האם עיריות ת"א וחיפה תומכות ביוזמות של אמנים?

"מקום לאמנות" בתל-אביב ו"שער 3" בחיפה מייצגים יוזמות של אמנים להציג ולמכור ■ ההבדל טמון בגישת העירייה, שבחיפה תומכת ובתל-אביב מכבידה

הקהל הרב שהגיע למרות הלילה הסוער של יום חמישי לפתיחת "שער 3" - חנות-גלריה לאמנות בעיר התחתית בחיפה - אותת לאמנים שיזמו את הקמת המקום, שהם קוראים נכון את המפה. השאלה אם הקהל יבוא מקרב תושבי העיר חיפה או מרחוק יותר היא שולית, לעומת הצורך הברור של סצנת האמנות ההולכת ומתרחבת בעיר, לפגוש קהל, להציג אמנות ולמכור לפרנסתם. תמיכה חשובה לא פחות קיבלו היוזמים מצד העירייה - שמעמידה לרשותם את החלל המרשים ורחב הידיים, כחלק מתוכנית ההחייאה של העיר התחתית ואזור הנמל.

בחיפה פועלות בשנים האחרונות מספר קבוצות של אמנים, שהתארגנותם יחד משמשת להנעת יוזמות "מלמטה". במקביל, זה כבר מספר שנים שהעירייה מנסה לאכלס את אזור העיר התחתית. היא עושה זאת בין היתר באמצעות חילוץ מבנים וחללי חנויות נטושים מידי בעליהם ובתמורה לפטור מנטל הארנונה הם משאילים את השטח לאמנים, כחללי סטודיו ברמות סבסוד שונות.

התמיכה של העירייה מתבטאת בהשאלת המקום לאמנים ללא תמורה, ואפילו סבסוד הפעילות באמצעות תשלום לאוצרת - סמדר שינדלר, ולניהול החנות בפועל.

התארגנות דומה צמחה בחודשים האחרונים, בתל-אביב, עם הקמת "מקום לאמנות" בקריית המלאכה שבדרום העיר. אולם בהבדל משמעותי ומכריע, בהיעדר מוחלט של תמיכה או הקלה בתשלומי העירייה.

באזור קריית המלאכה מתרכזת בשנים האחרונות פעילות של מאות אמנים ואף מספר גלריות. גם במקרה זה הייתה זו יוזמה עצמאית של אמנים, שהקימו עמותה המפעילה את החלל - המוקדש לגלריה, מקום מפגש ומכירת אמנות, ללא מטרות רווח. כלל ההכנסות ממכירת עבודות ומפעילות חינוכית, הרצאות, סיורים ועוד, מועברות במלואן לאמנים.

הקושי הכלכלי שעימו מתמודדים האמנים בתל-אביב מתבטא לא רק בהיעדר תמיכה, אלא גם בעול של הגדרת השטח של "מקום לאמנות" כחלל מסחרי, לא רק על החלק שבו נמכרת האמנות, אלא על מרחב התצוגה כולו, הם נדרשים לשלם ארנונה של אלפי שקלים בחודש לעירייה. זאת, בנוסף לשכר הדירה לבעלי הבית.

היתרון לקהל ברור: מפגש בלתי אמצעי ולא מנוכר עם האמנים עצמם ועם יצירותיהם, שמתומחרות בשקלים, ללא פערי תיווך.

בשני המקומות תוכלו לראות תערוכות מתחלפות בקצב גבוה, לרכוש אמנות ישראלית עכשווית של אמנים מוכרים ואיכותיים, לצאת לסיורי סטודיו ולשמוע הרצאות של מקצוענים.

את התמיכה להקמת "מקום לאמנות" מקום גייסו מתרומות, ואת הפעילות השוטפת הם מצליחים לממן בקושי רב בהתגייסות של האמנים, העובדים שעות רבות בהתנדבות לתפעול המקום. אורית טוכמן דואר, שיזמה אתת הקמת המקום וזכתה להתגייסות נלהבת של אמנים ופעילי אמנות, "אם לא נזכה לתמיכה או להקלה כלשהי, אנחנו פועלים על זמן שאול".