הסדר החוב בקרדן: תשלומי קרן ב-800 מ' ש' יידחו בשנתיים

למחזיקי האג"ח יוקצו 12% ממניות קרדן אן.וי

שוקי אורן / צלם: איל יצהר
שוקי אורן / צלם: איל יצהר

בשיחת ועידה טלפונית ארוכה במיוחד, אישר אמש דירקטוריון חברת ההחזקות קרדן אן.וי. פה אחד את הסדר החוב של החברה עם מחזיקי האג"ח שלה, שבמרכזו דחייה בשנתיים של תשלומי קרן החוב בהיקף כולל של 793 מיליון שקל, תמורת חבילת פיצוי למחזיקים.

שוקי אורן, מנכ"ל קרדן אן.וי, שהוביל את המו"מ מול נציגות מחזיקי האג"ח, הציג בשיחת הוועידה בפירוט את סעיפי ההסדר השונים, וענה לשאלות הרבות שהפנו אליו הדירקטורים. גורמים המקורבים לחברה הדגישו, כי זו לא הייתה הפעם הראשונה שהדירקטוריון נחשף להסדר, וכי הדירקטורים היו מעורבים בתהליך מתחילתו. ועדה מיוחדת שהקים הדירקטוריון לטיפול בהסדר אף נפגשה מדי שבוע לליווי התהליך ולשמיעת עדכונים מהמנכ"ל על התקדמות המגעים עם נציגות בעלי האג"ח.

לקרדן אן.וי, שבשליטת יוסף גרינפלד, אבנר שנור ואיתן רכטר, חוב של כ-1.6 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה (לא כולל תשלומי ריבית צפויים של 230 מיליון שקל בתקופת החוב), המחולק לשתי סדרות: א' הקצרה וב' הארוכה יותר. על פי המועדים המקוריים, לקרדן נותרו שני תשלומים לפירעון אג"ח א' (פברואר 2015 ופברואר 2016), ואג"ח ב' אמורות להיפרע בפברואר של כל אחת מהשנים 2015-2020.

על פי ההסדר יידחה כל אחד מתשלומי הקרן ב-24 חודשים, למעט שני התשלומים האחרונים של סדרה ב' (2019-2020), שיוכפלו עקב דחיית התשלומים הקודמים. דחיית ההחזר תגדיל את משך החיים הממוצע של שתי הסדרות, וכפיצוי על כך תגדל הריבית עליהן ב-1.875%, כך שסדרה א' תישא מעתה ריבית של 6.325% וסדרה ב' 6.775% (שתי הסדרות צמודות למדד המחירים לצרכן). במקביל יזכו מחזיקי האג"ח להקצאה של 12% מהון המניות של החברה.

במקביל, יקבלו מחזיקי האג"ח שעבודים על מניות החברות הבנות והנכדות של קרדן אן.וי, לאחר שאלו יוסרו מההלוואה לבנק דיסקונט שעתידה להיפרע. ביטחונות נוספים לפירעון החוב יהיו ערבות של החברה הנכדה קרדן לנד צ'יינה בסכום של עד 100 מיליון אירו (485 מיליון שקל), וכן התחייבות לעמידה בהתניות פיננסיות.

"העדפנו לדחות כדי לייצר ערך"

בתגובה לאישור ההסדר אמר אורן: "אנחנו מאוד מרוצים מהסיכומים עם הנציגות, שיאפשרו לחברה את הזמן שהיא צריכה להשביח נכסים ולייצר ערך הן לבעלי המניות והן למחזיקי האג"ח. החברה יכלה לעמוד בתשלומי החוב הנוכחיים והוכיחה זאת, אבל העדיפה לדחותם כדי שניתן יהיה לייצר יותר ערך מהנכסים הקיימים".

בחברה הסבירו כי בשל הדחיפות לאשר בהקדם את דחיית התשלום בפברואר הקרוב, סוכם כי בשלב הראשון יתכנסו בעלי האג"ח לאסיפות מוקדמות, שיאשרו רק את דחיית התשלום הקרוב, ובמהלך 90 הימים הקרובים יסיימו עורכי הדין של שני הצדדים את ניסוח השינויים בכתבי הנאמנות של שתי סדרות האג"ח, ולאחר מכן יועלו השינויים לאישור אסיפות מחזיקי האג"ח. אם יאושרו, ייכנס ההסדר לתוקפו.

קרדן אן.וי, הנסחרת כיום בשווי זעום של 112 מיליון שקל, פועלת בחו"ל באמצעות שלוש חברות בנות: קרדן לנד צ'יינה (KLC) שבונה שכונות מגורים ומרכזים מסחריים בסין, קרדן פייננשל סרוויסס (KFS) שמעניקה שירותי בנקאות ואשראי במזרח אירופה, וכן תהל גרופ (TGI) שעוסקת בהקמת פרויקטים של מים ותשתיות בעולם, ובניהול מתקנים לטיהור מי שופכין בסין.

בתום הרבעון השני של 2014 הצמידו רואי החשבון ממשרד ארנסט אנד יאנג אזהרת "עסק חי" לדוחות קרדן, ואזהרה זו נותרה בעינה גם בדוחות הרבעון השלישי. רואי החשבון ציינו כי על החברה לפרוע חובות כבדים בשנה וחצי הקרובות, וכי תוכניותיה למימוש נכסים או לגיוס הלוואות חדשות אינן ודאיות, ותלויות ברצונם של צדדים שלישיים.