לפיד מטיף למלחמה בשחיתות - והצביע נגד חוק בנושא

בעוד הקמפיין החדש של יש עתיד מתמקד בשחיתות, מסתבר כי יו"ר המפלגה, יאיר לפיד, הצביע בדיוק לפני חודשיים נגד הצעת חוק שהציעה להרחיב את ההגנה לחושפי שחיתויות

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

מבוכה ליאיר לפיד: בעוד הקמפיין החדש של יש עתיד מתמקד בשחיתות, מסתבר כי יו"ר המפלגה, יאיר לפיד, הצביע בדיוק לפני חודשיים נגד הצעת חוק שהציעה להרחיב את ההגנה לחושפי שחיתויות.

רק היום בצהריים הבטיח לפיד בתגובה למדד הדמוקרטיה כי יש עתיד תוביל "תוכנית לאומית למיגור השחיתות בשירות הציבורי ובפוליטיקה הישראלית ובכללה חבילת חוקים למניעת שחיתות והגברת השקיפות ", אולם בתחילת חודש נובמבר כשעלתה להצבעה בוועדת שרים לענייני חקיקה הצעת החוק של ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) שביקשה להרחיב את ההגנה לחושפי שחיתויות גם ליועצים משפטיים, גזברים וארגוני עובדים, לפיד התנגד.

מבדיקת "גלובס" עולה כי פרט ללפיד הצביעו נגד ההצעה גם שר המדע יעקב פרי (יש עתיד), שרת הקליטה סופה לנדבר והשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' מישראל ביתנו, השר לענייני גמלאים אורי אורבך שר הבינוי אורי אריאל מהבית היהודי וכל שרי הליכוד פרט לשרת התרבות לימור לבנת שנמנעה, וכך גם שרת הבריאות יעל גרמן. שרת המשפטים העומדת בראש ועדת השרים לענייני חקיקה ציפי לבני לא הצביעה. ההצעה, שלא זכתה לתמיכת הממשלה, לא הועברה לכנסת.

ההצעה, שזכתה לתמיכת מבקר המדינה והתנועה לאיכות השלטון, כללה שני חלקים. הראשון ביקש להכליל גם ארגוני עובדים, שהינם גופים מבוקרים על פי חוק מבקר המדינה, כגוף שניתן להגיש עליו ועל עובדיו תלונה לנציב תלונות הציבור, מה שבפועל מרחיב גם את ההגנה שניתן להעניק לעובד הארגון במידה וחשף שחיתות. כך למשל, בפרשת שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון, שנחשפה על ידי עובדת הסתדרות העובדים הלאומית, לא היה ניתן להעניק לעובדת צו הגנה מנציב תלונות הציבור. כדי ליצור האחדה בין מושאי הביקורת של מבקר המדינה לבין העובדים הזכאים להגנה, מוצע להרחיב את סמכות הענקת צווי ההגנה גם לגופים נוספים. החלק השני, עוסק בהרחבת ההגנה על שומרי הסף, במידה שהממונים עליהם התנכלו להם עקב מילוי תפקידם.

התנועה לאיכות השלטון הביעה עמדתה בפני חברי ועדת השרים לענייני חקיקה ואמרה כי מדובר בהצעה חשובה ביותר המהווה צעד מהותי קדימה בהגנה על חושפי השחיתות: "ככל שנחזק את המבקשים ניקיון ותקינות, נחזק למעשה את המערכת כולה- הן את השירות הציבורי, הן את הקופה הציבורית ובכך, כמובן את הציבור כולו".