הסערה: דיווחים על מחסור במזון בי-ם, פקקים במרכז

לקראת הסופה הצפויה החליטו התושבים בבירה לא לקחת סיכון והחלו להצטייד בשתייה, במזון ובאמצעי חימום ■ ברשתות השיווק מדווחים על תנועה מוגברת: "העופות והלחם נגמרו לחלוטין"

גשם גשמים קשישים / צלם: תמר מצפי
גשם גשמים קשישים / צלם: תמר מצפי

תושבי ירושלים לא לוקחים סיכונים: לקראת הסופה הצפויה לפקוד את העיר מחר (ד') ומחשש שמזג האוויר הסוער יטיל מצור על העיר, בדומה לחורף הקודם, פשטו תושבי העיר על המרכולים כדי להצטייד מראש ולקחו מכל הבא ליד. עיקר המוצרים שבהם מצטיידים תושבי העיר הם מוצרי יסוד, ובהם קמח, סוכר, שמן, מים מינרליים, שימורים כגון טונה, תירס ועגבניות וכן מוצרי חלב כגון חלב, קוטג', גבינות רכות, גבינה צהובה ומעדני ילדים. כמו כן, נרשמה רכישה מוגברת של לחם, עופות, בשר טרי וקפוא, חטיפים, מאפים וקטניות. רכישה מוגברת נרשמה גם ברשתות המוכרות תנורי חימום ושמיכות.

נציג השכונות בירושלים וחבר המנהל הקהילתי פסגת זאב, רונן בן יאיר, סיפר לוואלה! חדשות על ההיערכות התושבים בשכונה לקראת השלג. "המים המינרליים נגמרו כבר בצהריים והבשר הטרי כמה שעות אחרי כן", אמר. "אנשים בלחץ שהתרחיש של השנה שעברה יחזור על עצמו ולא לוקחים שום סיכונים. ישנה גם צריכה של מנות חמות, של מוצרי חשמל מחממים למיניהם, של שקיות חימום ועוד".

ברשתות השיווק מאשרים כי יש תנועה נרחבת מהממוצע בסניפים. חברת שופרסל דיווחו כי בימים האחרונים חל גידול משמעותי במכירות בסניפיה, בעיקר בירושלים ובצפת. גם רמי לוי סיפר על גידול ניכר בקניות בסניפיו בירושלים ובגוש עציון.

"אנחנו מדברים על גידול של פי 2.5 מיום רגיל באמצע השבוע. העופות נגמרו לחלוטין וגם הלחם", אמר לוי. "אנשים רוכשים הכול אבל בעיקר בשר לשבת, מוצרי תינוקות ושתייה, בדגש על מים מינרליים. הם מפחדים להיתקע ללא אוכל בשבת ורוכשים מוצרים שיספיקו אפילו עד יום ראשון". עם זאת, לדברי לוי, לחשש אין כל בסיס משום שהסניפים יישארו פתוחים גם בימי הסופה.

יום השיא של הסערה צפוי להיות מחר, אבל כבר היום היא החלה ופקקים כבדים נרשמים בכבישי המרכז. בבוקר יתחילו לראות פתיתים לבנים בהרי המרכז הגבוהים. השלג ידרים בהדרגה, והחל מהצהריים הוא צפוי לרדת גם בירושלים, ולהצטבר על הקרקע. עד שעות הלילה צפויות כמויות גדולות של שלג. ההערכות מדברות על היערמות של בין עשרה ל-30 סנטימטרים. בלילה יש סיכוי שגם בפסגות הר הנגב ירד שלג קל. השלג בירושלים, כך מסתמן, יימשך בכמה גלים - בחמישי בלילה, וייתכן שגם בשישי במהלך היום.

עם קבלת התראת שלג ובהתאם למזג האוויר ולהערכת מצב שתתקיים, ייסגרו כביש 1 וכביש 443. "הציבור נקרא להקדים את ההגעה או היציאה מהעיר, בהתאם לדיווחים ולהודעות שיופצו", נמסר מהמשטרה. 150 מפלסות עומדות בכוננות ברחבי הבירה. "שלג בירושלים הוא חגיגה לירושלמים, ואנחנו מצפים לראות את העיר הכי יפה בעולם צבועה בלבן", אמר אמש ראש העיר ניר ברקת. פרט למפלסות, מוכנות מפזרות מלח וכלים הנדסיים לפילוס הצירים הראשיים. כמו כן, העירייה העבירה כ-1,500 שקי מלח אשר יפוזרו במנהלים הקהילתיים בשכונות וב-500 מוסדות חינוך שונים ברחבי העיר.

גם בבתי החולים של הדסה ערוכים לקראת מזג אוויר קיצוני בירושלים, לרבות סופת שלג כבדה. "בדיוק כמו בסופת השלג אשתקד, בתי החולים בעין כרם ובהר הצופים ימשיכו לתפקד כסדרם ויהיו ערוכים לקליטת כל חולה שיזדקק לשירותיהם", הבהירה פרופ' תמר פרץ, ממלאת מקום מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה. נוסף על כך, חברת "סיטיפס" המפעילה את הרכבת הקלה בירושלים קיבלה הנחיה לשמור על הצירים נקיים משלג כדי לאפשר את תנועת הרכבת ללא הפרעה.

בינתיים, היום צפויות הרוחות להתחזק, ייעשה אביך ובדרום הארץ תתחוללנה סופות חול נרחבות. גשם צפוי לרדת לסירוגין בצפון ולאורך החוף. במהלך היום יתחזק הגשם ויתפשט למרכז, מלווה בסופות רעמים יחידות ויהיה חשש להצפות. בחרמון ירד שלג ומשעות הערב יחל לרדת שלג גם בפסגות הרי הצפון. הלילה יהיה גשום וסוער בצפון ובמרכז. ינשבו רוחות עזות בכל הארץ, ובדרום הארץ תתחוללנה סופות חול נרחבות. יהיה חשש כבד להצפות מקומיות, ושלג יוסיף לרדת בהרי הצפון כולל בצפת.

הטמפרטורות החזויות להיום ולהלילה: בצפת ינועו הטמפרטורות בין 7 מעלות בצהריים ל-0 מעלות הלילה, בטבריה בין 17 ל-9, בחיפה בין 11 ל-6, בתל אביב בין 15 ל-9, בירושלים בין 10 ל-2, בבאר שבע בין 14 ל-6 ובאילת ינועו הטמפרטורות בין 19 מעלות בצהריים ל-8 מעלות הלילה.