סוף לא הוליוודי: הסרט "ראיון סוף" יהיה זמין באתרים לצפייה ישירה

אולפני סוני שמו סוף לפרשת הסרט "ראיון סוף", שעורר מהומה דיפלומטית בין ארה"ב לצפון קוריאה ■ החל מהיום הסרט יהיה זמין לצפייה ביו-טיוב ■ מנכ"ל סוני: "גרסה זו מייצגת את המחויבות שלנו לחופש הביטוי"

אולפני סוני שמו סוף לפרשת הסרט האמריקאי "ראיון סוף": החל מהיום (ה'), הסרט, שהפצתו בבתי הקולנוע בוטלה, יהיה זמין לצפייה באתרים לצפייה ישירה.

לנוחיות כל מי שלא קרא עיתונים השבוע: לפני שבוע נודע כי הסרט "ראיון סוף" - בכיכובו של סת' רוגן, שהיה שותף לכתיבתו, יחד עם ג'יימס פרנקו, שמככב לצדו וגם הפיק את הסרט, שאמור היה לצאת לאקרנים ברחבי ארצות-הברית בערב חג המולד - נגנז לצמיתות בידי אולפני סוני פיקצ'רס, בעקבות חשש לגל של פיגועי טרור בבתי קולנוע בארצות-הברית, וכן חשש לחיי כוכבי הסרט, שזכו כבר כעת לאבטחה צמודה, לאחר איומים של האקרים שפרצו למחשבי אולפני סוני ופרסמו בהם מסר, כביכול מטעם ממשלת צפון קוריאה, שרואה בקומדיה האמריקאית כזו המשפילה את מנהיג המעצמה קים ג'ונג און.

עלילת הסרט הקומי, למי שלא נתקל עדיין בסרטים של סת' רוגן (שהוא, אגב, שחקן דרמטי יוצא מן הכלל), מגוללת את שליחותם של שני כתבי בידור שטחיים ולא מאוד רציניים, שנשלחים על-ידי ה-CIA לצפון קוריאה, במטרה להתנקש בחיי הרודן קים ג'ונג און.

עוד באותו שבוע, כשהתפוצצה הפרשה והסרט ירד מפרסומי רשתות בתי הקולנוע הגדולות, היו מי שחשבו כי מדובר במתיחה שמקורה ביחסי הציבור של הסרט, שביקשו ליצור הד תקשורתי עצום, על מנת להביא אל בתי הקולנוע גם צופים שאינם נמנים עם מעריציו הרבים של רוגן.

אולם כבר ביום ראשון השבוע התברר כי מדובר באיום ממשי. אחרי שנזרעו זרעי הפאניקה, אחרי עוררות הפוסט-טראומה מהפיגוע במגדלי התאומים ב-2001, וכאשר לרוגן ולפרנקו הוצמדו מאבטחים, וכלי התקשורת האמריקאיים והבינלאומיים ניסו לחלץ תגובה הולמת מסוני לגבי עתיד הסרט, שגניזתו תגרור נזק בסדר גודל של 100 מיליון דולר (ראו טבלה).

התגובה הלא רשמית הגיעה למחרת, ביום שני, ולפיה הסרט ייקבר. תגובה זו הכעיסה את נשיא ארצות-הברית ברק אובמה, שראה בהודעה זו הודאה על הפסד.

אובמה - שחשש לירידה במורל ערב חג המולד, ולא פחות מכך לתחושת כישלון אסטרטגי ותדמיתי למעצמה שבהנהגתו - הגיב ואמר כי הוא נותן תמיכה גבית לסוני, כי יש להתגבר על הפחד, וכי על הסרט להיות מופץ.

היועץ המשפטי של אולפני סוני, דיוויד בויאס, הצהיר ביום שלישי השבוע כי האולפן עתיד להפיץ את הסרט "ראיון סוף". בראיון לרשת NBC אמר בויאס: "הסרט יופץ. איך הוא הולך להיות מופץ? אני לא חושב שמישהו יודע, וגם לא מתי. אבל זה הולך להיות מופץ".

עוד הוסיף בויאס כי הגיבוי של נשיא ארצות-הברית ברק אובמה היה "מועיל במובנים מסוימים. עדיף היה אם אובמה היה פועל מוקדם יותר" ומדגיש כי זו אינה בעיה בלעדית של סוני אלא בעיה ביטחונית לאומית, וכי ממשלת ארצות-הברית מוכרחה להציב את הנושא בראש סדר יומה. "זו לא בעיה ביטחונית של סוני", אמר בויאס. "זו בעיה של ביטחון לאומי, והממשלה חייבת להוביל פתרון לנושא".

לא מ-פ-ח-ד-י-ם

הלילה התקבלה כאמור החלטה. החל מהיום ניתן יהיה לצפות בסרט באמצעות יו-טיוב, Google Play ו-Xbox של מיקרוסופט. מחיר צפייה ישירה: 6 דולר. לרכישה: 15 דולר.

נכון לעכשיו, קהל הצופים הישראלי ייאלץ להמתין במתח. הצפייה באמצעות תוכנות לצפייה ישירה מוגבלת לצופים בגבולות ארה"ב.

מנכ"ל סוני אנטרטיימנט, מייקל לינטון, פרסם הלילה הצהרה פומבית רשמית, שבה הוא למעשה שם את הפרשה מאחוריו. לדברי לינטון, "אנחנו לרגע לא הפסקנו לחפש אפשרות להקרין את 'ראיון סוף'. זה היה חיוני לאולפן שלנו להקרין את הסרט הזה, במיוחד לאור המתקפה על העסק שלנו ועל העובדים שלנו על-ידי אלה שרצו לעצור את חופש הביטוי. אנחנו בחרנו בדרך של הפצה דיגיטלית, ראשית - על מנת להגיע לאנשים רבים ככל האפשר ביום הבכורה של הסרט (היום, ה', ערב הסילבסטר, מ"ש), ואנו ממשיכים לחפש שותפים נוספים ופלטפורמות מגוונות אחרות כדי להרחיב את ממדי ההפצה.

"אני רוצה להודות לגוגל ולמיקרוסופט על שעזרו לנו להפוך את זה למציאות. גרסה זו מייצגת את המחויבות שלנו ליוצרי הסרטים שלנו, ואת המחויבות שלנו לחופש ביטוי. אני גאה במאבק שלנו, הוא לחלוטין לא היה לחינם והעובדה היא ש'פושעי סייבר' לא הצליחו להשתיק אותנו. אין ספק שיש לנו עדיין בעיות, ובעיות שאיתן התעמתנו בשבועות האחרונים לא יסתיימו במהרה, אבל אנחנו מרוצים שעמדנו יחד מאוחדים ונחושים על מנת להבטיח את העתיד שלנו".

בעקבות ההחלטה האמיצה הוציא אריק שולץ, מזכיר העיתונות של הבית הלבן, הודעה לכלי התקשורת מפי הנשיא ברק אובמה. לדברי שולץ, "הנשיא מברך על ההחלטה של סוני לאפשר צפייה בסרט 'ראיון סוף'. אלה חדשות טובות - שאנשים יוכלו להחליט בעצמם אם או לא לראות את הסרט הזה, וכמו כן הנשיא מעריך את המאמצים הכבירים שעשתה סוני בשבועות האחרונים. כפי שהבהיר הנשיא אובמה ביום שישי האחרון, אנחנו לא חיים במדינה שבה רודן זר יכול להטיל עלינו צנזורה. לאור ההכרזה של סוני, תושבי ארצות-הברית יכולים כעת לקבל החלטות משלהם לגבי הסרט, וככה זה צריך להיות".

מספרי
 מספרי