ביה"ד אסר על אבן קיסר לטרפד את התארגנות העובדים

ההסתדרות תובעת מהחברה 2 מיליון שקל בגין פגיעה בהתארגנות העובדים ■ אבן קיסר: "ההסתדרות מתאמצת ללבות מריבה שלא קיימת"

שופטת בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, אביטל רימון-קפלן, נעתרה לבקשת ההסתדרות הכללית והוציאה שורה של צווים שאוסרים על חברת אבן קיסר לסכל התארגנות של עובדים באתר הפעילות שלה באזור התעשייה בר-לב שבצפון.

באתר מועסקים כ-240 עובדים, ובחודש אוקטובר האחרון כמחצית מהם פתחו במהלכים להתאגדות במסגרת ההסתדרות הכללית.

בעתירה שהגישה ההסתדרות, באמצעות עורכות הדין ורד וייץ וענת גוטמן-מרום, נטען כי החברה לא ראתה את ניסיון ההתארגנות בעין יפה וניסתה לסכל אותו תוך החתמת עובדים על מסמכים המבטלים את הצטרפותם להסתדרות. הניסיון לטרפד את ההתארגנות, כך טענה ההסתדרות, כלל העברת מסרים לעובדים שלפיהם יש בהצטרפות העובדים להסתדרות כדי לפגוע בחברה.

מנגד, באבן קיסר טענו, באמצעות עו"ד רועי בלכר, כי החתמת העובדים על מסמכים המבטלים את הצטרפותם להסתדרות נעשתה בידי עובדים אחרים שהתנגדו על דעתם למהלך ולא עשו זאת בשם ההנהלה. לטענת עו"ד בלכר, החברה פעלה כדין.

בתום הדיון הוציאה השופטת רימון-קפלן צו המורה להנהלת אבן קיסר להימנע מפעולות לסיכול התארגנות עובדיה במישרין או באמצעות עובדים או מנהלים מטעמה; צו האוסר על החברה להפיץ במישרין או באמצעות עובדים מטעמה טפסים לביטול החברות בהסתדרות; וצו המורה לחברה להימנע מהפעלת לחץ על עובדים בניסיון להניא אותם מהכוונה להתארגן.

דיון נוסף בנושא עתיד להיערך בעוד כחודש, וזאת כשברקע תביעה שהגיש מרחב הגליל המערבי בהסתדרות נגד אבן קיסר על סך של 2 מיליון שקל, בגין גרימת נזק בהתארגנות ופגיעה בהתארגנותם של עובדים.

יו"ר המרחב בהסתדרות, אשר שמואלי, בירך על החלטת בית הדין בחיפה ואמר כי "נעשה צדק מוחלט. על הנהלת אבן קיסר, כמו גם הנהלות אחרות, להפנים ולכבד את החוק במדינת ישראל ואת הזכות הלגיטימית של עובדים להתאגד ולשאוף להסכם קיבוצי שיגן על תעסוקתם וישפר את תנאי שכרם ועבודתם".

מהנהלת אבן קיסר נמסר בתגובה כי "אבן קיסר אינה מתערבת בדיון בין עובדיה בשאלה אם להתאגד או לא. החברה מכבדת את זכות ההתארגנות, לא נקטה ואין בכוונתה לנקוט בפעולה כלשהי שיש בה פגיעה בזכות ההתארגנות של העובדים, ומכחישה את כל הטענות כלפיה שמועלות על-ידי ההסתדרות.

"התברר כי פניית ההסתדרות לבית הדין נעשתה לאור ההתנגדות בה נתקלה מצד עובדים להצטרף לארגון ולהקים התארגנות עובדים באבן קיסר. צו בית הדין לעבודה ניתן בהסכמת אבן קיסר ולאור הצהרותיה כי ממילא היא פועלת כחוק וכי אין כל בסיס לטענות ההסתדרות כלפיה. החברה מצרה על מאמצי ההסתדרות ללבות מריבה במקום שאינה קיימת".

אבן קיסר, שבבעלות הקיבוץ השיתופי שדות ים, עוסקת בייצור של משטחי שיש וקוורץ ומייצאת את רוב התוצרת שלה לשוק האמריקאי. המנכ"ל של החברה הוא יוס (יוסף) שירן. את הרבעון השלישי של 2014 היא סיימה עם הכנסות של 123.3 מיליון דולר, מעל התחזיות שדיברו על הכנסות של כ-114 מיליון דולר.