Plus500 הישראלית תעניק חסות לאתלטיקו מדריד

הלוגו של חברת המסחר המקוון החיפאית יתנוסס על גב חולצות המשחק של אלופת ספרד בכדורגל ■ ההסכם נחתם לארבעת החודשים הקרובים בלבד

אם ייצא לכם הערב לצפות בדרבי הכדורגל הספרדי ריאל מדריד נגד אתלטיקו מדריד, שימו לב ללוגו שמתנוסס על מדי שחקני אתלטיקו. כן, זהו הלוגו של Plus500 הישראלית, אחת מחברות האינטרנט המצליחות שצמחו כאן. מהיום, Plus500 היא הספונסרית הרשמית (נותנת חסות) של קבוצת הכדורגל אתלטיקו, אלופת ליגת הכדורגל הספרדית בעונת הכדורגל האחרונה.

Plus500 תהיה נותנת חסות משותפת ליתרת עונת 2014/15 המסתיימת במאי 2015 (עם משרד התיירות של אזרבייג'ן, ראו בהמשך), והיא מנהלת מול המועדון מו"מ אינטנסיבי להרחבת השותפות לעונות הבאות. לפי הערכות, מדובר על חסות ששוויה הכספי יעמוד על מעל 10 מיליון אירו בשנה (מעל 50 מיליון שקל).

במסגרת החסות, הלוגו של Plus500 יופיע על מדי שחקני הקבוצה במשחקי הבית והחוץ שלה. כמו כן, תיהנה Plus500 ממגוון זכויות מיתוג באצטדיון ובסביבתו.

Plus500 אינה החברה הישראלית הראשונה שנותנת חסות לקבוצת כדורגל מובילה - ועוד מהליגה הספרדית - אך היא כן החברה הישראלית הראשונה שהתאגדה כישראלית שעושה זאת. 888 של האחים שי ורון בן יצחק ואבי ואהרון (ז"ל) שקד, מפעילת הקזינו המקוון הגדול בעולם ואחת מחברות ההימורים המקוונים המובילות בעולם, הייתה בעברה נותנת החסות של סביליה, בעברה מחזיקת גביע אופ"א, ומי שעדיין נחשבת לאחת הקבוצות הטובות בליגה הספרדית. 888, נזכיר, התאגדה במקלט המס גיברלטר. כמו כן, חברת המסחר המקוון Markets.com של המיליארדר הישראלי טדי שגיא הפכה באחרונה לספונסרית של קבוצת הכדורגל הבריטית ארסנל, אך חסות זו מצומצמת בהרבה בשוויה הכספי מזו שתעניק Plus500 לאתלטיקו.

Plus500 היא אחת מחברות האינטרנט המצליחות שצמחו כאן. החברה, פרי מוחו הקודח של מייסדה, אלון גונן, מתמחה במסחר מקוון ב-CFD (חוזי הפרשים) כמעט על כל נכס בסיס שיש בשוקי ההון - ממניות, דרך מט"ח ועד בסחורות. גונן, רק בן 38 וחיפאי במקור, הקים אותה עם חמישה מחברי ילדות שלו וחבריו לספסל הלימודים בטכניון.

בקיץ 2013 הפכה Plus500 לציבורית בשוק ההון הבריטי, וכעת היא נסחרת בו לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר - יותר מפי חמישה מהשווי שלפיו הונפקה. את 2014 אמורה החברה לסיים עם הכנסות של קצת מעל 200 מיליון דולר ורווח נקי לפני מס (שמשולם בארץ) של קצת מעל 140 מיליון דולר.

אתלטיקו מדריד היא הקבוצה השלישית בגודלה וחשיבותה בכדורגל הספרדי - אחרי ריאל מדריד (יריבתה העירונית) וברצלונה. בעונת המשחקים הקודמת (2013/14), למרות שהייתה אנדרדוג מובהק - הדהימה את עולם הכדורגל כשזכתה באליפות ספרד על חשבונן של שתי היריבות הגדולות, תחת הדרכתו של המנג'ר הארגנטיני המוערך דייגו סימאונה. בנוסף, הצליחה אתלטיקו להעפיל עד לגמר ליגת האלופות.

בפן הכלכלי, הניהול של אתלטיקו נחשב מסורתית לגרוע במיוחד, שלא לומר קרקסי. בעל השליטה במועדון הוא מיגל-אנחל חיל-מארין, בנו של העבריין המנוח ורב התעלולים חזוס חיל. שיטת הניהול הכלכלי של המועדון כוללת אגירת חובות עצומים, שלא בהכרח נפרעים: לפי בדיקה שערך "בלומברג" במאי 2014, כלל החובות ארוכי וקצרי הטווח של אתלטיקו, לרשויות המס בספרד, מועדונים, שחקנים, ספקים וגורמים אחרים - נאמד בסכום מפלצתי של 543 מיליון אירו.

הסכם החסות הראשי של אתלטיקו היה עם משרד התיירות של אזרבייג'ן (במסגרתו מתנוסס על קדמת חולצות המשחק של הקבוצה הסלוגן "אזרבייג'ן - ארץ האש"). לפי הערכות, החוזה עם אזרבייג'ן מכניס לקבוצה 15 מיליון אירו בלבד בעונה, סכום נמוך ביחס לסטנדרטים של ריאל מדריד וברצלונה (שחתומות על הסכמים יוקרתיים בהרבה עם חברות התעופה מהמפרץ הפרסי - אמירייטס וקטאר איירווייז, בהתאמה).

ההתנהלות מעוררת המחלוקת של אתלטיקו באה לידי ביטוי גם בדרך שבה היא עושה את עסקיה בשוק העברות השחקנים, באמצעות גורמי צד ג'. אותם צדדי ג' הם קרנות שיושבות במקלטי מס ברחבי העולם, מלוות לאתלטיקו כספים עבור רכישת שחקנים - ולאחר מכן מתחלקות איתה ברווח מהמכירה שלהם. לדוגמה: כוכב הקבוצה אשתקד, דייגו קוסטה, נמכר לצ'לסי האנגלית תמורת 32 מיליון ליש"ט - אך אתלטיקו זכתה לקבל רק 44% מכך, כשיתר הסכום התחלק בין גורמים שונים.

פרקטיקה עסקית זו (שימוש בצדדי ג' בשוק העברות השחקנים), שזכתה להררי ביקורת בשנים האחרונות על-ידי בכירי הכדורגל העולמי - יצאה השנה (2015) מחוץ לחוק של פיפ"א, ארגון הכדורגל הבינלאומי, במה שעשוי להוות מכה קשה עבור אתלטיקו.

אך יש נקודות חיוביות: העונה הגדולה והמפתיעה של אתלטיקו מדריד ב-2013/14 סידרה למועדון הכנסות שיא - 163 מיליון אירו. מדובר על קפיצה של 35% ביחס לעונת 2012/13, אז עמד מחזור ההכנסות על 120 מיליון אירו. באופן חריג במחוזותיה, הצליחה אתלטיקו לרשום אשתקד רווח נקי - אך קטן - בסך 1.6 מיליון אירו. כמו כן, ענקית הבנייה FCC תקים בשנים הקרובות למועדון אצטדיון חדש, בחינם, עם קיבולת של 70 אלף מקומות ישיבה, במה שצפוי להוביל לעלייה מטאורית בהכנסותיו. בתמורה, יוותר המועדון על מגרש הוויסנטה קלדרון המיושן שלו במרכז העיר, שמכיל 55 אלף מקומות וצפוי להפוך לפרויקט נדל"ן יוקרתי.

ועוד משהו: הליגה הספרדית היא הליגה החזקה באירופה בחמש השנים האחרונות, לפי מדד הליגות של אופ"א (דירוג אופ"א). ממוצע מספר הצופים במשחקי הליגה הוא השלישי בגובהו בעולם בשנת 2013/14.

גל הבר, מנכ"ל Plus500 ואחד מששת מייסדיה, ציין כי "אנחנו נרגשים להיכנס לשותפות עם מועדון הפאר אתלטיקו מדריד, שמתהדר במורשת חזקה שנבנתה במשך 111 שנות קיומו. ערכי המצוינות, ההישגיות וההגינות של המועדון עומדים בקנה אחד עם הערכים עליהם מתבססת Plus500 ולכן אתלטיקו מדריד מתאימה לנו כמו כפפה ליד. בסיס הלקוחות העיקרי שלנו נמצא באירופה וגם לנו, כמו למועדון, יש תשוקה עזה להצליח, תוך שמירה על אתוס של שקיפות וכבוד ללקוחות, לאוהדים, לשותפים ולעובדים שלנו. שותפות זו, עם מעצמת הכדורגל הספרדי, תסייע לנו להמשיך באסטרטגיה להגדלת הזיהוי של המותג שלנו ולהרחבת בסיס הלקוחות שלנו ברחבי העולם".

חיל-מארין, בעל השליטה באתלטיקו מדריד, ציין כי "עבורנו זו תקופה מרגשת, כיוון שגם אנחנו - כמו Plus500 - מחזקים את נוכחותנו בזירה הבינלאומית. אנו מאמינים ששותפות זו עם Plus500 תסייע אף היא להתפתחות שלנו ואנו מצפים לשיתוף פעולה עם החברה במסע שלנו, כשאנו פותחים פרק חדש עבור אתלטיקו מדריד".