נתניהו: ממשלת אולמרט אשמה במשבר הדיור

בראיון בחדשות ערוץ 2 האשים נתניהו את אולמרט ולפיד בעליית מחירי הדיור ■ נתניהו אינו פוסל שלפיד ישב בממשלה הבאה, אך מעריך כי לא יהיה שר אוצר ■ העבודה והתנועה: "בקרוב הוא יאשים את גולדה מאיר במצב הביטחוני"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתנער מאחריות לגבי משבר הדיור ומבטיח לא להעלות מסים. בראיון שהעניק הערב לחדשות ערוץ 2 אמר נתניהו בתגובה ליוקר המחיה כי "יש בעיה עם מחירי הדיור. זה בגלל שממשלת אולמרט קיבלה החלטה שערורייתית להפסיק בנייה ותכנון באזור המרכז. זה הזניק את מחירי הדיור. התחלנו לטפל בזה לפני שנתיים אבל הטיפול נעצר כי קיבלנו מפלגת אווירה שהייתה גדולה מהמפלגה שלנו. לפיד עצר את ההחלטה לפנות את בסיסי צה"ל מאזורי הביקוש, והייתי צריך לפטר אותו ולקבל את ההחלטה להמשיך".

נתניהו אמר כי "יש הצלחות עצומות, במיוחד בממשלה הקודמת, שהייתה יציבה. אנחנו פורסים כבישים ורכבות ברחבי המדינה, זה שינוי מהפכני. הספנו טיפול שיניים עד גיל 12 בחנים, והייתה ההרפורמה בסלולר".

בנוגע למחירי הדיור, נתניהו אמר כי "לפיד עצר את הדבר העיקרי שהיה יכול לשנות את העלייה במחירים. היה צריך להגדיל את הבנייה במרכז, ועכשיו קיבלתי החלטה לפנות את אזורי הביקוש הגדולים - צריפין, תל השומר וגלילות. הייתי צריך לפטר אותו כי הוא רצה לעצור את זה".

לדבריו, "מינוי לפיד כשר אוצר נכפה עלינו. והדבר הנכון לעשות זה לתת כוח למפלגת השלטון". הוא ציין כי הוא אינו פוסל שלפיד יישב בממשלה הבאה, אולם הוא לא חושב שיהיה שר אוצר. "אני לא פוסל ולא מחרים, אבל לא חושב שהוא יהיה שוב שר אוצר, אם הציבור יעשה מה שאני חושב שהוא צריך לעשות בבחירות האלה

"אני לא מתכוון להעלות מסים, ויש לי סיבה להגיד את זה כי עכשיו אני שר אוצר. הערכת הגרעון ותקבולי המסים טובים יותר ממה שחשבנו", אמר. עם זאת, נראה כי אינו תומך לגמרי בהכרזתו של הממונה על ההגבלים העסקיים בנוגע למונופול הגז. "זאת סמכותו ואני מגבה אותה, אבל יש בעיה של בריחת משקיעים אפשרית", הוא אומר. "אני מעריך שימצאו פשרה שתבטיח יותר תחרות אבל תבטיח שיהיה גם על מה להתחרות ושהגז ייצא מהים".

את הדיווחים לפיהם הבטיח ליושב-ראש הבית היהודי נפתלי בנט את תיק הביטחון, נתניהו מכחיש. "אין לנו שום הסכם, לא הבטחתי שום דבר", הוא מבהיר. "אני אקבע מי יהיה שר הביטחון, אני לא הולך לדרג מועמדים ואני חושב שיש לנו שר ביטחון יוצא מן הכלל". ומה לגבי האפשרות של ישיבה משותפת עם הרצוג ולבני בממשלה אחת? "אני חושב שחשוב לקבוע קודם מי מוביל", הוא אומר. "אני רוצה ממשלה רחבה אבל אני לא רוצה רוטציה".

לגבי פרשת השחיתות לכאורה בישראל ביתנו, אמר נתניהו כי הוא נותן גיבוי למשטרת ישראל ורשויות החוק. נתניהו התייחס גם לדחייה של תביעת אב הבית מני נפתלי ואמר: "אני לא חושב שמישהו יכול לדבר ברצינות על תביעה קנטרנית של עובד ממורמר שמנסה להוציא כספים מהמדינה. אני מקווה שפרשת השחיתות תתברר כלא נכונה. לא אני החלטתי לדחות את תביעת נפתלי לאחרי הבחירות, אלא בית המשפט".

באשר לטענות לגבי "נהנתנות" של נתניהו, אמר ראש הממשלה: "המטוס הפרטי הוא לא פרטי שלי, זהו מטוס של ראש הממשלה שמנהל את המדינה, ויש את זה לכל ראשי הממשלה כמו במדינות מתוקנות".

"התמיכה של הציבור האמריקני בישראל היא בשיא של כל הזמנים", אמר נתניהו בנוגע ליחסי ארה"ב-ישראל. "היחסים עם הממשל והבית הלבן בנושאים הביטחוניים והמודיעניים חזקים מתמיד. זה לא אומר שאין חילוקי דעות".

ראש הממשלה ציין כי הוא לא מתכוון לפנות התנחלויות, מכיוון ש"כל שטח שאנחנו מפנים יתפס מייד על ידי טרור".

לסיום התייחס נתניהו לסירובו המסורתי להשתתף בעימות לפני הבחירות, ונראה כי אין בכוונתו לחרוג ממנהגו. "אשקול את הצעתכם אבל אני חושב שהציבור יודע לבחור והוא לא צריך מופע טלוויזיוני", הוא אומר. "אני אהיה כאן ככל שאזרחי ישראל ירצו שאהיה כאן".

ממטה העבודה והתנועה נמסר: "אחרי 12 שנים כראש ממשלה ושר אוצר, מה שנותר לנתניהו הוא להאשים את אולמרט בכישלון שלו בדיור. בקרוב הוא יאשים את גולדה מאיר במצב הביטחוני ואת מנחם בגין ביוקר המחיה. מנהיגות לא בונים בבכיינות ולא בבריחה אובססיבית מקבלת החלטות. הציבור לא ייתן לנתניהו הזדמנות נוספת".

מיש עתיד נמסר כי "נתניהו בפאניקה, כי הוא ראש ממשלה חלש וכושל שבשש שהות כהונתו הוביל לעלייה דרמטית ביוקר המחייה ומחירי הדירות זינקו בלמעלה מ-80%".