הסתיים פינוי שכונת גבעת עמל בצפון ת"א

(עדכון) - כוחות משטרה פינו 8 משפחות מהשכונה בצפון תל אביב לאחר מאבק משפטי ■ על השטח צפויים להיבנות מגדלי יוקרה ■ שני פעילים חברתיים נעצרו במהלך הפינוי

עימותים בגבעת עמל ב' / צילום: רוני שיצר
עימותים בגבעת עמל ב' / צילום: רוני שיצר

מאות שוטרים הגיעו בשעות הבוקר המוקדמות (ב') לאבטח את פינוי המשפחות האחרונות שהתגוררו בשכונת גבעת עמל שבצפון תל אביב. לאחר עימות קצר עם השוטרים, פונו מהמקום שמונה משפחות. שני פעילים חברתיים נעצרו.

הפינוי הבוקר הוא חלק נוסף בוויכוח ארוך על הזכויות בקרקע היקרה, לאחר שבית המשפט פסק נגד המתגוררים במקום. עם המשפחות שהה הלילה ח"כ אילן גילאון שהביע תמיכה במאבק המשפחות.

"אסור לזרוק משפחות לרחובות ללא פיצוי", אמר לחדשות 2. "מה אמורה משפחה אחת לעשות מול כל השוטרים ומול האנשים החזקים במשק? אין להם סיכוי. המדינה מכרה לאנשים האלה את האדמות על פי חוק והיא צריכה לתת להם פיצוי הולם. זה כמו שיגידו למתנחלים מגוש קטיף להסתדר לבד עם הרשות הפלסטינית".

לאחר פינוי המשפחות האחרונות, צפויים דחפורים להרוס את הבתים הבודדים שנותרו שם.

שכונת גבעת עמל הוקמה בחופזה בשנות ה-50, כשהקרקע הייתה שוממת. עם השנים, הפך האזור, שצמוד לכמה ממגדלי המגורים היקרים בישראל, לאחד המבוקשים בארץ וקבלנים רבים לטשו עיניים למקום כדי להקים פרויקטים יקרים. בסופו של דבר, חברות בשליטת יצחק תשובה ומוטי כוזהינוף זכו כדין בזכויות להקים פרויקטים על הקרקע היקרה.

לפני 3 חודשים: עימותים ומעצרים בגבעת עמל

בעוד שהחברה הצליחה להגיע להסכמים עם הדיירים המקוריים של המתחם ולתת להם פיצויים הולמים על מקום מגוריהם, הוויכוח ניטש סביב כמה משפחות שהשתלטו על הקרקע באופן לא חוקי בשנות ה-70, חלקם בנים למשפחות המקוריות שהתיישבו במקום ובנו את בתיהם ללא אישורים.

לאחר מאבק משפטי ארוך והסכמים שנחתמו בין החברה הקבלנית לבין רוב הדיירים, אך לא כולם, קבע בית המשפט כי ניתן להקים את פרויקט מגורי היוקרה במקום.

בחודש ספטמבר האחרון עימותים פרצו בשכונה כשהמשטרה הגיעה לפנות מספר משפחות, במטרה לממש את פסקי הדין להקמת הפרויקט. ארבעה בני אדם נעצרו במהלך הפינוי אחרי שניסו למנוע מהקבלן להתחיל בעבודות וחלק מהמשפחות התבצרו במקום במשך מספר שעות.