נציגי רשויות המס בארה"ב הגיעו לישראל לקדם את שיתוף-הפעולה

במקביל, בנקים בארה"ב החלו לדרוש מלקוחות ישראלים כי יצהירו שנכסיהם דווחו לרשות המסים בישראל

משלחת של נציגי רשות המסים האמריקאית (IRS) קיימה השבוע ביקור בישראל, וערכה פגישות עם נציגי רשות המסים הישראלית. ל"גלובס" נודע כי מטרת הפגישה הייתה יישום ההסכם לחילופי המידע בין ישראל לארה"ב בנוגע לחשבונות הבנק של הלקוחות האמריקאים בישראל והלקוחות הישראלים בארה"ב.

לפני כמה חודשים חתמו הצדדים על ההסכם כזה, אך הוא טרם יושם בפועל, ומטרת הפגישה הייתה לקדם את יישומו. האמריקאים שהגיעו לישראל ביקשו להתרשם ממידת המוכנות בנושא של רשות המסים בכלל ובהיבט הטכנולוגי בפרט.

מלבד ההיערכות של רשות המסים, עדיין קיים צורך להשלים את החקיקה. הצעת החוק בנושא עברה בקריאה ראשונה, אך יהיה אפשר לסיים את הליכי החקיקה רק לאחר הבחירות שיתקיימו בעוד כחודשיים.

עו"ד שוש שחם, המתמחה בתחום המיסוי ובהסדרי מס הכנסה בגילוי מרצון, מציינת כי במקביל, מחודש אוקטובר האחרון החלו בנקים אמריקאיים לפנות ללקוחות ישראלים, ודרשו מהם לחתום על טפסים המצהירים כי נכסיהם דווחו לרשויות המס בישראל.

"לקוחות שלא מעבירים את ההצהרה הזו, נדרשים על-ידי הבנק לסגור את החשבון. מה שאותם לקוחות שסוגרים את חשבון הבנק אינם יודעים, הוא ששמם יועבר בכל מקרה בהמשך לרשות המסים בישראל", אומרת שחם המציעה לכל בעלי חשבונות בנק בחו"ל שנכסיהם אינם מוצהרים בישראל לנצל את חלון ההזדמנות ולהגיש בקשה לגילוי מרצון, במסגרת התוכנית החדשה שעליה הודיעה באחרונה רשות המסים בישראל.

בשנים האחרונות התגברה מגמת שיתופי-הפעולה בין מדינות בהחלפת מידע על תושבי חוץ וחשבונות הבנק שלהם, וזאת במסגרת המלחמה העולמית בהעלמות המס. כאמור, כחלק ממגמה זו גם הרשויות בישראל ובארה"ב חתמו על שיתוף-פעולה כזה. בנקים בישראל כבר דרשו מלקוחותיהם האמריקאים הצהרה כי נכסיהם דווחו לרשויות בארה"ב, וזאת במסגרת כללי ה-FATCA שקבעה ארה"ב, ובה כל מוסד פיננסי בעולם נדרש לעשות זאת.

כאמור, במקביל מתברר כי על אף שעדיין לא יושם הסכם שיתוף-הפעולה בין ישראל לארה"ב, החלו חלק מהבנקים בארה"ב לדרוש הצהרה כזו מלקוחותיהם הישראלים.