תצוגת האימים של ארז פפיר: בעיית שיפוט נקודתית, או מערכתית?

הדילמה של איגוד השופטים: אלון יפת לא יכול לשפוט את כל המשחקים הרגישים. מצד שני, דור ההמשך (כפי שראינו בבלומפילד) רחוק מלהשביע רצון ■ דעה

צריך להיות הוגנים עם ארז פפיר: הוא נחשב להבטחה גדולה מבחינת איגוד השופטים. לא לחינם הוא קיבל את המושכות לנהל אתמול (ב') בבלומפילד משחק רגיש כמו זה שהתקיים בין מכבי ת"א להפועל ב"ש. אחרי הכל - זוהי כבר העונה הרביעית ברציפות בה פפיר מנהל בקביעות משחקים בליגת העל; ובגיל 34, הוא קיבל השנה, לראשונה - את התג הבינלאומי של אופ"א, שעשוי להבטיח לו בעתיד שיפוט גם במשחקי מוקדמות יורו 2016 והליגה האירופית. אבל מה לעשות שאין דרך אחרת לתאר את היכולת שלו אתמול בבלומפילד מלבד "תצוגת אימים".

בין היתר היו שם: אי-הוצאת כרטיס אדום ודאי לקרלוס גארסיה; פנדל גבולי ביותר שנשרק לזכותו של ערן זהבי; פנדל לא ממש גבולי, שלא נשרק לזכותו של טל בן חיים (נתפס בבירור בחולצה על-ידי פאיוביץ'). וזו רשימה חלקית: פפיר, גם אם נתנסח בעדינות מירבית - קבע את תוצאת המשחק והכריע את גורלו במו משרוקיתו.

באיגוד השופטים ניצבים בימים אלו בפני בעיה חמורה. שופטים לא מספיק מנוסים כמו פפיר יקבלו בסופו של דבר את המינוי למשחקים כמו מכבי-ב"ש. ככה זה במציאות בה בכירים כמו מאיר לוי ותבריזי פרשו, ופוטנציאל ענק כמו לירן ליאני סובל בינתיים מעונה לא מוצלחת (כולל שערוריה ביום ראשון בהפועל פ"ת-מכבי חיפה). זה משאיר את האיגוד, כרגיל - רק עם אלון יפת שאפשר לסמוך עליו בעיניים עצומות.

רק שיפת, מטבע הדברים, לא יכול לשפוט את כל המשחקים החשובים. צריך להתחיל להכשיר את שופטי דור ההמשך, לזרוק אותם למים העמוקים כדי שיידעו לשחות. יפת כבר בן 42 ולא יישאר איתנו לנצח. למעשה, מתוך 16 המשחקים העונה ששודרו ב"משחק המרכזי", והם אלו שלצורך העניין נגדיר כמשחקים "גדולים" - יפת קיבל את המשרוקית הראשית רק שלוש פעמים. מתוך 13 המשחקים האחרים, שמונה פעמים בחרו באיגוד לשבץ את יתר הבינלאומיים שלהם (פפיר, שאתמול היה זה משחקו "המרכזי" השני; ליאני, גרינפלד, שמואלביץ' וריינשרייבר). לפעמים הכל עבר חלק, לפעמים זה הסתיים באסון (ריינשרייבר והדרבי של "פואד"). חמש פעמים נוספות נוהל "המשחק המרכזי" על-ידי שופטים אחרים - זיו אדלר (פעמיים), דניאל בר נתן, מנשה משיח ואלי חכמון.

השורה התחתונה? כנראה שצפויים עוד הרבה שברוני לב שיפוטיים בליגת העל במהלך העונה הקרובה. אולי אפילו העונות הקרובות. ניהול חילופי דורות זה לא עסק פשוט.

כמה פעמים שפטו ב"משחק המרכזי" העונה:
אלון יפת - 3; לירן ליאני - 3; ארז פפיר - 2; זיו אדלר - 2; אלי חכמון - 1; מנשה משיח - 1; אוראל גרינפלד - 1; איתן שמואלביץ' - 1; דניאל בר נתן - 1; רועי ריינשרייבר - 1