועדון. אפילו יו"ר ההתאחדות דאז, אבי לוזון, ניסה להכניס את ויצמן לקלחת כשהסביר לו את המשמעות של סיוע. 'אם תבוא להפועל, תעשה שלושה דברים נעלים: תציל את אלי טביב, את הפועל ת"א ואת בית"ר ירושלים', אמר לוזון.

ויצמן השקיע מיליונים רבים של שקלים במועדון. כולם יודעים את זה, מדברים על זה, מקבלים את זה. בסביבתו מתעקשים שאין לו שום קשר לניהול השוטף, והוא עושה בסך הכל את מה שעשה מאז 1988 - מגייס תרומות להפועל. מצד שני, בצמתים של קבלת החלטות הוא לעתים פעיל - כך מציינים בסביבתו של ויצמן כי התחנן להשאיר את עומר דמארי בקבוצה, אבל רמון היה זה שהכריע: צריך את הכסף, ודמארי נמכר. למה הוא לא בפרונט? כי המשפחה לוחצת שיישאר מחוץ לכותרות וגם הערבוב הזה עם הפועל יכול לפגוע לו בעסקים. בשורה התחתונה: בלי מני ויצמן המצב של הפועל ת"א היה גרוע יותר.

בהתבטאות נדירה לכתבה ב"גלובס", הסכים ויצמן לומר כי "מצבה הכלכלי של הפועל ת"א, הוא כזה שכל זמן שלא יהיו בעלים שיזרימו כסף - הפועל תהיה קבוצה בינונית. המטרה של חיים רמון וכל האנשים המנהלים היא להחזיק את הקבוצה מאוזנת מקצועית וכלכלית, עד שיימצא רוכש. אני לא נמצא מאחורי הקלעים, אלא עובד בגלוי לגיוס כספים להפועל ת"א".

***

מבחינת אחזקות בפועל, חצי ממניות הפועל ת"א נמצאות בנאמנות אצל עו"ד יואב שניצר. אלה המניות של חברת "הראל אחזקות". למה בנאמנות? מאותה סיבה שעו"ד תגר עמיאל, הבורר בשתי תביעות הבוררות שמתקיימות בין הצדדים, טרם כתב פסקי דין. מדובר בתביעת בוררות ראשונה שהגיש חיים רמון כנגד אלי טביב על כך שלמרות שחלפה הרבה יותר שנה מאז הסכם המכירה ביניהם (6 מיליון בפעימה ראשונה, 6 מיליון בפעימה שנייה לאחר שטביב יחסל את כל התביעות של זמנו, ופעימה שלישית מחולקת לחמש שנים שבה תכניס הפועל לטביב עוד מיליון שקל מדי שנה), תביעות ממשיכות לזרום ומהקרן הכספית בה קיימים כספים שמגיעים להפועל עד קיץ 2012 בה טביב עדיין ניהל את העניינים - דולדלו כספים. עו"ד עמית פינס, שמייצג את הפועל ת"א, אפילו אמר לכתבה הזו: "טביב לקח כספים לעצמו מתוך אותו חשבון (קרן - ר"ע) בלי להכחיש את זה. היו 1.4 מיליון שקל בהתאחדות שהיו אמורים לחזור לחשבון הישן כדי לשלם חשבונות ישנים. הוא לקח את זה לחשבון שלו ולא הכחיש את זה. זה התברר בחקירה נגדית שקיימתי בבוררות".

התביעה של טביב הוגשה לאחר ששני המיליונים שהיו אמורים לעבור אליו כחלק מהעסקה בקיץ 2013 וקיץ 2014 לא הגיעו אליו, כמו גם ששת המיליונים הקודמים.

בהפועל מודים בחצי פה כי יש להם יד בעיכוב הבוררות. אחרי הכל, אין כסף נזיל לשלם לטביב והם רוצים שטביב יקבל כמה שפחות, בעיקר כי התביעות שעמדו על למעלה מ-30 מיליון שקל עוד לא צנחו מתחת לרף 10 מיליון השקל. על כך אומר עו"ד פינס, שמייצג את הפועל, כי "לא משכנו את הבוררות. לא התנדבנו לזרז, אבל גם לא עיכבנו. העיכוב הוא ברובו של טביב".

בשורה התחתונה, עד כמה שזה יישמע הזוי, שלב שמיעות הראיות הסתיים במארס, רמון הגיש את סיכומיו בסוף מאי, וטביב רק בספטמבר, הרבה בגלל שבא-כוחו, עו"ד נועם פורר, גויס בצו 8 למבצע 'צוק איתן' - ולכן גם התעכבו סיכומי התשובה של רמון.

***

את 6 המיליונים הראשונים שילמה הפועל בכסף חי ולמעשה מכרה 50% מהמניות למספר גורמים, לפי שווי מועדון של 12 מיליון שקל. 10% רכש מאיר תושב, 7% בכור צבאן, 5% עידו חג'ג', כאשר 4% הגיעו לסימון כץ ו-4% ליהלומן איציק ניסנוב. את 20% הנוספים רכשה עמותת האוהדים. בעמותת האוהדים הודו כי קיבלו מוויצמן 400 אלף שקל מתוך ה-2.4 מיליון שקל שהתחייבו לאסוף, כי לא הצליחו להשלים את המשימה והוא השלים. לטענתם כבר החזירו את הכסף למועדון. בבקרת התקציבים לא מכחישים גם שוויצמן סגר להם פינה באישור התקציב בקיץ האחרון של כ-2 מיליון שקל. תוך שעות.

ויצמן תורם, מגייס כספים, ובין היתר פועל לחפש רוכש. הרעיון שלו היה לקחת את הקבוצה מטביב ולתת אותה בנאמנות לקבוצת ניהול, עליה יפקח חיים רמון (עם ויצמן כגב כלכלי), עד שיגיע רוכש. דיברו על מקסימום שנה, אבל נגררו כבר לשנתיים וחצי. הניסיון לסגור עם האמריקנים גלבוט וקהאן כשל, למרות שחוץ מלהתחייב על הופעה עם ציציות, הפועל הסכימה לכל דרישה שומרת מסורת. ושנתיים וחצי עם אנשים חסרי נסיון או ידע בניהול קבוצת כדורגל, גובה את שלו. בעניין האחרון, אגב, בסביבתו של ויצמן טוענים כי סאני קאהן עוד לא הרים ידיים סופית, ובנוסף יש עוד מיליארד אמריקאי שמתעניין מאחורי הקלעים. ימים יגידו.

בקיץ הביאו את ברקוביץ' כמנג'ר. ברקוביץ' קיצץ במשכורות אבל לא השביח את המוצר, לא מינף שיווקית את הקבוצה ולא מצליח לייצר כסף משחקנים שעוזבים את המועדון. כמות המנויים שעמדה על 8,600 בשנה שעברה פחתה משמעותית מאוד השנה, ובמקביל גם התקציב: מ-46 מיליון לפחות מ-30 מיליון. ועדיין, שכר השחקנים הוא למעלה מ-13 מיליון שקל ברוטו, בהם כ-2.5 מיליון לגילי ורמוט, קרוב ל-20%.הגירעון (כולל התחייבויות עתידיות) בהפועל מוערך בכ-26 מיליון שקל והוא גדל בכל עונה במיליונים נוספים, בגלל הוצאות מטורפות, חלקן לא ברורות לחלק מהאנשים שנחשפו לדוחות הכספיים - כמו הוצאות אבטחה לא סבירות. גם היום לא ברור כמה מ-60 מיליון השקלים הכנסות מליגת האלופות ו-35 מיליון השקלים הכנסות ממכירת כוכבי עונת הדאבל התאדו, אבל יודעים לומר שחקירה פרטית - מה שבהפועל שקלו לעשות כדי לפתור את החידה - הייתה עולה הון עתק.

***

הפועל פועלת היום בשני קטבים. מצד אחד, יש כמה משכורות מנופחות, ומצד שני הורה מנכ"ל המועדון בשבת האחרונה בנתניה לפתוח רק את היציע המזרחי לאוהדים, כדי לחסוך 25 אלף שקל בהוצאות האבטחה. עלות השכר של ברקוביץ' היא כ-100 אלף דולר נטו בשנה. כלל הוצאות הצוות המקצועי מגיעות ל-1.2 מיליון שקל. המאמן, מאמן הכושר ומאמן השוערים מרוויחים יחד 500 אלף שקל. בסביבתו של ויצמן טוענים כי בחודש האחרון גויס סכום של כ-3.5 מיליון שקל, כסף שלא אמור ללכת לכיסוי הגרעון אלא דווקא להבאת שחקנים. בין היתר דובר על צירוף שוער (החלפת דני עמוס באריאל הרוש), עוז ראלי וחלוץ קולומביאני.

פירוק לא בא בחשבון. ויצמן עושה הכל כדי לא להגיע למצב הזה. "בינתיים הניהול חובבני, גם אם הוא בא מכל הלב", טוענים גורמים שנמצאים קרוב לקלחת. בסוף מארס השנה פנה וייצמן למשרד הפרסום אדלר-חומסקי כדי לגבש צוות אסטרטגי שיעיף את המותג לחו"ל, שיעזור לו למצוא רוכש ברמה של גולדהאר. קם צוות, הופק סרט תדמית מרגש, אבל רוכש עדיין אין.

בבקרה התקציבית טוענים כי עד שיוגשו הדוחות החצי-שנתיים אין להם כלים לבדוק מה קורה בהפועל ת"א. את התקציב הם אישרו. יו"ר הרשות עופר אורליצקי: "אני לא רואה מה מתגלגל בחודשים האלה. מה שראיתי בתחילת העונה היה בסדר. אני לא יודע כמה הוציאו וכמה תרמו וכמה הכניסו".

אישרתם תקציב גירעוני, על סמך מה?

"השארנו גירעון מנוהל, שמאושר על ידי בנקים. יש הלוואה בדיסקונט שמוחזרת, מיליון כל שנה. אם אני מקבל צ'ק ערבות ממני וייצמן, מעידו חג'ג, ממאיר תושב, מה הבעיה? זה לא שחיים רמון אומר שהוא נותן הכל. בינתיים הבנתי שהוכנסו עוד כספים, האמריקאים הכניסו מיליון שקל וגם חלק מהבעלים".

אז המצב של הפועל ת"א בסדר מבחינתך?

"כל זמן שהאנשים האלה עומדים מאחרי הפועל, המצב שלה לא נורא. מתחלקים במעמסה 5-6 אנשים, לא אחד".

***

תגובת הפועל ת"א: "הכתבה רצופה באינפורמציה שגויה ואי דיוקים שיוצרים תמונה מעוותת של המציאות. ראשית, להפועל ת"א אין שום יד בעיכוב הבוררות כשהמועדון וחיים רמון הגישו תביעה לטביב להפקדת מיליוני שקלים והחזרת מיליונים רבים אחרים לקופת המועדון ולחובות שיצר.

חיים רמון המחזיק בזכויות הניהול הבלעדיות קיבל מטביב מועדון מפורק, עם התחייבויות לשכר שחקנים ותביעות במיליוני שקלים. מחלקת הנוער הייתה מפורקת ושוקמה, כולל השקעה במתחם האימונים של הנוער שהוא אחד הטובים והמפוארים בארץ.

המועדון צמצם דרסטית את הוצאות האבטחה, והיה מצמצמן עוד יותר לולא העובדה שהמילה האחרונה בנושא הינה של המשטרה ורשויות החוק. עלות הצוות הניהולי הרזה מאוד, נמוכה בהרבה ביחס לכל קבוצות הליגה. והמועדון מתנהל על פי יכולותיו, המשכורות משולמות בזמן ואין שקל שיוצא ללא פיקוח.

אף אחד מהאנשים המגייסים כספים אינו מעורב בניהול למעט עידו חג'ג' שסייע רבות בתחילת העונה לבניית התקציב המצומצם. חג'ג' גם סייע רבות וממשיך לסייע בגיוס ספונסרים למועדון, כולל ספונסרית במאות אלפי שקלים למחלקת הנוער שגייס איל ברקוביץ'.

חיים רמון שנעזר בכל מי שרק אפשר, נפגש עם כל מי שהביע עניין ברכישת המועדון ולא סירב לפגישה עם איש מעולם. רק לאחרונה הגיע רמון לסיכום לפני חתימה עם רוכשים שהיו מבטיחים את עתיד המועדון, אלא שההתפרעויות של החבורה האלימה שאינה ראויה להימנות בין אוהדי הקבוצה ששיאה היה בדרבי האחרון, גרמו לאותם אנשים לסגת מההסכם. אותה חבורה גם הבריחה את עידו חג'ג' בתחילת העונה כששמה את טובתה האישית מעל הקבוצה ופועלת על מנת להזיק למועדון כלכלית ותדמיתית בכל הזדמנות.

בנוגע למני ויצמן, מדובר באוהד מושבע של הקבוצה שמגייס עבורה כספים באופן גלוי עוד משנת 88'. האיש חי בחו"ל ואינו מעורב כלל בניהול הקבוצה. ויצמן אחראי לגיוסם של אנשי העסקים שתורמים להפועל ת"א ומתגייסים לסייע למועדון בכל פעם מחדש, כולל בימים וככל שניתן בידם לשיפור מצבה הכלכלי של הקבוצה, ביחד עם חג'ג', תושב, צבאן וגם עם ראשי עמותת האדומים".