יעקב אילון מגיע לערוץ 1: "באתי לפה לייבש ביצות"

אילון יוצא הערב לדרך חדשה בערוץ 1 ובכך משלים סדרה של הגשת המהדורות המרכזיות בכל הערוצים הגדולים בישראל ■ בראיון ל"גלובס" הוא מבטיח שינויים ב"מבט" ומבטיח לא להגיד בשידור הבחירות את המילה "מהפך"

יעקב אילון / צילום: גלובס טיוי
יעקב אילון / צילום: גלובס טיוי

"אני יכול להבטיח לך כבר עכשיו שלא אומר במשדר הבחירות את המילה 'מהפך'", אומר יעקב אילון כשהוא מתיישב על הכיסא באולפן נקדי המיתולוגי, אותו מקום בדיוק בו הגה לראשונה חיים יבין את המילה באותו שידור היסטורי ב-1977. "הפעם לא תהיה תוצאה חד-משמעית", אילון מעריך. "לא יהיה מצב שבו נגיד או.קיי, זה ראש הממשלה עכשיו, וזה ראש הממשלה מחר. יהיו הרבה תוצאות, והרבה אפשרויות - מי הולך עם מי? מי נגד מי? יהיה בלבול גדול, והסיפור יהיה הסחר מכר עם תמונה הרבה יותר מורכבת".

כשאילון יתיישב הערב (ב') מאחורי שולחן מהדורת החדשות של ערוץ 1, "מבט", הוא ישלים סדרה של הובלת המהדורה המרכזית בשלושת הערוצים הדומיננטיים בישראל. הוא היה המגיש הראשון של חדשות 2 כשנוסדה בראשית שנות ה-90', בהמשך עם הקמת חדשות 10 הוביל את המהדורה המרכזית שם, והערב - לבדו וללא בת זוג - הוא הופך להיות הפנים של החדשות בשידור הציבורי המתחדש.

בניגוד לאולפנים האחרים ששידר בהם, במיוחד זה האחרון והארעי של חדשות 10 אותו עזב בטריקת דלת בשנת 2012, אולפן נקדי שברוממה ירושלים הוא רחב-ידיים וגבוה. רוח ההיסטוריה מורגשת בו היטב מרגע שדורכים בו, ואילון, שמתהלך בו עם ג'ינס ותיק גב, נראה יותר כתלמיד שמגיע לבית-ספר חדש, מאשר כטאלנט שבא להושיע. למרות שכבר כמה ימים הוא מתרגל פיילוטים לערב השידור עצמו, הוא עדיין שואל מאיפה היציאה ומה הוא אמור לעשות עכשיו לפי הלוח זמנים שתכננו לו.

"פה מעבר לקיר יש ארכיון עם פילם, עם דברים מדהימים", אילון מספר, "הסתובבתי שם, צפיתי בחלק מהדברים, יש פה הרבה הרבה היסטוריה, אבל גם איזו רוח חדשה. אנשים מלאי אנרגיות פה, ויש התלהבות, ואני רק מקווה שזה יימשך ויגדל".

- איך מתכוננים ליום השידור הראשון?

"מהזווית האישית, אנשים קבלו אותי פה מאוד יפה והיו נחמדים, וזו כבר התחלה טובה לכל דבר. כולם רוצים לעזור ונותנים כתף. הכול פתאום קורה, אני לא יודע כמה הירח-דבש הזה יימשך, אבל אני בינתיים עושה חיים, בניגוד לכל הסיפורים והשמועות".

- מצאת מערכת מתפקדת כמו שאתה מכיר בערוצים המסחריים, יש עם מי לצאת לקרב?

"אני חושב שיש עוד הרבה עבודה לעשות מבחינה עיתונאית, ומבחינת צורת העבודה. אילה (חסון - מנהלת חטיבת החדשות) עושה פה עבודה מאוד מאוד יסודית עכשיו, בייצוב המערכת, שינוי, בנייה מחדש של המערכת ביצירת מנוע עיתונאי שעובד על בסיס עיתונאי, תחקירים".

- האם לטאלנט יש עדיין את המשקל הסגולי וההשפעה שיש לו על עוצמת הצפייה?

"לא יודע מה זה הטאלנטים הזה... אנחנו באים לעשות עבודה. אמרתי פה לחברים: 'מה שהיה היה, ונניח את זה מאחורה. מה יהיה בעתיד אנחנו לא יודעים, יש לנו פה הווה עכשיו. צריך לעבוד, נעבוד'".

- כמה אחוזי רייטינג יעקב אילון שווה?

"זה לא עובד ככה, ואתה יודע את זה. רייטינג זה דבר מאוד מאוד מורכב, זה מתכון שמורכב מהמון המון חלקים. אנחנו פה, בוא נגיד, באנו קצת חומה ומגדל לייבש ביצות".

- ממש לייבש ביצות - גם הירידה שלך בשכר היא על גבול ייבוש הביצות בשבילך, לא?

"טוב, תן לי מדליה פה במסדרון אחר-כך".

השינוי צפוי להיות דרמטי. על-פי גורמים, שכרו של יעקב אילון יהיה 30 אלף שקל בחודש, ועלות שכרו 45 אלףשקל - בעוד בעבר שכרו הגיע גם לקרוב ל-200 אלף.

"זה לא. האמת שזה לא משעשע, כי כל מה שקורה בתחום הטלוויזיה, החדשות בטלוויזיה הוא לא מעודד בתחום הזה, אבל בוא נשאיר את זה בצד, זה לא הסיפור עכשיו".

- זו הקרבה רצינית.

"בוא לא ניסחף".

- בעבר הרווחת הרבה יותר.

"היו ימים. וגם בזה הפריזו, לא נורא".

"עניין של תהליך"

מלבד ההגעה של אילון, לא ברור האם יהיו עוד שינויים במצבת כוח-האדם של "מבט". אילון אומר כי "לגבי אנשים זה עניין לא פשוט, ואני לא יודע מה יקרה, אני מקווה שבסופו של דבר כולם יהיו פה. מדובר קודם כל בשינוי המערכות הקיימות, חסון משקיעה בזה הרבה עבודה, לפעמים אלה שינויים שבאמת מאוד יסודיים מלמטה עד למעלה, כדי שהמנוע העיתונאי פה ישתפר ויצטיין".

- מה יהיה במהדורה הזו, שלא יהיה במקביל במהדורות האחרות?

"אנחנו קודם כל בתהליך. אני לא רוצה להבטיח הבטחות שמיום שני בערב כבר ייפתח עידן חדש בטלוויזיה, אבל יהיו שינויים. זה עניין של שלבים ותהליכים, ובסוף הייתי רוצה לראות עיתונות חוקרת, מצטיינת עם ידיעות בלעדיות המרעישות ביותר, ושתהיה טלוויזיה במיטבה כמו שאומרים".

- אבל בפורמט של המהדורה נראה משהו אחר?

"המנדט של מהדורת חדשות טלוויזיונית משתנה ללא הרף. המהפכה הטכנולוגית הביאה את הטלוויזיה למקומות אחרים כדי שהיא תישאר במשחק הזה, ומהדורה טלוויזיונית - ואני גם מדבר על זה פה עם האנשים, במיוחד עם הצעירים שבהם - זה לא מה שהיה, צריך ללכת קדימה. בשעה שמונה בערב צריך לקבל דברים שלא קיבלת במקומות אחרים".

- המשמעות היא יותר פרשנים וניתוחים?

"כן. אתה תראה כבר מהערב הראשון וגם בהמשך. מבחינתי לפחות הדגש הוא על מה שמאחורי הכותרות, מאחורי הכרוניקה, התהליכים היותר עמוקים. אותם תהליכים שלפעמים רצים בתקשורת בסיסמאות או באיזה כותרת או שם לא ברור. כולם מדברים פה כבר חודשים על מונופול הגז, אגב, מישהו יודע מה זה?".

- אתה מרגיש שפה אתה תרגיש חופשי יותר לדבר על מונופול הגז, מאשר שהרגשת בערוץ של יוסי מימן למשל, או בערוץ של תשובה?

"מעולם לא הרגשתי לא חופשי, אבל כמובן שמקום הזה צריך להיות לחלוטין מנותק משיקולים כלכליים. אבל אני אומר בפירוש שמעולם לא הרגשתי בעיה בלסקר כל תחום שהוא, גם בערוץ מסחרי".

- לא היה אף פעם טלפון מבעל המניות?

"לא. מעולם לא היה דבר כזה. אני יודע שלפעמים עיתונאים לוקחים על עצמם לפעמים צנזורה מרצון, אולי לפעמים רוצים לרצות את בעל הבית".

- פה בעל הבית זו הממשלה, זה מדאיג יותר?

"בעל הבית הוא לא הממשלה, צריך להבדיל - זה שידור ציבורי. חובת הנאמנות היא לציבור, והוא הקליינט, ולו צריך לספק את הסחורה, הציבור משלם, הציבור צריך לקבל. והממשלה זו ממשלה. לאורך השנים זה הערוץ שהממשלות חטפו ממנו הכי הרבה".

- למרות שהוא בפירוק, והיום הוא חלש ומוחלש יותר, כי מי יודע אם ייבנה מחדש?

"אלה שאלות טובות, שאין לי עליהן תשובה. לעובדה שהוא בפירוק עכשיו יש יתרונות רבים, כי הוא גם מנותק עכשיו מאיזה שהוא צינור, או איזה שהיא שליטה פוליטית. יש לו מפרק (הכנ"ר, פרופ' דוד האן - ל"א), יש מנכ"ל יונה ויזנטל, שמנהל את הדברים בצורה מקצועית לעילא ולעילא במסגרת המגבלות האפשריות ברגע זה, וכך זה מתנהל כמו שאולי הרבה שנים לא התנהל בצורה עניינית".

"תובעני וקשה"

מי שמכיר את אילון חש שיש בו משהו שונה. מאז שעזב את ערוץ 10 הוא הצטרף למאקו, הגיש תוכנית לילה אקטואלית בקשת, המשיך להגיש תוכנית שבועית באנגלית בערוץ i24news, שנמשכת, וגם הגיש תוכנית כלכלה בערוץ 9.

אולי משהו בשינוי הסטטוס התעסוקתי הזה שלו הרגיע משהו במי שנחשב בעיני רבים לאבטיפוס הישראלי של הטאלנט החדשותי בשידור המסחרי - לטוב ולרע. ועדיין, למרות הרוגע והנינוחות שלו, ברשות השידור מספרים כיצד הוא מקפיד על כל דבר, בוחן ומבקש לתקן ואפילו נוקש על התפאורה בכדי להבין את טיבה.

- אתה חוזר לעשות מהדורה יומית, אינטנסיבית, יש לך את החשק לחזור לקצב הזה?

"האמת? זה באמת דבר תובעני וקשה, והיו לא מעט רגעים שאמרתי 'וואו, טוב שאני לא בעסק הזה עכשיו, תנו קצת לנוח מהדבר הזה', אבל רוב החיים שלי הייתי בעסק הזה, והאם התגעגעתי? ועוד איך. האם זה יהיה קשה? ועוד איך".

- זה יהיה אחרת מבחינתך, מבחינת האופי שלך, מבחינת האופן שבו לקחת בעבר דברים ללב?

"לא יודע. זו שאלה טובה. אני בא לפה כבר אחרי כברת-דרך, התסכול בימים הראשונים של הטלוויזיה המסחרית היה גדול מאוד, כי באתי מארה"ב, וזה הטריף אותי פה שהיה קשה לעשות טלוויזיה. הייתה פה שממה, לא היה כלום. היום הדברים מתנהלים אחרת, אפשר להיות יותר רגועים, יש פה כוח מקצועי אדיר בערוץ 1, יש גם בסך-הכול מתקנים ואני אופטימי שיהיה אפשר לבצע פה שינוי".

- אולפן דינמי לא יעשו לך פה.

"למה אתה אומר דברים כאלה? דינמי קראנו לזה אז, אבל יהיה גם יהיה. יהיה פה אולפן בחירות, זו הכוונה, וזה לא דבר של מה בכך, להרים אולפן כזה בפחות מ-3 חודשים".

- ואתה תוביל לבד את משדר הבחירות של ערוץ 1.

"נראה לי שכן".

- ללא גאולה אבן לצדך?

"נראה לי שכן, לא חשבתי על זה במונחים כאלה".

- ביום שאתה תגיש את המהדורה הראשונה שלך בערוץ 1, יעלה בכנסת חוק להצלת ערוץ 10 שוב לחצי שנה. מה אתה אומר על הפתרון הזה?

"שוק הטלוויזיה המסחרית נשאר תקוע, כנראה לעוד זמן, יום אחד צריך לסדר את הדבר הזה, זה לא קורה עכשיו. לא נראה לי שזו סיבה לפתוח שמפניה".