"ביבי, עד כמה אתה חושב שהעם מטומטם?"

ח"כ איתן כבל: "הבשורה הגדולה שלך היא לתפוס טרמפ על ההישג של ההסתדרות והמעסיקים, שכבר סיכמו מעל לראשך על העלאת שכר המינימום? באמת שאין גבול לבושה" ■ ח"כ גלאון: "זה נתניהו בתחפושת"

בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן "הארץ"
בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן "הארץ"

לאחר שהממשלה בראשות בנימין נתניהו נתנה היום שני "ממתקים" לציבור בדמות אישור תוכנית מחיר מטרה והבטחה לשווק 20.5 אלף דירות חדשות עד סוף 2015, כמו גם הבטחה להעלאת שכר המינימום גם במגזר הציבורי - חברי הכנסת מסיעות השמאל תוקפים את ראש הממשלה. לטענתם, שני הצעדים הם בבחינת "תעמולת בחירות שקופה, ובגדר מעט מדי ומאוחר מדי".

יו"ר מרצ זהבה גלאון התייחסה להצהרת נתניהו על העלאת שכר המינימום בשירות הציבורי: "רגע לפני הבחירות נתניהו נזכר להיות חברתי ויוצא בהצהרות שנתניהו האמיתי לא הסכים לשמוע עליהן בעשר שנותיו כשר אוצר וראש ממשלה. נראה שלקראת הבחירות נתניהו פתח את מצע מרצ ובדק מה הוא יכול לקחת משם - קודם ביטול המע"מ על מוצרי היסוד, ועכשיו העלאת שכר המינימום במגזר הציבורי. בזמן המועט שנותר לו לכהן כראש ממשלה, אני מזמינה את נתניהו לאמץ עוד כמה הצעות שלנו: איסור על העסקת עובדי קבלן בשירות הציבורי, הורדת המע"מ וביטול הפטורים ממס לחברות הענק".

גלאון הוסיפה: "העלאת שכר המינימום היא צעד מבורך, אבל הוא לא ישכיח מהציבור את המורשת הכלכלית-חברתית האמיתית של נתניהו: ייבוש המגזר הציבורי וריסוק מנגנוני הערבות ההדדית, הפרטה פרועה של שירותי הבריאות, החינוך והרווחה והכנסת משפחות רבות למעגל העוני באמצעות קיצוץ קצבאות והעלאת המע"מ. הצעדיפ האחרונים הם נתניהו בתחפושת החברתית החדשה שלו".

ח"כ איתן כבל (העבודה) הגיב גם הוא למהלכי נתניהו: "בוקר טוב לפעיל החברתי בנימין נתניהו, שנזכר לפתע שזה לא בסדר לשלם לאנשים משכורות רעב והורה להעלות את שכר המינימום ל-5,000 שקל. ביבי, ריגשת! איזו רגישות חברתית, איזו מודעות לסבלן של השכבות החלשות! וכל זה בלי שום קשר לבחירות...

"עד כמה אתה חושב שהעם מטומטם, ביבי? במשך שנים אנו נאנקים תחת העול שלך והבשורה הגדולה שלך היא לתפוס טרמפ על ההישג של ההסתדרות והמעסיקים, שכבר סיכמו מעל לראשך על העלאת שכר המינימום? כנראה שבאמת אין גבול לבושה. בעוד 87 ימים שולחים הביתה את הממשלה הרעה הזו ומקימים במקומה ממשלה חברתית אמיתית - כזו שתעבוד בשביל הציבור, ולא עליו", דברי כבל.

מפלגת העבודה מסרה בתגובה לדברי נתניהו, כי "יש מזימה של העבודה והשמאל להעביר את הבחירות ללא דיון אמיתי בנושא המדיני. יש אנשים שעבורם המחאה החברתית הייתה רק מכה קלה בכנף, הם כבר מזמן טסו הלאה. נתניהו ירק בפרצופה של המחאה, בעודו דורך על מיליון ישראלים שיצאו במהלכה לרחובות. אנחנו לא ניתן לו בשום אופן להעלים את הנושא החברתי. לגבי הנושא המדיני, רוצה דיון? בבקשה. הבאת את היחסים עם ארה"ב לשפל חסר תקדים, החלשת את הכוחות המתונים וחיזקת את החמאס, טובות הידידות שלנו באירופה מפנות לנו עורף. אז כן, נשמח לדיון בנושא המדיני ונבקש גם לדבר על הנושא החברתי שכל כך התאמצת להשתיק".

ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) דווקא בירכה את נתניהו ואת ניסנקורן על הרחבת העלאת שכר המינימום מהמגזר הפרטי גם אל המגזר הציבורי, ואמרה כי "כעת על ראש הממשלה לממש עוד היום את סמכותו כשר אוצר בפועל ולדאוג לכך שהעובדים העניים יקבלו את ההעלאה המובטחת מוקדם ככל האפשר. גם אם מדובר במהלך ציני לצרכי בחירות מצד מי שמעולם לא היה שוחר טובתם של עובדי שכר המינימום, עדיין זהו צעד מבורך".

גם ח"כ דב חנין הגיב ואמר, כי "במסגרת קמפיין הבחירות שלו, אפילו נתניהו מודה עכשיו שחיוני להעלות את שכר המינימום. אנחנו נמשיך להיאבק על העלאה אמיתית שבאמת תוציא את העובדים ממעגל העוני - העלאה למינימום 30 שקל לשעה. לצד העלאה משמעותית שכזו חיוני לעדכן בהתאם את קצבת הסיעוד בכדי שהעלאת השכר לא תיפגע בקשישים ובנכים המעסיקים מטפלים ואין להם מאיפה לשלם את ההפרש שייווצר בשכר. במקביל לכך בכוונתי לקדם חבילת סיוע במס ובאשראי לעסקים הקטנים".