דני נוה מציג: 7 שנים בקרן אגת ללא אקזיט משמעותי

לקרן הראשונה, שגייסה 60 מיליון דולר, נותרו עוד שנתיים וחצי לכל היותר כדי לייצר שינוי במצב ■ היא מתעתדת לעשות זאת בעיקר ע"י הנפקת חברות שבהן השקיעה ■ אחד המשקיעים: "מדובר בקרן שרחוקה מלהרשים והעובדה שאין לה ולו אקזיט אחד עד היום אומרת דרשני"

דני נווה / צילום: איל יצהר
דני נווה / צילום: איל יצהר

שמו של דני נוה, חבר כנסת ושר הבריאות לשעבר, מזוהה כיום בשוק ההון בעיקר עם תפקידו כיו"ר חברת כלל ביטוח מקבוצת אי.די.בי, תפקיד אליו מונה על ידי בעל השליטה הקודם בקונצרן, נוחי דנקנר. אבל עוד לפני שהצטרף לכלל ב-2013, כבר הייתה לנוה פעילות עסקית בתחום ההון סיכון באמצעות שתי קרנות העונות לשם אגת (Agate) ומשקיעות בתחום המכשור הרפואי - הראשונה הוקמה ב-2007 והשנייה ב-2012 בשותפות עם ממשלת קוריאה.

אגת היא אחת מקרנות המכשור הרפואי היחידות בישראל שגייסו את רוב הונן מגורמים מוסדיים בישראל, בראשות כלל ביטוח, ורק חלק קטן מההון שלהן מגיע ממשקיעים אמריקאים. בסך הכל הצליחו נוה ושותפיו לגייס סכום משמעותי של כ-100 מיליון דולר בשתי הקרנות.

המשקיעה הגדולה בקרן הראשונה של אגת, בהיקף של 60 מיליון דולר, הייתה חברת כלל ביטוח - זמן רב לפני שנוה מונה לתפקיד יו"ר החברה - והיא הייתה אחראית על כמחצית מההון שגייסה הקרן הראשונה. קרן אגת השנייה, לה יש שותפות עם דרום קוריאה, היא אחת הקרנות האחרונות בישראל שגויסו כסף בתחום המכשור הרפואי, בתקופה של יובש בתחום הנמשכת עד היום. גיוסה התאפשר רק בזכות המודל היצירתי של השותפות הבין לאומית.

השנים האחרונות היו תקופה לא קלה בכלל לתחום המכשור הרפואי, ודוחות אגת, שהגיעו לידי "גלובס", מעידים כי היא לא הייתה יוצאת דופן. יותר משבע שנים לאחר הקמתה הקרן עדיין לא רשמה אקזיט משמעותי ומשקיעיה נותרו בינתיים מאוכזבים.

עם זאת, בהחלט ייתכן שהמצב ישתנה בעתיד שכן מסמכים נוספים שהגיעו לידי "גלובס" מעידים כי הקרן מעוניינת לנצל את חלון ההנפקות שנפתח לאחרונה בנאסד"ק ובבורסות נוספות בעולם, כדי לנסות ולשנות את המגמה הזו. החברות ולריטס, ויז'ן קר ואנדוצ'ויס נערכות להנפקה, אנג'יוסלייד ובריינסגייט מתכננות שיתופי פעולה אסטרטגיים, והקליניקה הרפואית במזרח אירופה צפויה להימכר בכמה שלבים.

הגישה של הסתמכות על הנפקות בשוק ההון במקום מכירת חברות, כבר שינתה את התמונה עבור קרן ישראלית אחרת, פונטיפקס, שאת סיפורה הצגנו כאן לפני כשבוע. ל"גלובס" נודע כי משקיעי הקרן הראשונה של אגת, שאמורה הייתה לפעול למשך שבע שנים, הסכימו בינתיים להאריך את חייה בשנה נוספת, כאשר תקנון הקרן מאפשר להאריכה בשתי תקופות נוספות של שנה. כך שכעת הקרן הזאת רצה נגד השעון כדי לבצע את המימושים וההנפקות בטווח השנתיים וחצי שנותרו לה.

בהקשר זה צריך לומר כי בקרנות המשקיעות בתעשיית הביומד אין זה נדיר לראות הארכה לעשר שנים ואף יותר, אך אגת הצהירה על עצמה עם הקמתה כי תהיה קרן השקעות ל"סבב האחרון" בחברות, ולכן, בהתאם להצהרה, הייתה אמורה להניב אקזיטים תוך שנתיים עד ארבע. זהו כנראה ההסבר לאכזבת המשקיעים בשלב זה. גורם שהשקיע בקרן אמר לאחרונה ל"גלובס" כי "מדובר בקרן שרחוקה מלהרשים והעובדה שאין לה ולו אקזיט אחד עד היום אומרת דרשני".

דמי הניהול עד כה: 7 מיליון דולר

דוחות הקרן הראשונה שהגיעו לידי "גלובס" מתייחסים לחלק המשקיעים הישראלים בקרן (כ-80%), אך ניתן לגזור מהם לגבי הקרן כולה. מהדוחות עולה כי הקרן השקיעה בסך הכל 53 מיליון דולר, כאשר נכון לסוף ספטמבר 2014 ירד שווי הנכסים בכ-23%, בין היתר בשל מחיקה של כ-4 מיליון דולר עבור השקעתה בחברת הניווט התוך גופי נבוטק, ועוד כמה מיליוני דולרים בעבור ירידה שווי פעילות הקליניקות הפרטיות שלה במזרח אירופה. בנוסף, שילמה הקרן עד היום דמי ניהול בסכום של כ-7 מיליון דולר.

בצד עליות הערך רושמת אגת תשואה חיובית בלומניס, שם השקעתה בהיקף של כ-5 מיליון דולר שווה כעת 8.5 מיליון דולר. יתר החברות בהן השקיעה אגת הראשונה רשומות לפי שווי ההשקעה בהן, אך הקרן טווה להן תוכניות גדולות. חברת הסוכרת וולריטס, שבה הושקעו עד היום כ-250 מיליון דולר, אמורה לצאת לבורסה במהלך הרבעון השני של 2014, לפי שווי גבוה מזה שלפיו גייסה בעבר (השקעת אגת בה עומדת על כ-7 מיליון דולר). גם חברת ויז'ן קר, המפתחת טלסקופ להשתלה תוך עינית, מועמדת להנפקה בנאסד"ק או ב-AIM. אגת השקיעה 3 מיליון דולר בחברה זו. המרכז הרפואי במזרח אירופה נמצא במו"מ על מכירה בשלבים בשנים הקרובות, באופן שבאגת מקווים כי יבטל את המחיקות שנרשמו בגינו.

הקרן השנייה של אגת (MAC), שגויסה ב-2012, היא יציר כלאיים מעניין בו שותפים כאמור ישראלים וקוריאנים. לגבי הקרן הזו עדיין מוקדם לומר מה מידת הצלחתה, ובאגת בונים על הנפקת אחת החברות בה: אנדוצ'ויס, הפועלת בתחום הקולנוסקופיה. הקרן, שמשקיעה בחברות ישראליות ודרום קוריאניות, גייסה כ-40 מיליון דולר, כשמחצית מהסכום כבר הוקצתה להשקעות. כלל ביטוח, המשקיעה המרכזית בקרן הראשונה, התחייבה בקרן זו להשקעה של 7 מיליון דולר, שמחצית מהם כבר הושקעו. הכשרה ביטוח התחייבה להזרמה של מיליון דולר.

בנוסף לתחום המכשור הרפואי משקיעה הקרן השנייה גם בתחום הווידאו, בשתי חברות שכבר רושמות מכירות: Eyesight, שקיבלה השקעות גם מגופים כמו Ceva וMitsui, ו-BriefCam שפיתחה שיטה לניטור מהיר יותר של צילומי וידאו במצלמות אבטחה, וקיבלה כבר השקעה ממוטורולה סולושנס.

כמו כן משקיעה הקרן במספר חברות ביומד, ישראליות וקוריאניות, בשלבים מוקדמים יותר. ייתכן שאחת החברות הקוריאניות - פפטרון, המפתחת תרופות לשחרור מושהה - תונפק בבורסה הקוריאנית בשנה הקרובה. בשלב זה, כל החברות של הקרן השנייה רשומות בדוח לפי ערך ההשקעה בהן, ואין עדיין מחיקות. גם חוות הדעת של השוק במקרה הזה היא טובה יותר, לפחות בשלב הנוכחי.

השותפים עזבו, נוה נשאר

בראיון שהעניק ל"גלובס" לפני כשנה וחצי נשאל נוה על כך שעד כה לא ביעצה הקרן בראשותו אקזיט משמעותי, והוא השיב אז במילים הבאות: "מיצבנו את עצמנו כאחת הקרנות המובילות בתחום הטכנולוגיות הרפואיות. יש פה שורה של חברות עם פוטנציאל משמעותי מאוד וכל חברות הפורטפוליו מתקדמות היטב. אני חושב שהעתיד של הקרנות הוא טוב. עשינו השקעות לצד חברות גדולות ומובילות בעולם, ואני מאוד מאמין בהצלחה הפוטנציאלית שלהן".

קרן אגת הוקמה על ידי נוה כפעילותו הראשונה לאחר שנפרד מהשדה הפוליטי. היא החלה בהשקעות עם תמהיל של מכשור רפואי וייזום קליניקות רפואיות במזרח אירופה, ובהמשך התמקדה בתחום המכשור הרפואי. בתקופה שבה הקרן פועלת התרחשו בה כמה חילופי שותפים. ל"גלובס" נודע כי ממש לאחרונה, עזב את הקרן גם מישל חביב, שהפך בכך לשותף הרביעי שעוזב את הקרן, מה שמותיר את נוה כשותף היחיד באגת. חילופי שותפים בקרנות הון סיכון הם עניין נדיר יחסית, משום שבעת שהמשקיעים מקצים את ההון לקרן הם מסתמכים בין היתר על האישים העומדים בראש קבוצת הניהול שלה.