האינטרנט בצפון קוריאה שוב הושבת; המשטר: "אובמה קוף"

רשתות האינטרנט והסלולר במדינה המבודדת "שותקו", בפעם השלישית תוך פחות משבוע ■ פיונגיאנג מאשימה את ארה"ב, וזו ממשיכה להכחיש, לאחר שסרט הקומדיה השנוי בחלוקת "ריאיון סוף" יצא לאקרנים

רשת האינטרנט ורשתות הסלולר של הדור השלישי (3G) בקוריאה הצפונית "שותקו" היום (שבת), בפעם השלישית תוך פחות משבוע - כך דווח בסוכנות הידיעות הרשמית של סין, "שינוואה". גורמים בלתי רשמיים בקוריאה הצפונית אישרו כי הרשתות הושבתו למשך זמן לא ידוע, בשיחת טלפון עם סוכנות הידיעות.

זאת, על רקע השבתות דומות בימים האחרונים, אשר הרשויות בפיונגיאנג האשימו את ארצות-הברית באחריות עליהן. "ארצות-הברית, עם כל גודלה הפיזי, משחקת במחבואים כמו ילדים מנוזלים", מסר הלילה דובר משרד ההגנה בפיונגיאנד. "היא החלה לשבש את פעילות האינטרנט של כלי התקשורת העיקריים במדינה".

הממשל הצפון קוריאני האשים את נשיא ארצות-הברית ברק אובמה בכך שהסית לטענתם את בתי הקולנוע להקרין את סרט הקומדינה "ראיון סוף", העוסק בין היתר בהתנקשות במנהיג קים ג'ונג און, והקרנותיו החלו השבוע ברחבי המדינה. הוועידה להגנה לאומית של המשטר איימה ב"נקמה הרסנית" בשל הפצתו, והוסיפה: "אובמה תמיד בוחר להשתמש במילים חסרות אחריות ומתנהג כמו קוף ביער טרופי".

"אם ארה"ב תתעקש לנהוג בשחצנות אמריקאית טיפוסית ובבריונות שרירותית חרף האזהרות החוזרות, היא צריכה לדעת שיחסי החוץ הכושלים שלה יעמדו בפני מכות קטלניות שלא ניתן לברוח מהן", עוד נמסר מהוועדה. "למען האמת, מדובר בדבר מצחיק".

גורמים אמריקאיים הכחישו השבוע את הטענות שלפיהן וושינגטון אחראית להשבתת האינטרנט. דבריהם של הגורמים, המעורבים בחקירת מתקפת הסייבר על חברת סוני, מצטרפים לאלו של בכיר בממשל האמריקאי, שאמר אתמול בבוקר כי ארה"ב עדיין מתלבטת כיצד להגיב לפריצה למחשבי סוני. כמו כן, מוקדם יותר השבוע הבהיר הנשיא ברק אובמה כי הפריצה היא "מעשה חבלה, ולא מעשה מלחמה".

רשת האינטרנט העולמית בקוריאה הצפונית מנותבת כולה דרך סין, והיא נוטה לתקלות גם בימים כתיקונם. הרשת זמינה רק לחברי מפלגת השלטון ולמקורביהם, לאנשי צבא ולתיירים. ייתכן שקריסת הרשת ביומיים האחרונים נובעת ממתקפה מקוונת מחוץ לגבולות המדינה, אך ייתכן שגם שיבושי תשתית פנימיים אחראים לה.

לא מן הנמנע שקוריאה הצפונית נהגה כמשטרים טוטליטריים אחרים בעולם, והשביתה מיוזמתה את הרשת. בשנה שעברה, תעבורת האינטרנט במדינה המבודדת הושבתה לזמן קצר במהלך המתיחות הגרעינית עם קוריאה הדרומית וארצות-הברית. פיונגיאנג האשימה בשעתו את המערב במתקפת סייבר, אך מומחי אבטחה אמרו אז כי המשטר הקוריאני כנראה השבית את הרשת כצעד אבטחה מפני מתקפה חיצונית.