מנכ"ל תנובה: "הצרכן לא יכול לחסוך בדיור אז הוא חוסך במזון"

אריק שור מעריך כי חוק המזון לא יוביל להורדת המחירים בשוק: "הקמעונאים קובעים את המחירים לצרכן, ואם הם יחליטו שאפשר להוריד את המחירים, הם יורידו - אבל אני לא מעריך שזה יקרה"

אריק שור / צילום: תמר מצפי
אריק שור / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל קבוצת תנובה, אריק שור, מתייחס לראשונה לירידות שחווה שוק המזון בשנת 2014 ולא מגלה אופטימיות ביחס לשנה הקרובה.

"זו תקופה יחסית קשה", הוא אומר. "אנחנו רואים ירידה בכל הקטגוריות. לפי הלמ"ס, סך ההוצאות על מזון הוא 13.5%-14% מכלל ההוצאה הביתית, אבל זו ההוצאה היחידה שהצרכן יכול להשפיע עליה. הוא לא יכול לצמצם את ההוצאות על דיור, ארנונה, חינוך, מסים וחשמל - אז הוא חוסך במזון".

דבריו של שור מתייחסים לשחיקה הנמשכת בשוק מוצרי המזון והצריכה (FMCG), שלפי נילסן, עמדה אשתקד על 1.1% והסתכמה ב-41.31 מיליארד שקל, לעומת 41.78 מיליארד שקל בשנת 2013. במקביל, רשתות השיווק חוו שחיקה בביצועים הכספיים, וחלקן דיווחו על הפסדים.

- אתה מוטרד ממצבן של רשתות השיווק?

"יש רשתות במצב טוב יותר, ויש רשתות במצב טוב פחות. באופן כללי, אני מוטרד מכך ששוק מוצרי הצריכה יורד. זו תופעה שלא הייתה בשנים האחרונות, והיא מחלישה הן את הקמעונאים והן את היצרנים".

- היא מחלישה גם אתכם.

"היא מחייבת אותנו לעשות דברים אחרים שלא עשינו בעבר, להיות יותר יעילים, לחסוך בהוצאות ולעשות אופטימיזציה בקווי היצור והחלוקה".

- כיצד להערכתך ישפיע חוק המזון על המחירים לצרכן?

"אני מקווה שהוא יעשה טוב לצרכן. אני מסופק אם הוא יוביל להורדת המחירים לצרכן".

- למה לא?

"למה כן? אני לא רואה סיבה. הקמעונאים קובעים את המחירים לצרכן, ואם הם יחליטו שאפשר להוריד את המחירים, הם יורידו - אבל אני לא מעריך שזה יקרה".

- השאלה היא האם הקמעונאים הצליחו לתרגם את תקציבי המבצעים והבונוס שנתתם לפני חוק המזון, להנחה מסחרית קבועה.

"זה תלוי בכל קמעונאי. אני יכול לומר שאנחנו לא מתכננים עליות מחיר. זה לא בתוכנית".

- רשת מגה בעיר הזניקה, בין היתר, את מחירי מוצרי תנובה. יש לזה הצדקה?

"אני לא מתעסק בזה. אנחנו לא שינינו את המחירים בשנתיים האחרונות".

- מה להערכתך צפוי לנו בשנה הקרובה בשוק המזון?

"אני מעריך שהשוק לא יגדל, אבל שהוא גם לא יקטן. הכמות תישאר כפי שהיעתה ב-2014".

שור התייחס היום (א') גם להשלמתה הצפויה של רכישת תנובה על-ידי תאגיד המזון הסיני ברייט פוד. "עסקה שבה חברה בסדר גודל הזה החליטה להיכנס למשק הישראלי עם כל הרגולציה והירידות, היא מחמאה למשק, לתעשיה ולחקלאות הישראלית. יש לתנובה אפשרויות להתפתח כאן ובסין. סין צריכה כמויות גדולות של מזון בגלל תהליך העיור. היא לא מסוגלת לספק הכל מבית ונעזרת במפעלים בחו"ל, ואני מקווה שנוכל להשתלב שם. מעבר לכך, ברייט פוד רכשה 9 חבורת בעולם, ונוכל להשתלב גם בארה"ב וגם במדינות אחרות יחד איתם".