בן-דב: "קיבלתי מנוחי דנקנר SMS שמתקיימת הנפקה"

בעדותו במשפט נוחי דנקנר ציין בן-דב כי התכוון לקנות מניות אי.די.בי בהנפקה הציבורית, וכי בפגישה אקראית הציע לו דנקנר לרכוש מניות מאיתי שטרום מחוץ לבורסה ■ "המניע לרכישה היה כלכלי ולא רצון לסייע לדנקנר"

אילן בן דב / צלם: תמר מצפי
אילן בן דב / צלם: תמר מצפי

עד לפני כשנתיים נחשבו נוחי דנקנר ואילן בן-דב לשניים מאנשי העסקים החזקים והמשפיעים במשק הישראלי. הראשון שלט וניהל את קונצרן אי.די.בי הגדול בארץ, והשני החזיק בשורת חברות חשובות, בהן חברת הסלולר פרטנר. בזמן שחלף איבדו דנקנר ובן-דב חלק גדול מנכסיהם וממעמדם.

היום (ב') נפגשו השניים באולמו של שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, כשבן-דב הגיע למסור עדות במשפטו של דנקנר, המואשם בהרצת מניות חברת אי.די.בי אחזקות בסמוך להנפקת החברה בפברואר 2012, בצוותא עם הנאשם השני, מנהל ההשקעות איתי שטרום. זאת, לפי כתב האישום, כדי להגדיל את סיכויי הצלחת ההנפקה.

בן-דב זומן לעדות מטעם התביעה, כדי להוכיח את טענתה כי בסיוע כספיו וכספים של "מחלצים" נוספים - שרכשו מניות משטרום ואחר-כך מכרו אותן - ביצע שטרום קניות מאסיביות וחריגות של מניית אי.די.בי, שנועדו להפוך את שערי המניות ומחזורי המסחר לאטרקטיביים יותר למשקיעים. דנקנר מואשם כי היה מודע לכך וחפץ בכך, ופעל לשם מימון התוכנית התרמיתית.

לפי האישום, להצלחת ההנפקה נודעה חשיבות מכרעת בעיני דנקנר. "כפועל יוצא מכך השקיע דנקנר מאמץ רב בקידום ההנפקה ובהבטחת הצלחתה, בין היתר באמצעות פגישות עם משקיעים פוטנציאליים ושכנועם להשתתף בה", נטען באישום.

לפי הנטען, הרצת המניות בוצעה באמצעות שורת עסקאות מתאומות שביצעו שטרום, בעלי חברת ISP, שותפו, עדי שלג, שהפך לעד מדינה בתיק, דרך חשבונות שלהם ושל קרוביהם.

בכתב האישום נטען כי בתקופת ההרצה שהתרכזה ב-3 ימי מסחר, דאג דנקנר שמקורביו, אנשי עסקים, בהם בן-דב, ירכשו מחוץ לבורסה מניות במחיר נמוך מ"המריצים", כדי לא לגרום להם להפסדים.

דנקנר מצדו מכחיש את טענות המדינה נגדו. אחת מטענות ההגנה המרכזיות של דנקנר היא שהוא לא רקם שום תוכנית מרמה במחשכים, אלא בסך-הכול גייס את משפחתו וחבריו כדי שירכשו את המניות, והם נעתרו לבקשתו. "לא סתם ההנפקה הזו נקראה בתקשורת 'הנפקת החברים של נוחי'", אמר דנקנר לאחר הדיון הראשון במשפטו.

"רציתי לרכוש"

בן-דב תיאר היום בעדותו את השתלשלות העניינים שהובילה להחלטתו לרכוש מניות משטרום. לדבריו, "בשבוע שלפני רכישת המניות שוחחתי עם מספר אנשים האם כדאי או לא כדאי. מספר ימים לפני ההנפקה קיבלתי מנוחי SMS שמתקיימת הנפקה. שאלתי האם ההנפקה מבוססת על מכרז מוסדי. אמרתי שככל שתהיה הנפקה ציבורית, אני אשקול להשתתף".

בהמשך, בסיועו של התובע, נזכר בן-דב כי דנקנר גם אמר לו באותה הזדמנות כי הוא ישמח אם בן-דב ישתתף בהנפקה. "זה היה SMS שיווקי. מן הסתם, דנקנר רצה שאשתתף בה", אמר.

ביום ההנפקה שלח בן-דב לדנקנר הודעה: "בהצלחה", ובתגובה דנקנר ביקש ממנו לשוחח עמו. "איכשהו נוצר מפגש. אחרי שעברתי בסופר-פארם נפגשנו בקפה ג' ברמת-אביב לזמן מאוד קצר ספונטנית", סיפר בן-דב. "בחלק מהפגישה נכח גם אבי פישר (שותפו לשעבר של דנקנר - ח'מ'). באיזשהו שלב הבנתי מנוחי שזה הולך יפה. צריך להבין שלגייס מאות מיליונים זה לא דבר של מה בכך, בטח ב-2012".

בהמשך אמר בן-דב: "חשבתי לרכוש את המניות בהנפקה הציבורית. ראיתי שיש מחזורי מסחר גדולים וחשבתי שאקנה בשוק. איכשהו זה הגיע לזה שנוחי מכיר מישהו, שיש לו בלשון השוק 'חבילה' (של מניות - ח'מ'). קיבלת את הטלפון שלו, ולימים נודע לי שזה איתי שטרום. נתתי את הטלפון של איתי למיקי פוליצר (שביצע עבור בן-דב את הרכישה - ח'מ'), וביקשתי שירכוש (מניות משטרום - ח'מ') ב-3 מיליון שקל, וכך באמת היה".

בשלב זה ביקש בן-דב להבהיר כי "צריך להבין שאף אחד לא יכול לגרום לאף אחד אחר מה לעשות. כשאדם מהסוג שלי מתכוון לקנות מניות, יש לו את השיקולים שלו, הוא לא מושפע. אני לא עושה חסדים. רציתי לרכוש מניות בהנפקה הרגילה, הציבורית. נוחי הציע לי לרכוש משטרום. אלמלא הפגישה עם נוחי, סביר להניח שהייתי משתתף בהנפקה הציבורית, וסביר שלא הייתי קונה מחוץ לבורסה, אצל שטרום".

יצוין כי דנקנר טוען כי הוא סבר שבן-דב לא ירכוש מניות בהנפקה הציבורית, ולכן הפנה אותו כחבר לשטרום, כדי לוודא שירכוש מניות מחוץ לבורסה.

בן-דב הוסיף ותיאר כי כמה שעות לאחר הרכישה, פוליצר "הרגיש שאני הולך להפסיד כסף", ולכן מכר את המניות כמה שיותר מהר. "האינדיקציות שהיו למיקי זה שלא היו ביקושים גדולים", אמר בן-דב.

לטענת התביעה, המכירה המהירה מעידה כי העסקה לא נעשתה על-ידי בן-דב משיקולים כלכליים, אלא רק בשל רצונו לסייע לדנקנר ולהיענות לבקשתו.

"עושה מה שטוב לי"

בהמשך נחקר בן-דב בחקירה נגדית על-ידי עו"ד גיורא אדרת, המייצג את דנקנר, ואז הציג גרסה מעט שונה.

"העניין הזה (של רכישת המניות - ח'מ') היה 'על הדרך'", הבהיר בן-דב. "גם הפגישה עם נוחי לא הייתה מתוכננת, ולא זכור שנוחי ביקש ממני לרכוש מניות. הוא יכול להציע, ואני לא ייחסתי חשיבות לאירוע. זה גם לא היה האישיו המרכזי של הפגישה. הייתה לי ממילא כוונה להשתתף בציבורי, והתאפשר לקנות ממישהו (שטרום) מציע לי חבילה, זה נראה לי בסדר גמור. נוחי הוא לא ברוקר ולא נתן לי פרזנטציה על נכס נדל"ן".

עו"ד אדרת הקשה: "אני מציע לך שהייתה סוג של דינמיקה, ואתה עדיין לא ידעת מה אתה רוצה. בשיח הזה עלתה האפשרות לרכוש משטרום. האם זה מדויק?"; ובן-דב אישר: "מדויק לחלוטין. אף אחד לא הכריח, ואפילו לא ביקש".

עו"ד אדרת המשיך: "אבל ברור שהערכת שנוחי יעריך אם תקנה את המניות. נכון?"; ובן-דב השיב: "בעולם המושגים שלי זה לא קיים. אני רוכש ומוכר אם זה טוב לביתי, ולא אם מישהו אחר מעריך את זה. אני לא עובד אצלו, והוא לא עובד אצלי. אני עושה מה שטוב לי".

"נוחי דנקנר הוא איש נפלא, בעל חזון, מהטובים שיש"

חלק מעדותו של בן-דב במשפט דנקנר הוקדש היום למערכת היחסים שנרקמה לאורך השנים בין שני אנשי העסקים. בן-דב לא הפסיק לשבח את דנקנר ואת פועלו. בין היתר הוא תיאר, כמעט בערגה, את הפעם הראשונה שבה השניים נפגשו:

"אתמול בלילה נזכרתי מתי פגשתי לראשונה את נוחי", פתח ואמר בן-דב, "זה היה באירוע צדקה בחו"ל שבו שנינו התמודדנו על רכישה של פריט. כל ההכנסות הלכו לצדקה".

לדברי בן-דב, לימים, לאחר שנוחי רכש את אי.די.בי, "החלטנו שאכנס כשותף בחברת-האם גנדן. כפתיח לזה, חברה שבבעלותי נתנה הלוואה לנוחי. בהמשך החלטנו שלא נכון שנהיה שותפים במסגרת הזו, וההלוואה הוחזרה".

בהזדמנות אחרת חזר ואמר בן-דב כי "דנקנר הוא איש נפלא, בעל חזון, מהטובים שיש", ונזכר בסיפור שלדבריו מדגים את אישיותו יוצאת הדופן של דנקנר: "בזמן מלחמת לבנון השנייה הצפון היה נצור, ולאנשים לא היה מה לאכול ומה לשתות", פתח בן-דב את הסיפור בדרמטיות, והיושבים באולם הדיונים הצפוף כרו את אוזניהם ברוב קשב.

"זה היה בשעה אחת עשרה בלילה", הוא המשיך, "התקשרתי לנוחי ואמרתי לו: 'תשמע, באזור המרכז יש המון אנשים שרוצים לתת לאנשים בצפון, אבל אין להם איך. בוא ניקח קח את רשת שופרסל (שהייתה בבעלות דנקנר - ח'מ') כפלטפורמה, ואני אעזור בשיווק ברשתות החברתיות, ונציע לאנשים מהמרכז לתרום כל אחד כפי שהוא יכול'.

"ב-7 בבוקר למחרת התקשר אליי מנכ"ל שופרסל, אפי רוזנהויז, ואמר לי: 'נוחי מקים פה חמ"ל'. לימים כ-130 אלף ארגזים מלאים במצרכים הגיעו לבתים של נצרכים באזור הצפון. הקרדיט הגדול הוא לנוחי, ואני שמח שגם לי הייתה תרומה לכך".