2014: ירידה של 7% בתיירות הנכנסת בהשוואה ל-2013

שנת 2014, שהחלה בעליות, רשמה עד לחודש יוני עלייה מצטברת של 8% במספר המבקרים בישראל - אך מגמה זו התהפכה עם פרוץ מבצע "צוק איתן"

חופשה תיירות ם  / צלם:  טינקסטוק
חופשה תיירות ם / צלם: טינקסטוק

סיכום 2014 בתיירות: ירידה של 7% בתיירות הנכנסת בהשוואה לשנת 2013. למרות "צוק איתן", מספר המבקרים בישראל (כולל מבקרים חד-יומיים שאינם לנים בארץ) בשנת 2014 עומד השנה על 3.3 מיליון מבקרים - כאמור ירידה של 7% בהשוואה לשנת 2013.

2014, שהחלה בעליות, רשמה עד לחודש יוני עלייה מצטברת של 8% במספר המבקרים בארץ הקודש. העלייה בתיירות הנכנסת (ללא התיירות היומית) הייתה אף גבוהה יותר והגיעה ל-18%.

מגמה זו התהפכה עם פרוץ מבצע "צוק איתן" באמצע יולי 2014, שממנו ואילך נרשמו ירידות חדות של כ-30% בתיירות הנכנסת, שהתייצבה על ירידה של 20% בחודשים באחרונים.

מתוך 3.3 מיליון המבקרים שפקדו השנה את ארצנו, מעל 2.5 מיליון הגיעו דרך האוויר (78%) - ירידה של 2% בהשוואה לשנת 2013; 400 אלף דרך היבשה (12%) - עלייה של 5% בהשוואה לאשתקד; 240 אלף (7%) מבקרים חד-יומיים - ירידה של 26% בהשוואה ל-2013; ו-90 אלף כניסות (3%) במסגרת שייט חופים - ירידה של 65% בהשוואה ל-2013. זהו הפלח התיירותי שרשם את הפגיעה הקשה ביותר בעקבות מבצע "צוק איתן".

עוד עולה מנתוני משרד התיירות כי ארה"ב, כמדי שנה, הייתה גם השנה המקור הראשון לתיירות בישראל: כ-626 אלף מבקרים הגיעו מארה"ב, המהווים 19% מכלל התיירות הנכנסת לישראל - עלייה של 1% משנת 2013. אחריה רוסיה עם 567 אלף מבקרים, ללא שינוי משנת 2013 למרות משבר הרובל; ולאחר מכן צרפת עם 301 אלף מבקרים; גרמניה עם 196 אלף מבקרים; ואנגליה עם 179 אלף מבקרים - ירידה של 1% משנת 2013.

את הירידות בתיירות הנכנסת מיתנה תיירות הפנים בישראל, המסתכמת השנה ב-16.7 מיליון לינות בכל אמצעי האכסון - עלייה של 3% בהשוואה לשנת 2013; 13.7 מיליון לינות במלונות - עלייה של 3% בהשוואה ל-2013; באירוח הכפרי - 1.9 מיליון לינות של ישראלים - ללא שינוי מ-2013; באכסניות נוער - 770 אלף לינות של ישראלים - עלייה של 4%; ובבתי-ספר שדה נרשמו 330 אלף לינות - כמעט ללא שינוי בהשוואה לשנת 2013 .

שר התיירות, ד"ר עוזי לנדאו, שהכריז באחרונה כי הוא פורש מהחיים הפוליטיים, זוקף לזכות משרדו את תמונת המצב האמורה: "השנה, שהתחילה עם עלייה גדולה במספר התיירים, העמידה בפנינו אתגרים לא פשוטים. למרות 'צוק איתן' הצלחנו לשמור על מספר התיירים ומספר הלינות במלונות, בזכות שיווק ממוקד בחו"ל - ובעיקר בזכות היענותם של הישראלים לקריאתנו בקמפיין 'דווקא עכשיו חופשה בישראל', עוד במהלך המבצע. הנופשים הישראלים מילאו את המלונות בעונת השיא של אוגוסט, ובכך תמכו בעסקים בפריפריה ובכלכלה הישראלית".

מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, הוסיף כי "''צוק איתן' אמנם עצר את התנופה בה היינו, אבל אנחנו כבר רואים את האור בקצה המנהרה, עם התאוששות עוד במחצית הראשונה של 2015. חבילת הסיוע שגיבש המשרד, בסכום של חצי מיליארד שקל לעסקי התיירות, חיזקה את התעשייה ומחזירה אותה להיות מנוע צמיחה שמכניס עשרות מיליארדי שקלים למשק".

לדבריו, התרומה למשק מהתיירות נאמדת השנה בכ-41 מיליארד שקל.