התרומות בליכוד: רה"מ גייס מיליון שקל תוך חודש

בעלי אמריקן איגל ומשפחת פאליק תרמו לנתניהו ■ החוק מתיר למתמודד לראשות מפלגה לגייס תרומות עד תקרה של כ-2 מיליון שקל, כשגובה התרומה המקסימלית מאדם בודד יכולה להגיע ל-45,880 שקל

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו, המתמודד על תפקיד יו"ר הליכוד, גייס במהלך חודש אחד בלבד למעלה ממיליון שקל. התרומות גויסו מ-28 תורמים, כולם מחוץ לארץ, כאשר מרביתם מניו יורק, מניו ג'רזי, מפלורידה ומלוס אנג'לס, אחד מהם מגרמניה ותורם נוסף מספרד. החוק מתיר למתמודד לראשות מפלגה לגייס תרומות עד תקרה של כ-2 מיליון שקל, כשגובה התרומה המקסימלית מאדם בודד יכולה להגיע ל-45,880 שקל.

מהדיווח שהעבירה לשכת ראש הממשלה למבקר המדינה עולה, כי בני משפחת פאליק ממיאמי, המחזיקה ברשת דיוטי פרי בארה"ב ובדרום אמריקה, תרמו לנתניהו 179,183 שקל. בני המשפחה - נילי, המשמשת הנשיאה הארצית של אגודת ידידי צה"ל בארה"ב, ובניה ג'רום, חנה וסימון - העבירו כל אחד תרומה עצמאית בגובה המקסימלי העומד על 11 אלף דולר. משפחת פאליק הופיעה בתחקיר "ביבי-טורס", שבו נטען כי שמה הופיע ברשימת התורמים של נתניהו.

גם משפחת שוטנשטיין, בעלת רשת האופנה אמריקן איגל, העבירה ארבע תרומות לנתניהו. גובה התרומות מבני המשפחה, שרכשה בין היתר גם וילה עבור הרב יאשיהו פינטו, עומד על 157,200 שקל. משפחה נוספת היא משפחת בוק מניו ג'רזי שהעשירה את קופתו של נתניהו ב-173,096 שקל. עוד מופיעים ברשימת התורמים לראש הממשלה גם דיוויד סימון שהעביר 45,115 שקל; ג'ון קרוגר שתרם 45,115 שקל ושלמה רכניץ שהעניק לראש הממשלה תרומה של 44,517 שקל.

יריבו של נתניהו בקרב על הנהגת הליכוד, ח"כ דני דנון, גייס תרומות בגובה 261,120 שקלים מ-11 תורמים, מרביתם מארה"ב. ברשימת התורמים של דנון ניתן למצוא את מרווין זימרמן, בלאק בויטיס וזאק זסלבור, שתרמו כל אחד כ-38 אלף שקל, וגם את אחמד דראושה מקריית טבעון עם תרומה של 5,000 שקלים.

שר הפנים, גלעד ארדן, המתמודד על המקום הראשון ברשימת הליכוד לכנסת, דיווח למבקר על תרומות בסכום של 298,048 שקל. בין תורמיו של ארדן נמנים עו"ד איתן ארז עם תרומה של 11,480 שקל; מתניה סבירסקי שהעביר לארדן 11,400 שקל; ואדם מילשטיין עם 11,122 שקל. שר התחבורה, ישראל כ"ץ, המתמודד מול ארדן על המקום הראשון ברשימה, עדיין לא העביר את דיווחיו למבקר המדינה. החוק מתיר למועמדים לדווח על גיוס התרומות גם בדיעבד.

שר הביטחון, משה בוגי יעלון, גייס 304,780 שקל מ-39 תורמים שונים, מרביתם תושבי ארה"ב. בין התורמים אדם מילשטיין, חבר הקהילה היהודית בלוס אנג'לס, שתרם גם לארדן, והיהודי האמריקאי חובב ארכיאולוגיה, רוג'ר הרטוג, הבעלים של העיתון "ניו יורק סאן".

יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, גייס 54 תרומות בהיקף של 398 אלף שקל. בין תורמיו ניתן למצוא את ולדימיר גוסינסקי, הבעלים של עיתון "מעריב" לשעבר, וכן את מיכאל מירילשווילי, נשיא קונגרס יהודי סנט פטרסבורג ואיש עסקים הפועל בין היתר בתחומי האנרגיה, הנדל"ן והיהלומים. אלקין נהנה מתרומות גם מחברי הקהילה הגיאורגית באשדוד. יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, אסף 407 אלף שקל מ-48 תורמים, ביניהם גוסינסקי, ושני בני משפחת פאליק שתרמו ליו"ר הכנסת כ-22 אלף שקל.

שר האנרגיה, סילבן שלום, גייס 149 אלף שקל מ-16 תורמים, ובהם איש העסקים רוני מאנה שתרם עשרת אלפים שקלים, ולדימיר גוסינסקי, ובעל השליטה בקווינקו, יגאל זילכה, שתרמו כל אחד 11 אלף שקלים, וכן איש העסקים צבי בארינבוים שהעניק תרומה של 10,800 שקל.

הקרב על התרומות
 הקרב על התרומות